EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Проучване: Българите & кръговата икономика

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Проучване: Българите & кръговата икономика

mail11:07 | 03.06.2022прегледи 2498 коментарикоментари 0


Един от основните двигатели на възстановяването на Европа след пандемията ще бъде кръговата икономика. За 86% от европейците тя има положителен имидж, 64% са запознати с нейната концепция, а 36% заявяват, че е добре развита в държавите им. В същото време в България 52% от хората са запознати с кръговата икономика и само 6% мислят, че тя е наложена в страната ни. Това показва, че у нас развитието на този тип бизнес тепърва предстои.

Кръговото потребление в развитите страни ще бъде движено от няколко изключително любопитни тенденции, които скоро можем да очакваме и в България. Първата е 3R – Reduce, Reuse, Recycle или стремежът за намаляване на отпадъците, рециклирането им и удължаването на живота на продуктите. В тази връзка 89% от европейците заявяват, че се опитват да рециклират, а 85% да намалят количеството на отпадъците. Втората тенденция е активно участие на потребителите на пазара като предприемачи - продавачи или купувачи на употребявани продукти. През последните 12 месеца 62% от европейците са продавали употребявани стоки. Третият тренд е повишено търсене на уреди с по-дълъг живот, които могат да бъдат ремонтирани. Затова и за 86% от хората е много важно продуктите да имат индекс на поправимост, а 70% биха платили повече за такава стока.

Това показва изданието за 2022 година на „Обсерватория“ – голямото годишно проучване на една от водещите финансови групи в сектора на потребителското кредитиране в Европа – BNP Paribas Personal Finance. Изследването разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година и се утвърди като важен индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната индустрия. През 2022 година, темата му е „Кръговата икономика: Възходът на потребителя предприемач“. То беше проведено в 17 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Норвегия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция и Великобритания като бяха интервюирани 15 800 европейци. България участва в проучването от 2017 година.

Кръговата икономика вече се случва в Европа, в България тепърва предстои

Според новото издание на проучването „Обсерватория“, 85% от хората в Европа и 86% от българите имат положително отношение към кръговата икономика. Концепцията за кръгова икономика е позната на 64% от европейците. България е под средното ниво с 52%. Голяма разлика се наблюдава и по отношение на навлизането на кръговата икономика в различните държави. Средно 36% от участниците в проучването заявяват, че тя е добре развита в страните им. Най-висок е делът в Дания с 54% и във Великобритания с 51%. България е на последно място с 6%. Тези данни показват, че кръговата икономика вече се случва в Европа и неизбежно идва и към България.

 

Все по-широкото навлизане на кръговата икономика е свързано и с очаквания за положителни промени в живота на хората. Повече от 80% от анкетираните предвиждат, че ще бъде стимулирано развитието на иновативни продукти. Друг позитив за 85% от хората в Европа и България е принос за опазването на околната среда. На трето място участниците в проучването поставят създаването на нови работни места със 75% положителни отговори.

Наред с положителните ефекти от кръговата икономика, „Обсерватория 2022“ очертава и някои опасения, свързани с нейното навлизане. На първо място е, че това е скъп процес, което се споделя от 65% от европейците и от 62% от българите. За 45% от хората в Европа този сектор е все още слабо регулиран, което се отразява и на доверието към него. Въпреки тези опасения, развитието на кръговата икономика е неизбежно. Едва 35% от участниците в „Обсерватория 2022“ мислят, че това е мода, която ще отмине.

81% от европейците и 73% от българите удължават живота на уредите си

Все по-широкото навлизане на кръговата икономика и стремежът към устойчиво и отговорно потребление ще доведат и до възприемането от хората на новата мантра „3R – Reduce, Reuse, Recycle“. Това означава, че все повече ще намаляваме количеството отпадък, което изхвърляме, ще използваме все по-дълго уреди – било като купуваме стоки за по-дълготрайна употреба, като удължаваме живота им с ремонти или като препродаваме, подаряваме или отдаваме под наем уреди, които не използваме и ще рециклираме. Тази „мантра“ е все по-разпространена в развитите страни и уверено навлиза и в България.

„Обсерватория 2022“ показва, че именно по отношение на 3R са някои от най-съществените различия между страната ни и средните нива за Европа. Според данните, почти 60% от европейците са добре информирани как да ограничават отпадъците, да рециклират и да удължават живота на продукти. За България цифрата е 37%. Управлението на отпадъците е най-сериозното предизвикателство пред хората. Намаляването им е трудно за 42% от европейците и за 33% от българите. Въпреки това, участниците в „Обсерватория 2022“ заявяват, че през последните 3 години са постигнали успех в тази посока – средно 49% от хората в Европа и 44% в България.

Подобни са тенденциите и при удължаването на живота на продуктите. В Европа 81% от хората ремонтират, подаряват или препродават уреди, които не използват, а у нас – 73%. През последните три години средно 44% от европейците и 38% от българите са удължили живота на различни продукти.

Потребителите ще са новите предприемачи

Продаването и отдаването под наем на стоки ще доведат и до появата на нов тип предприемачи – потребителите. Хората ще участват на пазара и ще предлагат стоки, от които вече нямат нужда или не използват към момента. Възходът на потребителя-предприемач не само ще подпомогне развитието на кръговата икономика чрез удължаването на използването на различни продукти, но и ще има положително влияние върху личните финанси на хората, тъй като ще доведе до повишаване на доходите им.

Новото издание на проучването „Обсерватория“ показва, че през последните 12 месеца 62% от европейците и 56% от българите са продавали употребявани стоки. Основната причина за това е стремежът за допълнителен доход, която е посочена от 39% от хората. На второ място отново с 39% е желанието да се освободи място в дома.

Европейците са печелили средно по 77 евро на месец от продажбата на продукти, които не използват. Най-много са спечелили британците – 115 евро, а най-малко унгарците с 27 евро. В България средният приход е по-нисък от средното за Европа - 48 евро месечно. Интересно е, че младите хора на 18-36 години у нас са реализирали по-високи печалби от продажба на продукти „втора ръка“ – 62,3 евро. 

 


 

Consumer2consumer (C2C) платформите движат пазара на употребявани стоки

Основният канал за продажба на употребявани стоки са потребителските платформи (consumer2consumer или C2C платформите) – 58% от участниците в проучването заявяват, че са използвали тези канали. Други 25% казват, че са продали предмети, които не използват през специализирани магазини. Според данните, търговците ще играят все по-голяма роля на пазара. Почти 60% от европейците очакват, че кръговата икономика ще се движи от продукти, продавани от ритейлърите. За България делът е по-висок от средния – 72%. Това очакване се обяснява със сигурността, която търговците предоставят на хората. Тя се изразява в гаранции на продуктите, сигурна доставка и възможността за връщане, ако стоката не отговаря на очакванията.

 

Склонни сме да плащаме повече за уреди с по-дълъг живот

Кръговата икономика не се изразява само в покупката и продажбата на употребявани стоки, но и в удължаването на живота на уредите. Затова когато купуват уреди хората се интересуват дали ще могат да ги ремонтират. Според данните от „Обсерватория 2022“, за 86% от европейците и за 85% от българите въведеният през 2021 година индекс за поправимост е много важен. Освен това хората биха платили повече за уред с индекс на поправимост като положителен отговор са дали 70% от европейците. Българите, които са известни като домашни майстори са над средното ниво за Европа с 83%.

Цялото проучване вижте тук


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg