EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

БДЖ: 78% договорени евросредства,14 млрд.лв. нужни

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

БДЖ: 78% договорени евросредства,14 млрд.лв. нужни

mail14:10 | 03.05.2011прегледи 902 коментарикоментари 0


Като своеобразен рекорд при договарянето на средства по приоритетна ос определи министър Томислав Дончев договорените 78% за железопътния сектор от Оперативна програма "Транспорт. Парите са около 1 млрд. лева и от тях са усвоени около 4 %. Министърът по управлението на средствата от Европейския
съюз коментира това пред журналисти на бизнес закуска, посветена на мерките за ускоряване на усвояването на средства по ОП "Транспорт" и в частност подобряване на железопътната инфраструктура на България, определени като спешни. Мерките, които трябва да бъдат взети в тази област, са единствено по качественото изпълнение на тези договори, смята Дончев. Той добави, че очакванията му са до средата на следващата година да бъде договорен на 100 процента целият ресурс за железниците. По думите му трябва да се направи всичко възможно до 2014 година, когато изтича първият програмен период на програмата, да бъдат осигурени достатъчно средства не само за пътна, но и за жп инфраструктура. В същото време трябва да се направи необходимото да бъде провокиран интересът и на българския пътник, и на българския предприемач към сектора, добави Томислав Дончев.
Това според него означава, че през следващите две-три години трябва да бъдат договорени достатъчно средства, насочени към достатъчно проекти за следващия програмен период. "При един по-добър темп и качествено изпълнение на железопътната инфраструктура и при рехабилитация на няколкостотин метра
железен път ще имаме и основание да искаме от ЕК и средства за подвижен състав", каза министърът. Той прогнозира още 20 % темп на плащанията от цялата определена по програмата сума, което означава не по-малко от 3 млрд. лева.
Стойността на всички проекти за рехабилитация и модернизация на железопътна инфраструктура е 14 млрд. лв., каза Красимир Крачунов, заместник-генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" /НКЖИ/. Приоритетните проекти за първия програмен период на ОП "Транспорт" /2017-2013 г./ в жп сектора са три - линията Пловдив-Свиленград, Септември-Пловдив, и Пловдив-Бургас, която е в етап на проектиране. Със стойността на тези проекти - 580 млн. евро, се запълва целият ресурс за първия програмен период. Проектната скорост по тези линии ще е средно 160 км/час.
За следващия период от 2014 до 2020 год. ще остане жп линията Видин-София, която е особено приоритетна, тъй като е част от международен коридор 4. "Вероятно ще строим част от тази линия, защото е абсурдно да говорим, че ще успеем да я построим цялата. Няма кой да даде 2,5 млрд евро за този обект, трябва да бъдем реалисти", коментира за БТА инж. Крачунов. Коренна промяна на стратегията в областта на изграждането на жп инфраструктурата са необходими на България, смята Никола Дурчев, председател на Националната асоциация по железопътна сигнализация, автоматика и индустрия /РАСТИА/. В противен случай има опасност страната ни да остане извън Европа.
На първо място той посочи създаването на структура за управление на проектите, тясно работеща с Брюксел, а Генералниятплан на транспорта да бъде довършен с помощта на ЕК. Други мерки са осигуряването на дългосрочно финансиране от националния бюджет, поправка на механизма на функциониране на тръжните процедури. Като особено важно Дурчев определи кооперирането със съседните страни при изграждане на жп коридори, както и ориентиране на по-голяма част от проектите към бизнеса. Според зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на възможностите за развитие на жп сектора трябва да се гледа по-реалистично. Той увери, че министерството и НКЖИ имат желанието и амбицията да бъдат подготвени проектите за модернизация на жп линиите. "Трябва да се има предвид обаче, че НКЖИ и БДЖ на практика са две банкрутирали компании и се полагат всички усилия те да излязат от блатото", каза Московски. Представител на холдинга БДЖ не присъства на срещата.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg