EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Чуждите туристи искат регионална кухня

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Чуждите туристи искат регионална кухня

mail13:00 | 25.04.2011прегледи 2195 коментарикоментари 1


Ива Стойкова

Все повече български семейства отделят по-голямо внимание с какво точно се хранят, а кулинарията става любимо семейно занимание. Страната ни е богата основно на сезонни плодове и зеленчуци, които българинът използва в ежедневието си. Това са наблюденията на специалистите от Евро-Ток България*. Пред EconomyNews.bg представители на организацията коментираха, че най-важно в храненето е спазването на среднодневните препоръчителни дози на витамини, мазнини и въглехидрати. Важно е също активният начин на живот и включването на двигателни и спортни дейности в ежедневието. Препоръката на Евро-Ток България е храненето да бъде красив ритуал, носещ удоволствие и наслада. Относно качеството на плодовете и зеленчуците, независимо дали са български, или не, потребителят няма как с просто око да прецени техните качества. Добрите световни практики показват, че щом продуктите са в магазинната мрежа, то те не носят риск за тях. За съжаление, признават от Евро-Ток, в България все още отсъстват механизми за адекватен контрол. За потребителя остава само надеждата, че продуктът е безопасен.
Кулинарни региони
Българинът обича традиционната кухня, но все повече експериментира - има ресторанти за всички вкусове. Чуждестранните туристи почти винаги желаят да пробват традиционна българска храна, и то от конкретен регион. За съжаление, България е една от малкото страни в Европа, в която липсва кулинарно райониране – разпределение на страната, в зависимост от кулинарните специфики на отделните райони, подчертават от Евро-Ток България. Един от основните приоритети на ЕС е развитието на регионите във всички аспекти на тяхното разнообразие, в това число и кулинарията. Необходимостта от кулинарно райониране и изследване на автентичните български ястия е изключително належаща и свързана с нуждата от създаването на качествен туристически продукт. От изключителна важност е идентификацията, оценяването, анализа и популяризирането на кулинарния феномен, характерен за конкретен регион и неговото представяне сред широката публика, убедени са в Евро-Ток България.
Регион Ловеч
През миналата година организацията успя да издири и съхрани автентичното кулинарно наследство на област Ловеч. В проекта участваха над 40 населени места от всички 8 общини. Изследването бе извършено на базата на анкетни карти, интервюта, събрани рецепти, снимков материал и изложби/дегустации на автентични ястия, приготвени от жени и мъже на възраст над 60 години, знаещи рецептите от своите майки и баби. Чрез подобни задълбочени изследвания и работа на “терен”, екипите успяха да откроят най-традиционните ястия за региона, които предложиха като меню на местните хотели и ресторанти и публикуваха в брошура „Старата народна кухня. Ловешки регион”. Подобен род изследвания, обаче изискват голяма прецизност и работа на много специалисти. Ето защо процесът е труден и бавен. Най-важният елемент в проекта е да не се допусне изчезването на типични за региона продукти и ястия. Да се стимулира местния туристически бизнес да предлага типични за региона блюда и да ги промотира, като съществена част от цялостния туристически продукт, разкриват Евро-Ток България.

Откъс от кулинарната брошура от регион Ловеч:
„В Ловешко, особено в планинските райони, много повече, отколкото в равнините се яде месо. В същност половин година, от Коледа до Великденските пости, месото е не само празнична, но и ежедневна храна. Някъде в седмицата преди Месни заговезни блажат дори и през постните дни сряда и петък. На Коледа задължително се коли прасе. Всяка част от него се използва за ядене. Веднага след заколването с част от карантията се прави чорба и пече на жар, за да се почерпят колачите. С останалата част заедно с парчета месо, съсирена кръв и подправки се пълнят дебелите черва и варят дробеница (кървавица). Консумира се студена или я готвят с боб и булгур. Тънките черва пълнят със ситно накълцано месо, омесено с подправки. Надениците сушат и запазват дълго време. Наричат ги младеницъ, шушуницъ или наденица. Тях пекат, пържат, слагат в боба или ядат сурова. Бабе, бабъ, пълнен тумбак, търбуф наричат пълненото с месо, сланина и подправки шкембе, изсушено на проветриво място. Месото се консервира и чрез осоляване, като го нареждат на редове заедно с парчета сланина в дървени качета и наръсват със сол. Най-отгоре го затрупват със сняг, за да е по-вкусно и крехко. Осоляват и кокалите и ребрата на прасето и ги готвят с боб и зеле. В планинските колиби сушат кокалите, с оставено повечко месо по тях, окачени на вътрешните стени на къщите. Много стара технология е парчета осолено свинско месо да се сушат в плетена върбова кошница, окачена на проветриво място. В Ловешко чистото свинско месо наричат кръфтинъ, кресчинъ или просто мисо, а сланината - белинъ. Макар и да гледат много овце, в Ловешка област рядко ядат овче месо. За курбан или гости колят агне или шиле, много рядко овен. Както и свинското, овчето месо запазват чрез осоляване и сушене. От него правят пастърма, която предпочитат сурова, но я и готвят с боб, зеле, булгур, бамя или картофи. Рядко от стари крави и овце се правят суджуци, а млади телета и галета (биволчета) се колят само ако са се наранили нелечимо. От телешту месо приготвят гозби с лук, ориз и домати".

Предстоящо
Пред 2011-та Евро-Ток България има за цел да разработи поне още един регион, за чието финансиране работи. Кулинарното райониране е от изключителна важност за България, защото е ключов фактор в развитието на туризма и по-конкретно на кулинарния туризъм и неговото включване в международните туристически коридори, категорични са Евро-Ток България.
На 11 октомври Комитетът на регионите и Евро-Ток Интернационал ще организират ежегодния Официален прием в рамките на Дни на отворените врати. Тазгодишното издание на Дните носи мотото: "Да инвестираме в бъдещето на Европа: регионите и градовете - предоставяне на устойчивост и растеж". За трети път Евро-Ток България ще представи традиционни български ястия, както и типични за страната ни автентични продукти, като кисело мляко, сирене, кашкавал, колбаси, мед, вино и др. Събитието събира членовете на Комитета на регионите, членовете на Европейския парламент, Европейската комисия и други длъжностни лица от Комисията, посланици, представители на бизнеса и на финансови институции, както и на партньорите от регионалните офиси в Брюксел.

* Евро-Ток България е неправителствена организация, в която на доброволен принцип членуват едни от най-добрите кулинари на България.


 
Коментари
 
Ъ - 26-04-2011 г. 11:52:51

Чудесна статия. Освен за кулинария, можем да научим и много за местният говор. Вкусотии, с чудесни имена, завършващи на "ъ"! Само някой, много "грамотен", да не вземе да се обиди. Българското си е най-вкусно.

 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg