EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Четири сектора – лидери в инфлацията

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Четири сектора – лидери в инфлацията

mail09:40 | 11.08.2011прегледи 4834 коментарикоментари 0


Данаил Алеков
Днес поредицата „Цифрите говорят” продължава с данни за инфлацията в някои по-важни сектори за българската икономика. Страната ни винаги е била сред лидерите по ръст на цените, а в някои отрасли дори сме се утвърдили на първото място.
На фона на останалите членки на Европейския съюз, животът в България бележи най-високо поскъпване в следните потребителски групи: „алкохолни напитки и тютюневи изделия”, „облекло и обувки”, „разнообразни стоки и услуги” и „ресторанти и хотели”.
Индексът на потребителските цени (ИПЦ) в България е официален измерител на инфлацията в България, а от 2007г. НСИ въведе и хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) – с него се сравнява инфлацията на страните от Европейския съюз. Разликата е, че ХИПЦ взима предвид и потреблението на чуждестранните граждани в България, както и колите втора употреба. Затова ще използваме ХИПЦ за сравнение индексите на България в по-важните потребителски групи, спрямо същите индекси на останалите държави-членки на ЕС.
Според най-актуалните данни, които НСИ предоставя, годишната инфлация от юни 2011г. (спрямо юни 2010г.) е 3.5% по ХИПЦ. Увеличението в цените за потребителските групи по отделно е следното:
Алкохолни напитки и тютюневи изделия – с 0.1%
Облекло и обувки – с 0.2%
Разнообразни стоки и услуги – с 0.1%
Ресторанти и хотели – с 1.0%
Така изложени, тези проценти не „говорят” за някакво сериозно увеличение на цените. Затова, от Eurostat водят статистиката в процентно изражение, като вземат 2005 г. за базова (2005 г. = 100%). Тогава процентното увеличение изглежда по съвсем друг начин:
Алкохолни напитки и тютюневи изделия – с 263.89%
Облекло и обувки – със 130.45%
Разнообразни стоки и услуги – със 67.26%
Ресторанти и хотели – със 69.176%
Иначе казано, това е най-високото увеличение на потребителските цени по ХИПЦ. На кръговата диаграма са показани хармонизираните индекси на потребителските цени за алкохол и тютюневи изделия. България е лидер с 263.89%, следвана от Румъния (263.24%), Латвия (215.51%), Литва (157.27%), Естония (154.17%) и Гърция (148.1%). Процентът е най-малък в Малта (114%) и Германия (115.1%). С други думи, алкохолът и цигарите в България и Румъния са поскъпнали най-много като процент в последните 6 години.
Относно облеклото и обувките, отново сме с най-висока инфлация – увеличението е със 130.45%. Веднага след нас се нареждат гърците със 122.68% и естонците (121.24%). Този процент пък е най-малък в Полша (73%), Литва (79.55%) и Великобритания (79.6%). На вертикалната графика се вижда, че страната ни е единствената, в която увеличението е над 130%.
Хармонизираният индекс показва, че при хотелите и ресторантите, увеличението спрямо 2005г. е 154.55% - отново сме на първата позиция. След нас се нареждат Латвия (141.73%), Румъния (136.53%) и Унгария (135.4%). Най-ниско увеличение бележат в Германия (110.3%) и Португалия (112.75%). На хоризонталната графика се вижда отново лидерското място на България.
При потребителската група на разнообразните стоки и услуги, макар че не е от най-значимите, също сме първи по ръст на цените – при това със солидна преднина. Статистиката показва, че увеличението е 162.51%, а след нас са Латвия (133.88%). Най-малко отново е в Германия – едва 109.6%.
Като цяло, инфлацията на България е една от най-големите за Европейския съюз. Това е логично и обяснимо, но ако управниците ни искат страната ни да влезе в Еврозоната, нещо трябва да се направи по въпроса.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg