EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Хлябът, който купуваме след кризата

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Хлябът, който купуваме след кризата

mail09:15 | 19.06.2012прегледи 1019 коментарикоментари 0


Силвия Стоядинова
В България хляб се купува всеки ден или един път на два дни. Най-продаван е хлябът тип „Добруджа”, следван от белия хляб. По последни данни основен критерий при покупката е цената, затова вероятно няма повишен интерес към хляб по БДС. Отличаваща тенденция има при опаковката - 85% от хляба в България вече е пакетиран и нарязан. Като цяло консумацията намалява поради промяна в хранителните навици на българите. Това сочат пазарни проучвания на Puratos България, най-големият доставчик на суровини за хлебопроизводство, в топ 5 на доставчиците за сладкарство и шоколатиерство. Повече за тенденциите в бранша в интервю с Ростислава Павлова, изпълнителен директор на компанията за EconomyNews.bg.
В изследването на вашата компания се посочва, че не се отчита повишен интерес към хляба по БДС. На какво се дължи това според Вас ?
По принцип очакванията на потребителите бяха свързани с това да получат хляб с по-различен вкус и по-различни характеристики от стандартния хляб. В момента хлябът по БСД не се различава по нищо от стандартния хляб най-вече по вкус. Предизвика се отлив на интерес към този вид продукт, който в крайна сметка е 10% по-скъп от стандартния. В България почти всички твърдят, че хлябът, който се произвежда не е хубав. Аз обаче искам да кажа нещо в защитата на производителите. Цяло геройство е, че те успяват да поддържат добър стандарт на българският хляб. Постоянно инвестират в нови машини, в нови технологии с цел повишаване на качеството. Знаете че у нас всичко отнема малко повече време отколкото в останалите държави, но ще дойде време, когато ще ядем и по-вкусен хляб. Имаше една тенденция 90-те години, когато се приватизираха хлебозаводите и когато всички копираха индустриалните производители, така че и ръчният хляб трябваше да изглежда като заводски. Сега нещата се обръщат – дори индустриалните производители започват да инвестират в пещи, технологии с по-дълга ферментация, така че хлябът, който да правят да бъде по-вкусен. И скоро ще бъдете изненадани от вкусен, индустриален хляб по занаятчийска технология.
Има ли сериозна конкуренция на пазара?
Българският пазар е доста труден, защото е изключително ценово ориентиран. Ние сме мултинационална компания, но в същото време аз се радвам да видя, че има много български фирми, които през годините „пораснаха” от гаражни фирми до фирми-производители. Те ни държат винаги будни. Това е хубаво, защото конкуренцията поражда прогреса и развитието.
Какъв е процентът на фирмите от вашия сектор, които не успяха да преодолеят кризата ?
При хлебопроизводството те са по-малко. Много фалити имаше миналата година при индустриалните сладкари и шоколадови фирми. Такава беше компанията СИГМА БИО. Това беше една хубава българска фирма, която се опитваше да прави бонбони с белгийски шоколад, но естествено срещу гиганти няма как да оцелееш. В сладкарството има риск от спад на консумацията, за разлика от хляба, където не е чак толкова.

Как се отрази кризата на вашата компания? Наложи ли се да намалявате продукцията си или да съкращавате персонал ?
По мое наблюдение кризата се отразява повече върху сферата на луксозните продукти - автомобили, екскурзии. Хората, когато не могат да си позволят почивка или по-хубава кола, си казват: Като не ми стигат парите, ще си купя вкусна торта и ще се порадвам на слънцето. Така че върху бизнеса в нашия сектор кризата не влияе толкова и това е установено в световен мащаб. Консумацията на хляб и сладки изделия не намалява по време на криза. Напротив. Или се запазва или се увеличава. На нас специално бизнесът ни расте годишно с 10%. Последните 10 години имаме постоянен растеж от 10%.Не съкращаваме хора, назначаваме. Дори последната година направихме увеличение от 10% на възнагражденията. Кризата не означава, че на всяка цена ще се съкращават разходите.
Какъв е оборотът на компанията ви за миналата година и какви са очакванията за тази?
Оборотът ни е 14 млн. лв., а печалбата няма да я споменавам. За тази година последните два-три месеца са много силни, в началото бяха слаби месеците. Смятам че заложените в бюджета 10% ръст ще бъдат реализирани и дори надхвърлени.
Предвиждате ли пускане на нови продукти така актуалните сега биопродукти?
С търговски вериги работим в насока представяне на продукти с по-добър вкус, по-добър аромат и по-традиционни, тъй като такива са тенденциите, които хората търсят. Концентрираме се върху здравословни продукти с традиционен вкус.
Как оценявате бизнес средата в България в момента?
В момента най-големият проблем на бизнеса не е в това да се реализират продажби, а да се събират парите от некоректни платци, тъй като законодателството позволява фирми, които на практика съществуват и работят, когато заведеш дело и го спечелиш, да се окаже че няма никакви средства по сметките им и на практика ние нищо не можем да вземем от тях. Фирмата я има и тя работи, но отсреща не стои никой. Законът позволява това, което не е нормално. Ето тук държавата може да помогне. Официалната статистика показва, че 80% от БВП на България е сумата на междуфирмените вземания.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg