EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Текстил и облекло: 200 000 работни места до 2014 г.

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Текстил и облекло: 200 000 работни места до 2014 г.

mail10:30 | 29.04.2011прегледи 903 коментарикоментари 0


До 2014 г. в България може да има 200 000 работни места в областта на производството на облекло и текстил, прогнозира пред БТА Бертрам Ролман, заместник-председател на УС на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил и член на борда на директорите на "Еуратекс". Смятам, че нашият сектор има много добра перспектива през следващите седем до десет години, въпреки че днес разходите за покупка на облекло заемат едно от последните места в бюджета на българските домакинства, заяви Ролман. През 2007 г., преди началото на кризата, в страната в сектора са били заети 170 000 души, а сега те са между 130 000 и 140 000. По последни данни на националната статистика над 4 000 са фирмите - производители на облекло и текстил - предимно малки и средни предприятия. Според Ролман бумът в работните места за шивачки през следващите три години ще се дължи на това, че все повече световни фирми ще преориентират поръчките си от Китай и други азиатски страни към Балканите, Естония, Литва, Полша, Беларус. Дислокацията се налага заради високите транспортни разходи, дългия срок на изпълнение на поръчките, който достига до девет месеца в Китай, и увеличаването на разходите за труд там. В България голяма поръчка може да се изпълни за един месец с материали на клиента, а доставката става за три дни. Пълната бизнес-услуга в страната ни се прави за 4 - 6 месеца, сравни Ролман. В страната не можем да очакваме многобройни инвеститори, които да влагат в собствени производствени мощности в бранша, смята Ролман. Очаква се да има ръст на възложители от типа на малки и средни предприятия от Германия, Австрия, Италия, Гърция, Турция. Ролман, който е и собственик на най-голямата компания за производство на облекло у нас съобщи, че ще увеличи заетостта до 3 000 човека от 2 700 души в момента. Средната брутната заплата в неговата фирма е над 650 лева, за сектора - около 450 - 500 лева. В страната плавно се увеличават разходите за заплати, каза Ролман. По думите му информацията за ниското ниво на заплащане на заетите в производството на облекло и текстил се дължи на грешна статистика, която се базира само на официално декларираното възнаграждение. Делът на "сивия" сектор само в производството на облекло е 50%, въпреки че не може да се каже с точност, каза Ролман. От април 2010 г. секторът започва да се възстановява от кризата като първи от нея излизат фирмите, които произвеждат за средния и високия ценови клас. Фирмите, произвеждащи за ниския ценови клас, продължават да имат проблеми, а някои от тях са "изчезнали от пазара", каза Ролман, без да уточни колко. По разчети на бранша тази година се очаква да намалее цената на памука, след рекордния й ръст от 360% в началото на януари спрямо 2009 г. Според анализатори ръстът на цената на памука се дължи на увеличаващата се покупателна способност на населението на Източна Азия и основно на Китай, както и на ограничения до началото на април износ на памук от един от най-големите експортьори - Индия. Според Ролман крайният потребител не усеща чувствителното поскъпването на памука, заради запасите на компаниите, които средно могат да издържат между половин и една година на подобни кризи. По тази причина размириците в друг голям производител на памук - Сирия, не се очаква да се усетят от купувачите. Повишаване има и при цената на вълната - ръст около 15%, като основен производител е Австралия, която не може да насмогне на китайското търсене. Ролман коментира, че реалното поскъпване на памука е 180 - 200%, останалото е спекула, главно породена от натрупването на стратегически резерви от Китай, сред които например е и кашмирът. Според последни тенденции производителите на тъкани работят в услуга на домакините и последователите на екоидеите. Разработват се тъкани с нанопокрития, които по-трудно се замърсяват, не се нуждаят от гладене или материи от типа "дишащи". Материите с нанопокрития не оскъпяват сериозно крайния продукт, но пък са добра реклама за него, твърдят производителите на облекло. Хит са и тъканите с две лица. Наблюдава се също и тенденция известните марки да влагат тъкани, произведени от растения, отгледани без химикали. Темата за устойчивото развитие има все по-голямо влияние сред големите модни фирми, смята Ролман.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg