EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Руският купувач в България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Руският купувач в България

mail09:00 | 10.10.2013прегледи 1429 коментарикоментари 0


Преселението на чужди граждани, което очаквахме от англичаните преди 5 години, се случва активно и трайно днес от страна на руснаците, отчита анализът на инвестиционна компания за изминалия летен сезон. Благодарение на новата тенденция за трайно установяване на определени групи граждани с руски произход в българските черноморски градове и села, активността на пазара на ваканционни имоти се е повишила с близо 10%, а възстановяването след пролетната криза е бързо.
През летния сезон са регистрирани с около 16% повече запитвания в сравнение с първите месеци на 2013 година, отчитат от компанията. В резултат е отчетен и ръстът на реално сключените сделки.
Средният бюджет на купувачите остава около 50 000 евро. Най-често е предвиден за покупка на едностайно жилище в комплекс, подходящ за целогодишно живеене. За руския купувач има няколко определящи избора му фактори: колко от неговите близки или познати са избрали същото населено място, дори същия квартал, доколко мястото е близо до морето и какво е отношението на местната власт към руските граждани и тяхното желание да пребивават постоянно и да развиват бизнес в региона. Така за няколко години пазарът у нас стана по-масов – привлича голям брой клиенти, които не купуват елитарни луксозни, а достъпни имоти. Пазарът се радва на стабилност, а показателите ще се запазят в дългосрочен план, тъй като мотивите за сделките не са моментни, а дълбока осъзната потребност от промяна на местоживеенето.
Високата активност става при лек спад на ценовите нива, като понижението е в рамките на около 4% за летните ваканционни имоти. zoom_sss
Според анализа за първи път ставаме свидетели на подобно ярко влияние на геополитически фактори върху пазара на ваканционни имоти у нас. България от години е предпочитана дестинация за гражданите на Русия, но изборът на жителите на страни като Беларус и Украйна беше насочен по-скоро към Испания, Италия, Хърватска. През последната година поради проруските настроения, които има в родните им държави, представителите на тези страни започват да следват стъпките на руснаците. Така се появиха по-осезаемо и на родния пазар, като очакването на търговците e тази тенденция да се запази.
Въпреки че всички хора търсят спокойствие, красива природа, ниски цени, фактори като религия и общо настроение на местните към чужденците оказва влияние върху избора. По тези причини Дубай е водещ избор за гражданите на Казахстан, които обаче през последните месеци също се появиха силно на нашия имотен пазар.
Купувачите идват с яснота за това какво търсят, не крият проруските си настроения, имат значително по-високи от средните за българския ваканционен пазар бюджети - между 80 000 и 100 000 евро.
Вторичният пазар през този сезон представлява около 5% от общия, сочат още данните. Миграцията, която се наблюдава, е основно от класически ваканционни имоти към проекти с опция за постоянно живеене. Според анализа около 70% от купувачите в момента търсят имоти за целогодишно ползване. Около 30% от хората предпочитат големите градове, но по-голямата част избират да се обособят в общности в по-малките населени места по Черноморието. Те могат да бъдат категоризирани основно в 2 групи. Едната обхваща пенсионерите, обикновено над 60-годишна възраст, които търсят спокойствието на родното Черноморие, а другите са по-млади семейства с деца, които решават да започнат живота си наново в България. Обикновено те започват малки проекти в сферата на хранително-вкусовата промишленост – отварят малки магазини и ресторанти и дори вече осигуряват значителна част от работните места в съответното населено място. zoom_sss
Преразпределение на капиталите на инвестиционния пазар наблюдават още от компанията. Загубата на интерес от страна на чуждите инвестиционни фондове дава възможност на българските силни компании да увеличават значително пазарния дял и присъствието си. Тази тенденция е позитивна за българската икономика, тъй като базираните тук компании осигуряват работни места и позволяват на сектора да се развива със собствени сили.
Прогнозата до края на годината е свързана с активно пренасочване на търсенето от градовете към малките населени места по българското Черноморие като Созопол и Поморие. Създаването на общности от рускоговорящи там предполага откриването на руски училища и други социални дейности, които да подпомогнат социализирането на новите групи.
Към момента готовността на кметовете да се погрижат за създаването на такава инфраструктура е ключова за решението на купувачите кое населено място да изберат.
Анализ и графики: Green Life

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg