EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Резултатите от съдебната реформа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Резултатите от съдебната реформа

mail11:47 | 16.10.2017прегледи 905 коментарикоментари 0


Иван Брегов, ИПИ

Смисълът България да получава препоръки от утвърдените международни институции в областта на правосъдието е в това в обозрим исторически момент българските съд и прокуратура да отговарят на стандартите на западните демокрации. Оттам правоохранителните и правораздавателните институции се очаква да дават толкова сигурност, колкото имат гражданите на страните от Стария свят. Реципрочно сигурността за човека се трансформира в спокойствие и предвидимост за инициативите му, тоест добри условия за живот и добра среда за предприемачество.

За пореден път България получава оценка за свършена работа в сферата правосъдие. Този път от Доклада на Комисията за демокрация чрез право към Съвета на Европа (наричана Венецианска комисия). Оценката не е изписана с цифри, но  с оглед повтарящите се с години едни и също препоръки можем да заключим, че е за несвършена работа.

Условието България да се присъедини към Европейския съюз бе да постигне на специфични цели в областите на съдебната реформа и борбата срещу корупцията. Това обещание вече 10 г. стои неизпълнено. Какво следва да бъде направено е повече от ясно, но липсва институционалното усилие на законодателната и изпълнителната власт. Освен до лошо качество на живот неизпълнението на препоръките води и до неизпълнение от страна на държавата на ангажиментите ѝ по редица международни договори. Членството в ЕС се крепи на договор, който поражда задължения, принадлежността към Съвета на Европа също. Тогава властимащите, чрез управленските си политики, злепоставят държавата в международен план, правейки я несигурен партньор, а във вътрешната политика я правят гарант за корупция и лоша среда за бизнес и живот.

В настоящия доклад се стига дори до това Комисията да припомни как част от нещата са вече многократно повтаряни (стр. 4, параграф 12). Ето три основни проблемни теми:

Премахване на политическото влияние във Висшия съдебен съвет (ВСС)

Съдийската колегия на ВСС да е в състав мнозинство от съдии, избирани от съдии

Повишаване отчетността на главния прокурор. Възможност за независимо разследване на действията му

В заключение

Така както в обществото текат процеси от преход към един тип икономика към друг, така и в правосъдието следва да бъдат отменени редица порочни институти. Отсъстват експертни аргументи от управляващите защо препоръките на Венецианската комисия остават безадресни. Липсват и политически мотиви и отговор пред обществото от какво са се ръководили партиите и отделните народни представители, гласувайки против дадено законодателно решение. Липсва анализ и изправяне пред обществото с отговорната позиция – „ние направихме тези реформи, оценяваме ги като положителни или отрицателни”. След адресираната препоръка остава очакването държавните институции да произведат решения. А показателно за препоръките на Венецианската комисия е заключение от доклада ѝ към България през 2008 г.: „Най-важно обаче е, че Венецианската комисия не ориентира своите необвързащи препоръки по възможно най-ниския общ знаменател на функционирането на системата, а се съсредоточава върху това, което според нея е необходимо за пълното съответствие с европейските стандарти.”

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

България 19-та в износа на мебели

11:20 | 12-15-23 | 1972