EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Павлова предупреди за тунела под Шипка

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Павлова предупреди за тунела под Шипка

mail06:30 | 15.01.2014прегледи 1761 коментарикоментари 0


Не трябва да се позволи проектът за изграждането на тунел под връх Шипка да се реализира от китайски инвеститори, защото той е европейски коридор и отговаря на всички условия да получи безвъзмездно европейско финансиране. Това заяви в Стара Загора бившият министър на регионалното развитие и благоустройството от кабинета "Борисов" Лиляна Павлова, предаде кореспондентът на БНР в града. Няма никаква причина да се водят преговори с частни инвеститори за публично-частно партньорство, категорична е Лиляна Павлова и добави: „Освен че това ще отложи реализацията на проекта във времето, ще означава, че той ще бъде с платен достъп, и то с такса на входа. Това е недопустимо и не трябва да се приема”. Според нея строежът на тунела под Шипка може да започне в новия програмен период, но на този етап той не е сред приоритетните проекти на правителството по Оперативна програма „Транспорт“. Въпросът за китайско участие в този проект постави президентът Росен Плевнелиев по време на аофициалната си визита в Пекин.
По повод възможността за навлизането на китайски инвестиции в България Лиляна Павлова каза: Тези инвеститори искат три неща, с които нашата държава не може да се съгласи. Първото е заемът да е с държавна гаранция, второто е те да посочат фирмата, която ще изпълнява. Ние сме членове на ЕС и трябва да има обществени поръчки. И третото - едва ли не те да кажат кой проект искат. Да, но ние имаме закон, който казва, че трябва да го обявим на открита процедура. zoom_sss

Тунелът на Шипка
Това е популярното име на проект Проектът „Обход на град Габрово”, който е разделен на 5 етапа и е предвидено да се изпълнява в две фази:
• Фаза 1 от проекта се изпълнява през този програмен период /2007-2013/ включва различни пътни съоръжения в и около В. Търново – Габрово, Севлиево – Габрово, както и изготвяне на разширен идеен проект за Тунела под връх Шипка; Общата дължина е малко над 23 км.
• Фаза ІІ (предвидена за изпълнение през периода 2014-2020 г.) включва строителството именно на тунел под връх Шипка. Индикативната стойност на фаза ІІ е 150 000 000 евро.
Фаза I, по която започнаха строителни работи, е част от Транс-европейски транспортен коридор №ІХ Букурещ - Русе - Димитровград - Александруполис и е възлова точка при движението на транспортните потоци в посока Север – Юг.
Основните транспортни направления, които ще обслужва обектът са:
- Русе – Велико Търново – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа).
- Оряхово – Севлиево – Шипка – Стара Загора – Свиленград (Маказа);
Срок на изпълнение е 540 календарни дни.
Обща стойност на проекта: 132 486 817, 29 лв.
Отпусната БФП по ОП „Транспорт”: 108 760 244,76 лв. с ДДС
Източници на БФП: Кохезионен фонд: 87 008 195,81 лв., Национално съфинансиране: 21 752 048,95 лв.

Изграждането на тунел под Шипка беше под въпрос допреди няколко седмици. Проектите за Западната дъга на околовръстното шосе на София и обходния път на Габрово, който е част от проекта за тунела под Шипка, ще получат еврофинансиране, след като Европейската комисия одобри изменението на програма "Транспорт" в средата на декември миналата година. Двата проекта бяха под риск, тъй като ЕК обяви през октомври, че няма да разглежда искането за финансирането им, докато не бъде решен проблемът с жп проектите - заради наддоговаряне на средства по програмата се стигна до недостиг на финансиране за жп линиите "Септември – Пловдив" и "Първомай – Свиленград", които са приоритетни за Брюксел, както и за подготовка на жп проекти за следващия програмен период. В крайна сметка обаче за подготовката на жп проекти за следващия период са осигурени 40 млн. евро от техническата помощ на програмата, а недостигащото финансиране на строящите се две жп отсечки ще дойде от новия държавен инвестиционен фонд "Растеж и региони" и от заем от ЕИБ.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg