EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Общината да не проверява строежи до трета категория

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Общината да не проверява строежи до трета категория

mail10:34 | 10.11.2010прегледи 2126 коментарикоментари 0


С промените в Закона за устройството на територията /ЗУТ/ се предлага големите строителни обекти от първа, втора и трета категория да не се проверяват от общинската администрация, каза за БТА началникът на Дирекцията за национален строителен контрол Милка Гечева. За тези строежи се предлага цялото производство - от извършването на първична проверка /съставяне на констативни актове и актове за нарушения/, до издаване на заповедите за спиране, забрана ползване или премахване на строеж, да се провежда от началника на ДНСК. Той ще упражнява и контрола по
изпълнението на административните актове.
Предлага се служителите от общинската администрация да извършват същите тези дейности за строежите от четвърта, пета и шеста категория. След промените на ЗУТ общинската администрация ще се разтовари от задълженията си да контролира строежите от първа, втора и трета категория, каза Гечева. В момента общините са задължени да проверяват строежи от първа до шеста категория.
С промените в ЗУТ се предвижда запазване на правомощията на кметовете да издават заповеди за спиране на строежи с нарушения от четвърта, пета и шеста категория. Допълнително им се предоставя правото да издават заповеди за забрана ползване на строежи, които се ползват без да са въведени в експлоатация по законоустановения ред, както и заповеди за премахване на незаконни строежи от четвърта до шеста категория, уточни Гечева.
Това означава, че като извършвани проверки на строежи работата на общинските администрации значително ще намалее и по думите на началника на ДНСК те не би следвало да се затруднят по отношение на недостиг на служители и финансиране.
Промените в закона се очаква да бъдат предложени за обсъждане в Министерския съвет до края на тази година.
В предложенията за промени в ЗУТ се предвижда значително завишаване на някои от ниските според сегашния ЗУТ глоби и имуществени санкции за участниците в строителството и за длъжностните лица за контрол на строителството в общинските администрации. Гечева съобщи, че се предвижда да се предоставят допълнителни правомощия на кметовете да налагат глоби и имуществени санкции за строежи от четвърта, пета и шеста категория. Според сегашния закон те нямат право да налагат глоби и имуществени санкции за незаконни строежи и за строежи, които се ползват незаконосъобразно. Имуществените санкциите, които ще могат да налагат кметовете на общини за нарушения на ЗУТ ще варират от 1000 до 50 000 лева. Предвижда се въвеждане на глоби за главните архитекти, допуснали незаконно строителство,
издаване на виза за проектиране в нарушение на предвижданията на действащия подробен устройствен план и в нарушение на ЗУТ в размер от 1000 до 5000 лева. Размерът на глобите за недобросъвестни служители на общинската администрация също са от 1000 до 5000 лева, поради което не е предвидено тяхното завишаване. При системни нарушения, извършени от главния архитект на общината, констатирани от ДНСК, министърът на регионалното развитие и благоустройството може да му отнеме
правото да заема тази длъжност за срок от две години.
Не се предвижда да се променя размерът на санкцията за лицензираните консултанти, които са допуснали нарушение при изготвянето на оценка за съответствие на инвестиционния проект, защото тя и сега според закона е голяма - започва от 30 000 и достига до 150 000 лева. Други високи санкции, които вероятно няма да се променят, са тези за неизпълнение на заповед за спиране на строеж, които сега са в порядъка до 100 000 лева, каза Гечева.
Евентуално в новия Закон за устройството на територията, върху който ще се работи през 2011 г., се очаква да бъде обсъдено предложението на ДНСК за промяна на лицензионния режим за консултантите в регистрационен.

ПРАВОМОЩИЯ НА ДНСК И ОБЩИНИТЕ СПОРЕД СЕГАДЕЙСТВАЩИЯ ЗУТ

Общините и ДНСК според сегашното законодателство имат еднакви правомощия за спиране на строежи с нарушения и по тази причина в общия случай общините разчитат тази дейност да се свърши от ДНСК, каза Гечева. Като погледнем отчетите и видим
колко заповеди за спиране на строежи са издадени от кметовете на общините и колко от ДНСК се вижда, че по-голямата част от случаите се поемат от ДНСК, допълни Гечева.
По закон сега общините извършват проверки на строежи от първа до шеста категория. Целта на тези проверки е да се установят строежи, които се извършват в нарушение, които се ползват незаконосъобразно и незаконните строежи. Това означава,
че според сегашните разпоредби на ЗУТ всички първични проверки на строежите от първа до шеста категория трябва да се извършват от общинската администрация.
Когато общинската администрация установи строеж, който се извършва с нарушения по смисъла на ЗУТ, тя съставя констативен акт за спиране на строежа и акт за установяване на административно нарушение. На базата на констативния акт за спиране на строежа кметът на общината издава заповед за спиране на строежа, а въз основа на акта за нарушение кметът издава наказателни постановления, с които налага глоби и имуществени санкции.
Това означава, че при спирането на строежи с нарушения, целият процес от първичната проверка до издаване на индивидуалния административен акт и до издаването на наказателните постановления по закон сега трябва да се извършва от общинската администрация, включително и упражняването на контрол по ефективно изпълнение на тяхната заповед за спиране на строежа.
Гечева отбеляза, че началникът на ДНСК и служителите на ДНСК сега имат същите правомощия по отношение на строежите с нарушение. Това по думите на Гечева води до дублиране на функциите и размиване на отговорностите.
При производствата по забрана ползване на строежи общината извършва проверката, съставя констативните актове и актовете за нарушение, но кметът няма правомощие да издаде заповед и наказателно постановление, защото по закон това се прави от началника на ДНСК.
При дейността, свързана с премахването на незаконните строежи, проверката по сегашния закон се извършва от общинската администрация, но тя няма право да съставя констативен акт за премахване, а само констативен протокол, който се изпраща в ДНСК. Актовете се съставят само от служители на ДНСК, които са проверили на място незаконния обект. На базата на тези актове началникът на ДНСК издава заповед за премахване на незаконните обекти.
Според сегашното законодателство главните архитекти на общината въвеждат в експлоатация строежите от четвърта и пета категория, шеста категория не се въвежда в експлоатация.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1057