АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
През Терминал 3 ще преминават 10 млн. пътници



Строителните дейности по изграждането на Терминал 3 на летище София са предвидени да започнат през пролетта на 2026 година и се очаква да продължат 5 години, до април 2031 година, когато е и заложеният краен срок за строителството.
Инвестицията е в размер на 500 млн. лева. Част от финансирането е осигурено от международни финансови институции като Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Световната банка. Върху това акцентира Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет (УС) на "СОФ Кънект" - оператор на летище "Васил Левски".
Хесус Кабайеро участва във Втори годишен форум за транспорт, логистика и спедиция на сп. "Мениджър". Той представи проектните характеристики на бъдещия Терминал 3, важна част от стратегията на оператора да превърне "Васил Левски" в първото петзвездно летище в региона, с акцент върху изживяването на пътниците.
Друга важна цел на "СОФ Кънект" е да превърнат летище "Васил Левски" във въглеродно неутрално до 2036 година.
Разширяването на летище "Васил Левски" в София с трети терминал ще даде стратегическо предимство на България. С него летището в столицата ще разполага с най-големия наземен капацитет в тази част на Европа и ще се позиционира в регионален хъб.
Очаква се разширението на летището да разкрие 34 изхода за поемане на 20 млн. пътници. Половината от тях ще бъдат на новия Терминал 3.
В момента европейските летища са изправени пред липсата на свободен наземен капацитет и в ход са мащабни инвестиционни проекти, а възможността им да поемат растящия пътникопоток е от голямо значение за авиокомпаниите, увеличаващи своите флотилии, посочи Кабайеро.
Щом Терминал 3 бъде изграден и е готов да се слее с Терминал 2, Терминал 1 предстои да бъде закрит.
Според Владимир Михайловски от Световната банка определи като успешна концесията на столичното летище, определяйки я като първия мащабен и изпълнен проект в областта на публично-частното партньорство.
Според него успехът на проекта към момента поставят летището и София на картата на големите транспортни и инфраструктурни взаимоотношения. Като добре структурирана, прозрачна и печеливша за всичките страни сделка, концесията на летището поставя и България като добро място за публично-частни партньорства (ПЧП), добави Михайловски. Тази сделка, смята още той, служи и като солидна основа за бъдещи стратегически решения и предстоящи ПЧП.
Владимир Михайловски каза всичко това в качеството си на участник и наблюдател на подготовката по отдаването на летището на концесия.
ЕБВР подкрепя и насърчава публично-частните партньорства (ПЧП) в областта на инфраструктурата. Това е необходимо заради наличните бюджетни ограничения пред правителствата да подобряват свързаността със собствени усилия. Това каза Мануела Несъл, ръководител на офиса на ЕБВР в България. Мануела Несъл участва в панел за ползите и ефекта от отдаване на концесия на Летище "Васил Левски" на концесия на "СОФ Кънект".
Несъл определи авиацията като растящ сектор и силен двигател за икономическо развитие, потенциал и инвестиции както за България, така и за целия регион. За ЕБВР като международна финансова институция регионалната свързаност е от особен интерес, заедно с подкрепата към осъществяване на проекти в областта на устойчивостта, отбеляза тя.
Мануела Несъл изрази задоволство от работата по разширяване на Летище "Васил Левски" и плановете на оператора за постигане на въглеродна неутралност към 2036 година. ЕБВР подкрепя финансово концесионера с предоставяне на заем от 50 млн. евро.
Tweet |
|