EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Летище Русе – модернизъм от 20-и век

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Летище Русе – модернизъм от 20-и век

mail07:10 | 06.12.2021прегледи 763 коментарикоментари 0


Летищата по света създават първото усещане за страната и затова по-често от другите сгради са архитектурни произведения на изкуството.

Летище Русе е такова бижу, ценен образец на архитектурния модернизъм от втората половина на 20-и век. И след 30-годишно прекъсване може да посреща отново пътници – не като обикновена сграда, а като защитен паметник на културата.

НИНКН и българската секция към Международната организация за документиране и опазване на сгради на Модерното движение - Докомомо България (Docomomo International) подготвят предложение за предоставяне на статут на недвижима културна ценност на Летище Русе.

Аерогарата е построена в периода 1972-1976 г. Авторът й, русенския архитект Йордан Бояджиев,  постига забележителен синтез между архитектурата и монументалните изкуства.

Хоризонтално издълженият паралелепипед на основното тяло е с богато остъклени фасади. Входът е защитен с елегантна тънка стоманобетонна козирка, окачена на стоманени въжета. Пътническата зала е изцяло остъклена панорама към излитащите и кацащите самолети. Изтеглената леко назад контролна кула с фин плосък покрив създава хармония на обемите. В България рядко се вижда сграда с толкова изчистени пропорции. Тя илюстрира стремежа на арх. Бояджиев към ясни и лаконични геометрични форми. Създава усещане за лекота и прозирност, за визуално отделяне от терена.

Построеното в с. Щръклево е запазено почти напълно в автентичния си вид и обзавеждане – рядкост за наследството от този период. В интериора на залата умело са комбинирани и противопоставени материали, цветове и фактури.

Цялостният облик е завършен с монументалните пластики на скулптора Галин Малакчиев. Негово скулптурно пано от стоманобетон украсява главната фасада, а под тавана на пътническата зала е окачено негово ефирно месингово кълбо.

С професионална реставрация и адаптация летище Русе ще запази атмосферата на обществените сгради от 70-те години на 20-и век и само по себе си може да бъде привлекателна цел за туристите.

Арх. Йордан Бояджиев е сред най-интересните и забравени русенски архитекти. Безкомпромисен и целеустремен в работата си във време, когато това е било трудно. Създател е на някои от най-емблематичните сгради на модернизма в Русе. Печели с конкурс изграждането на летище Русе.

Скулпторът Галин Малакчиев е ученик на проф. Любомир Далчев и автор на пластики, които са част от запомнящото се лице на няколко български града. Негови са колоната „За буквите“ пред НДК, както и декоративната стена на софийската централна гара.

Обект: Приемна сграда на Летище Русе

Местоположение: с. Щръклево (на 17 км от гр. Русе)

Година на изпълнение: 1972 – 1976 г.

Проектант: арх. Йордан Бояджиев

Скулптор: Галин Малакчиев

Технически ръководител: Станчо Раднев

Колектив: инж. – конструктори: Ангел Ангелов; Кирил Мичев; Никола Драганов; Част ОВ – инж. Цоню Донев; Част ВиК – инж. Яни Ялъмов; Част Ел. – инж. Пенка Захариева.

Инвеститор: ДСО „БГА „Балкан“

Изпълнител: „Трансстрой“ Русе

Проучването на сградата е осъществено от експерти на Докомомо България и НИНКН

--------------------

Надяваме се първите полети от летище Русе да са в началото на следващата година. Това съобщи в Русе министърът на икономиката Даниела Везиева, която участва в национален форум за значението на транспортната инфраструктура за развитието на бизнеса в Северна България.

По думите й вече са проведени четири срещи между компанията авиопревозвач „Гъливеър“, Министерството на транспорта, Министерството на икономиката и община Русе.

„Стартирахме отварянето на проекта за вътрешни линии София – Русе. Преди два дни имаме входирана докладна от кмета на Русе с искане за инвестиционни разходи, които в момента обсъждаме заедно с Министерството на финансите. Целта ни е до края на годината да стартира процесът“, допълни министърът.

Летището се намира на 15 км от Русе и е в близост до с. Щръклево. Създадено е като военно летище, но след построяването на пътнически терминал е използвано и за граждански полети до 1991 г. През 2015 г. става 100 процента собственост на община Русе. Компанията „Гъливеър“ официално заяви намерението си през май тази година, че има интерес към рестартирането на линията Русе – София. Ако полетите се възстановят, ще бъде пусната обслужваща линия Русе – Щръклево.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg