EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Коледа – какво премълчават туроператори и агенции

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Коледа – какво премълчават туроператори и агенции

mail17:55 | 08.12.2010прегледи 3682 коментарикоментари 0


Милена Шиякова

Въпреки икономическата криза, няма да са малко българите, които и тази година ще се възползват от офертите на туристическите компании и ще посрещнат новата година извън дома - сред милионите светещи лампички в някоя европейска столица, в някой от българските курорти или пък ще последват мечтите си до някоя екзотична дестинация. Какво обаче трябва да знаем, ако сме решили да си подарим за коледните и новогодишни празници кратка ваканция. На какво да обърнем внимание при избора на туристически пакет, за да предотвратим превръщането на мечтаната почивка в кошмар.

Съветите на експертите
Преди да резервирате пакетната почивка, трябва да сте сигурни, че туроператорът или туристическият агент, към който сте се насочили, е лицензиран, съветват експертите.
Туристическата компания винаги трябва да ви дава точна писмена информация на български език относно разходи, разписание за пътуване, категория и вид на настаняване, хранения.
Цената на почивката ви не може да бъде увеличавана 20 дни преди началната дата на пътуването, с изключение на промяна в транспортните разходи;
Ако не можете да пътувате, в договора трябва ясно да се посочва до кога е възможно да прехвърлите туристическия пакет на друго лице, без да се налага да доплащате.
Ако сте резервирали хотел с басейн, то басейнът трябва да е наличен и да функционира добре, припомнят от Асоциация «Активни потребители». Ако мястото за настаняване или някоя от предоставяните услуги не отговарят на предварителното описание, трябва да се оплачете веднага и да поискате подходяща алтернатива или компенсация, съветват експертите. Ако не сте доволни от предоставената услуга, можете да подадете писмено рекламация до туроператора до 3 дни след края на пътуването. Ако попаднете на условия, различаващи се от договорените, експертите препоръчват да снимате всичко с камера или фотоапарат и след това да подадете сигнал до организациите за защита на потребителските права.

Туроператор или туристическа агенция
Правете разлика между туроператор и туристическа агенция. Според Закона за туризма туроператорите са тези които могат да организират екскурзии, докато агенциите са тези, които могат само да ги препродават. Така в България има сравнително малък брой оператори и огромен брой агенции. Това е важно до толкова, доколкото вие можете да се ориентирате какъв лиценз (операторски или агентски) има фирмата, която ви обслужва и как представя услугите си. Ако агенция се опита да ви предложи екскурзия, организирана от тях или във фирмата няма лиценз на стената или просто избягват да ви споменат номера, то имайте предвид, че може да сте жертва на криминална схема, предупреждават от потребителската асоциация. Не са малко случаите, когато частна фирма, без да има никакъв лиценз от комисията по туризма, организира пътувания като туроператор. Обикновено след това те се появяват в някой от телевизионен репортаж за поредните измамени туристи.

Изискайте застрахователна полица
Експертите съвегват да обърнете специално внимание на застраховавката. Въпреки че никой не тръгва на почивка с мисълта за здравословни проблеми, които биха могли да възникнат по време на пътуването, не пренебрегвайте опасността от неприятни изненади. Особено ако пътувате с деца! Застраховката е най-често манипулираното звено в една на пръв поглед приятна екскурзия, на която са решили да се насладят 100-ина туристи, твърдят от Асоциацията. Схемата е следната - застрахователна полица не ви се дава. Когато попитате за нея, тя винаги е на друго място, а не при вашия екскурзовод. Ако ви потрябва, ви обещават да ви я дадат веднага. Така оставате с уговорката, че ако някой има здравословен проблем, следва да потърси екскурзовода или друг представител на фирмата, който да се погрижи за него. Къде е схемата? Една застраховка струва обикновено между 5 и 15 лева на турист. Това зависи от престоя, дестинацията и размера за обещетение при застрахователно събитие. Да предположим, че агенцията е определила 15 лв. цена на застраховката. Вие сте платили сумата в цената на пътуването, както още 100 човека, но така и никой няма полица. Ако някой има проблем, му се написва полица на момента и той вече е застрахован, а останалите 1500 лв остават в джоба на оператора. Затова, винаги изисквайте застрахователна полица и винаги я носете с вас, както международния паспорт или лична карта, съветват експертите.

Самостоятелни резервации
Горните правила и права обаче важат само при организирано пътуване с туристическа агенция или туроператор. Eвропейските туристи не са защитени при фалит на авиокомпания или туроператор, от хотели с по-нисък стандарт и други неуредици, ако сами организират почивката си и правят резервации по интернет. Директивата за пакетните туристически пътувания на ЕС е остаряла (от 1990 г.) и в нея модерните форми, по които хората организират екскурзиите си, не са предвидени. Защитата важи само при резервации чрез туристически агенции и ако пакетът съдържа поне два от елементите - транспорт, настаняване, други услуги като обиколки за разглеждане на забележителности. Директивата предпазва потребителите от некоректна информация в брошурите на туристическите агенции, но не и от такава в интернет, защото преди 20 години хората са се информирали главно от брошури и масово са използвали туроператори. Днес потребителите все по-често сами си правят резервациите и създават собствени пакети. Много от тях не ползват агенции, за да резервират полетите и настаняването си. По тази причина Европейската комисия проведе консултации и е предвидено да се вземат предвид тези тенденции при изработването на нова Директива за пакетните пътувания през 2011 г. Експертите са изчислили, че потребителите, които сами резервират пакетите си губят над 1 млрд.евро годишно, в случаите на проблеми при пътуването. Това означава средна загуба от почти 600 евро за потребител.

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg