EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Кога е позволена държавна помощ?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Кога е позволена държавна помощ?

mail06:25 | 21.04.2021прегледи 618 коментарикоментари 0


Европейската комисия прие преработени Насоки на ЕС за регионална държавна помощ („Насоките за регионална помощ“) за определяне на правилата, по които държавите членки могат да предоставят държавна помощ на предприятия с цел подпомагане на икономическото развитие на региони в ЕС, намиращи се в неравностойно положение, като същевременно се гарантират еднакви условия на конкуренция между държавите членки. Преразгледаните насоки ще влязат в сила на 1 януари 2022 г.

Насоките за регионална помощ са първият набор от правила за държавна помощ, които се преразглеждат след обявяването на Европейския зелен пакт и на промишлената стратегия и стратегията в областта на цифровите технологии на ЕС.

Изпълнителният заместник-председател Маргрете Вестегер, отговарящ за политиката в областта на конкуренцията, заяви: Приетите днес нови Насоки за регионална държавна помощ ще дадат възможност на държавите членки да помогнат на европейските региони, намиращи се в най-неравностойно положение, да наваксат и да намалят различията по отношение на икономическото благосъстояние, доходите и безработицата. Тези цели за сближаване са в основата на нашия Съюз. Разширихме също възможностите на държавите членки да подкрепят регионите, изправени пред предизвикателства, свързани с прехода, или със структурни предизвикателства, като например обезлюдяването, така че насоките да допринасят в пълна степен за екологичния и цифровия преход, като същевременно се гарантират еднакви условия на конкуренция между държавите членки.

Регионалната помощ представлява важен инструмент, използван от държавите членки за укрепване на регионалното развитие. Комисията прие преразгледаните насоки за регионална помощ след оценка на действащите правила, извършена през 2019 г., и обширна консултация с всички заинтересовани страни относно проекта за текст, сред които държавите членки, регионалните и местните органи, стопанските сдружения, групите по интереси, отделни дружества и граждани.

Преразгледаните насоки за регионална помощ включват редица целенасочени корекции за опростяване и отразяване на опита, натрупан при прилагането на предходните правила, както и за отразяване на новите приоритети на политиката, свързани с Европейския зелен пакт и промишлената стратегия и стратегията в областта на цифровите технологии на ЕС. Възловите елементи от преразгледаните насоки са:

  • увеличаване на цялостното покритие на регионалната помощ до 48 % от населението на ЕС (срещу 47 % досега) и актуализиран списък с подпомаганите региони от тип „а“ и предварително определени региони от тип „в“ въз основа на последните налични статистически данни от Евростат за БВП (2016—2018 г.) и безработицата (2017—2019 г.). Непроменени остават критериите за определяне на подпомаганите региони. През предходния период те доказаха, че функционират добре. Същевременно държавите членки ще разполагат с по-голяма гъвкавост да включват в картите т.нар. региони от тип „в“, които не са предварително определени: освен вече използваните критерии, Комисията въведе опростяване, за да се даде възможност на държавите членки да предоставят лесно статуса на региони от тип „в“, които не са предварително определени, на региони по механизма за справедлив преход, които са изправени пред особени предизвикателства, свързани с прехода.
  • увеличен максимален интензитет на помощта в подкрепа на целите на Европейския зелен пакт и стратегията в областта на цифровите технологии чрез активиране на допълнителни стимули за инвестиции в регионите на ЕС, намиращи се в неравностойно положение. Освен това насоките включват няколко бонуса за интензитета на помощта: i) за най-отдалечените региони, ii) за граничните райони, iii) за регионите по механизма за справедлив преход, намиращи се в регионите в най-неравностойно положение, и iv) за регионите, засегнати от загуба на население. Малките и средните предприятия (МСП) също запазват по-силни максимални интензитети на помощта в сравнение с големите предприятия.
  • валидността на картите на регионалните помощи за периода 2022—2027 г., като за 2023 г. се предвижда междинен преглед въз основа на актуализирани статистически данни, които отразяват последните икономически тенденции и дават възможност на регионите да се възстановят от кризата.
  • цялостно опростяване на структурата на насоките, изясняване на някои от определенията и терминологията и някои целеви промени в контекста на Европейския зелен пакт и промишлената стратегия и стратегията в областта на цифровите технологии на ЕС. Например бяха актуализирани секторното приложно поле на насоките, както и критериите, използвани за намирането на баланс между положителното въздействие на помощта и нейните отрицателни последици върху конкуренцията и търговията. В тази оценка вече е възможно да бъдат взети предвид и други положителни и отрицателни последици, като например значителен принос към екологичния и цифровия преход или някои свързани отрицателни външни ефекти.

В същото време в Насоките за регионална помощ се запазват строги предпазни мерки, които не позволяват на държавите членки да използват публични средства, за да предизвикат преместване на работни места от една държава – членка на ЕС, в друга, което е от съществено значение за лоялната конкуренция на единния пазар.

Преразгледаните Насоки за регионална помощ ще влязат в сила на 1 януари 2022 г., което ще даде достатъчно време на държавите членки да изготвят своите карти на регионалните помощи. Държавите членки вече могат да уведомяват Комисията за бъдещите си карти на регионалните помощи, по които тя ще вземе индивидуални решения.

Контекст

Европа винаги е била белязана от значителни регионални различия по отношение на икономическото благосъстояние, доходите и безработицата. Регионалната помощ има за цел да подпомогне икономическото развитие на регионите в Европа, намиращи се в неравностойно положение, като същевременно осигури еднакви условия на конкуренция между държавите членки. 

В Насоките за регионална помощ Комисията определя условията, при които регионалната помощ може да се счита за съвместима с вътрешния пазар, и установява критериите за определяне на регионите, които отговарят на условията, посочени в член 107, параграф 3, букви а) и в) от Договора за функционирането на Европейския съюз (съответно региони от тип „а)“ и от тип „в)“. В приложенията към насоките са посочени регионите в най-неравностойно положение, т.нар. „региони от тип „а“, които включват най-отдалечените региони и регионите, чийто БВП на глава от населението е под или равен на 75 % от средния за ЕС, както и „предварително определените региони от тип „в“, представляващи бивши региони от тип „а“ и слабо населените региони.

Държавите членки могат вече да определят т.нар. „региони от тип „в“, които не са предварително определени, в рамките на максимално предварително определено покритие „в“ (за които също са налични данни в приложения I и II към насоките) и в съответствие с определени критерии. Държавите членки трябва да подадат уведомление до Комисията за своето предложение за карти на регионалните помощи, за да получат одобрение.

Следователно в Насоките се съдържат и правила, въз основа на които държавите членки могат да изготвят карти на регионалните помощи, за да определят в кои географски региони предприятията могат да получават регионална държавна помощ (подпомагани региони) и в какъв размер (интензитет на помощта).

Оценката на Насоките за регионална помощ започна през януари 2019 г. като част от извършвания от Комисията преглед на правилата в областта на конкуренцията, целящ да гарантира, че те са подходящи за променящата се пазарна среда. Оценката беше извършена в контекста на „проверката за пригодност“ на правилата за държавна помощ, приети като част от пакета от мерки за модернизиране на държавната помощ от 2012 г., чиято цел е да се прецени дали действащите правила все още са подходящи за целта. Оценката се основаваше на вътрешни анализи на Комисията и обществени консултации, както и в някои случаи на проучвания, изготвени от външни консултанти, или целеви консултации с конкретни заинтересовани страни.

На 30 октомври 2020 г. Комисията публикува работен документ на службите на Комисията, в който се обобщават резултатите от тази оценка. В оценката се заключава, че като цяло системата и правилата за контрол на държавните помощи са подходящи за целта. Отделните правила обаче, като например Насоките за регионална помощ, се нуждаят от известно адаптиране, особено в контекста на приетите наскоро Европейския зелен пакт и промишлената стратегия и стратегията в областта на цифровите технологии на ЕС.

Тъй като правилата за държавна помощ са жизненоважна част от екологичния преход, в съответствие със Съобщението на Комисията относно Европейския зелен пакт и резултатите от проверката за пригодност, Комисията обяви, че изтегля за края на 2021 г. преразглеждането на съответните насоки за държавна помощ. Сред тях са Насоките за регионална помощ, Съобщението относно ВПОИ, Рамката за НИРДИ, Насоките за рисково финансиране, Насоките за държавна помощ в областта на околната среда и енергетиката и съответните разпоредби на ОРГО. Другите правила за държавна помощ, които бяха част от проверката за пригодност, ще бъдат преразгледани в средносрочен план.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg