EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Какво показа одитът на БДЖ?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво показа одитът на БДЖ?

mail09:15 | 02.08.2013прегледи 900 коментарикоментари 0


Сметната палата извърши одит на дейността на „Холдинг БДЖ” ЕАД, който включва дейността на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД за периода от 01.01.2011 г. до 30.09.2012 г. Одитът е възложен с на решение на 41-то Народно събрание от 19 септември 2012 г.
Одитната задача обхвана „Дейността на „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД. Предвид ограниченото време, в обхвата на одита се включиха дейности, определящи във висока степен постигането на целите на дружеството за осигуряване на своевременен, безопасен, точен, надежден железопътен транспорт.

През одитирания период е стартирал, но не е приключил процес на преобразуване на „Холдинг БДЖ” ЕАД, „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД и „БДЖ - Товарни превози” ЕООД. Имуществото, което се отделя от „Холдинг БДЖ” ЕАД и преминава към „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД, представлява право на собственост върху 332 локомотива, дизелови мотрисни влакове, електрически мотрисни влакове; 5 отоплители, парен локомотив; 746 пътнически и спални вагони и 17 броя вагони; недвижими имоти; машини, съоръжения и движими вещи;правата и задълженията, произтичащи за „Холдинг БДЖ” ЕАД от договори и други разчети.

Подвижният железопътен състав, прехвърлен на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД по реда на договора е морално и физически амортизиран:
- 4 на сто от общия вагонен парк е с година на производство 1974; 35 на сто – преди 1980 г.; 42 на сто – между 1980 и 1989 г.; 19 на сто – между 1990 и 1996 г.;
- 48 на сто от локомотивите и мотрисните влакове са доставен преди 1980 г., 4 на сто – преди 1970 г., 18 на сто – преди 1990 г. и 30 на сто – между 1994 г. и 2008 г., като през последната са доставени 10 броя електрически мотрисни влакове.
Възрастовата структура на вагонния парк не дава възможност за изпълнението на стандартите за качество на железопътния пътнически превоз в частта на комфорта на превоза.

През одитирания период не са извършени доставки на нов подвижен железопътен състав (вагони и локомотиви). След проведена от „БДЖ“ ЕАД процедура за възлагане на обществена поръчка през 2008 г., през декември 2010 г. е подписан договор за производство и доставка на 30 спални вагони тип TVS 2000 между „Холдинг БДЖ“ ЕАД, като правоприемник на „БДЖ“ ЕАД, „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД от една страна и от друга - „Тюркие Вагон Санаи” АШ Тювасаш, Турция. Подписаните в процеса на изпълнение на договора допълнителни споразумения създават предпоставки за забава при доставянето и въвеждането в експлоатация на вагоните и удължават срока за обновяване на съществуващия вагонен парк на дружеството. Към датата на приключване изпълнението на одитната задача от общо 30 вагона, 6 се намират на територията на Република България, но не са приети от възложителя поради непълна техническа документация, инструкции за употреба и др. По данни на турската страна 14 вагона се намират на турско-българската граница – Капъкуле, 5 са на съхранение в завода производител и 5 са на завършващ етап от производството.

Осъществяването на процеса на преструктуриране е забавено и все още не е приключило, което поражда риск за постигане на основната цел на дружеството за осигуряване на своевременен, безопасен, точен, надежден железопътен транспорт.

Няма ясно изградена стратегическа визия за развитието на железопътния сектор в страната и механизми, които да ангажират неотменимо всички управленски структури на изпълнителната власт с функции по прилагането и изпълнението на държавната политика в областта на железопътния сектор. Непоследователно е прилагана политиката на държавата в областта на железопътния сектор от министъра на финансите.

През одитирания период не е финализирано изпълнението на Закона за предоставяне на помощ за оздравяване на групата „Холдинг БДЖ” ЕАД, с което не е осигурено мостово финансиране до 140 млн. лв. заем от Българската банка за развитие въз основа на целево предоставени от централния бюджет възстановими средства като гаранционни депозити. Законът за предоставяне на помощ за оздравяване на „Холдинг БДЖ” ЕАД е приет през 2011г. с цел подпомагане изпълнението на политиката за укрепване на търговския капацитет на ръководството на „Холдинг БДЖ“ ЕАД. Той е едно от осемте предварителни действия, чиито изпълнения са предпоставка за продължаване започналите през 2010 г. преговори със Световната банка за кредитиране на Програмата на правителството за реформа в железопътния транспорт.

Отделянето на имущество от Холдинга и прехвърлянето му на дъщерните дружества не е прецизирано, което налага „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД да ползва под наем подвижен железопътен състав, собственост на Холдинга, като разходите по наемането остават за сметка на финансовия резултат на дружеството и при затруднено финансово състояние на наемателя (средномесечно по 48 броя локомотиви и мотрисни влакове с обща начислена наемна цена 1,127 млн. лв. без ДДС, и 7 броя вагони с обща начислена наемна цена в размер на 336 хил. лв. без ДДС, като определената наемна цена е на основание подписани преди преобразуването на групата договори за наем).
Холдингът предвижда продажбата на отдаваните под наем активи. От това ще произтекат затруднения за дъщерното дружество при изпълнение на Договора за извършване на обществена превозна услуга в областта на железопътния транспорт на територията на Република България.

БДЖ – Пътнически превози” ЕООД има несъбрани вземания от „БДЖ – Товарни превози” ЕООД в размер на 21 млн.лв., които оказват пряко влияние върху финансовото му състояние, намаляват неговата ликвидност и платежоспособност, и създават условия за недостиг на финансови ресурси за осигуряване на нормалната стопанска дейност на дружеството.

Към датата на приключване на одита няма развитие на процесите по финансовото оздравяване на Холдинга и дъщерните дружества, респ. „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД, което затруднява коректното изпълнение на Договора за извършване на обществени превозни услуги в областта на железопътния транспорт.

Сметната палата е дала 10 препоръки на управителите на „БДЖ - ПП” ЕООД за подобряване на дейността.

Още от констатациите можете да прочете на страницата на Сметната палата.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg