АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Истината за Дубайския шоколад



Бюлетин "Активни потребители"
Като част от световния пазар и хитовете на него, и ние не останахме назад от манията по Дубайския шоколад. Първо почнаха да го внасят като ценни подаръци пътуващите в чужбина. След това се появи и по нашите щандове – дали оригинален или менте, кой да ти каже.
Масово мрежата у нас се включи в предлагането на какви ли не асортименти и грамажи, например, блокчета по 35 лева. „Вариант на хитовия по цял свят Дубайски шоколад, с атрактивен зелен цвят, у нас масово се търгува по 10, 20, 30 и дори над 40 лева, показва проверка на “Труд”. Браншовици изразиха съмнения, че се касае за ментета, а не за оригиналния ориенталски десерт, който се продава около 260 лв. за кг“, показва изследването.
Но… манията не спря дотук. За Великден по нашите магазини се появиха „дубайски козунаци“ с цена до 180 лева за парче.
Отзвукът
Успехът на този безспорен хит не е само у нас. Той се превърна в световна атракция, провокирала журналисти и потребителски организации от Западна Европа да го проучат професионално. Ето какво откриват те за този пазарен феномен.
През последните няколко месеца светът на шоколада се кълне в така наречените шоколадови блокчета „в стил Дубай“ или шоколадови блокчета Feastables от ютюбъра MrBeast. Тези сладкиши обаче не само са с много високо съдържание на захар и ултра преработени, но и се продават на много висока цена. Успех, който се дължи повече на фино оркестрираните маркетингови стратегии в социалните мрежи, отколкото на реалните им вкусови качества.
Оригиналният “Дубайски шоколад” струва 420 дирхама или 260 лева. Той е създаден миналата година от едно малко сладкарско ателие, наречено “Fix desert chocolatier”.
Шоколадите в „дубайски стил“ и Feastables, рекламирани от инфлуенсъри, се радват на ослепителен успех. Тестовете в Германия и Франция обаче разкриха, че шоколадът в стил Дубай може да съдържа замърсители и микотоксини.
Бумът на тези шоколади зависи повече от ефективните маркетингови стратегии в социалните мрежи и популярността на инфлуенсърите, отколкото от техния вкус или хранителни качества. Отворете TikTok или Instagram, напишете „шоколад в Дубайски стил“ и ще бъдете залети с видеоклипове на млади хора, припадащи над шоколадови блокчета, от които капе нещо като повече или по-малко топяща се зелена паста.
От няколко месеца този шоколад в Дубайски стил, блокче, пълно със смес от паста от шамфъстък и кадаиф (използвани в ориенталските сладкиши), е хит в социалните медии по целия свят. Във Франция няколкото пуснати в продажба изделия са се разпродали за дни.
Надценена репутация
Но като повечето тенденции, родени в мрежата, репутацията на това лакомство е до голяма степен надценена, въпреки цената, която може да достигне 250 евро/кг. Германски специалисти от Stiftung Warentest са искали да разберат със сигурност и са тествали шест марки, включително две, произведени в Дубай. В крайна сметка: „Не открихме уникален вкус или изключително качество, но открихме микотоксини и замърсители, както и захар, растителни масла, аромати и оцветители в изобилие!
Шамфъстъкът понякога е по-рядък, от 10 до 19%“. Установено е, че и двата шоколада, произведени в Дубай, са „значително замърсени с потенциално канцерогенни мазнини“, съдържащи се в рафинираното палмово масло, а единият от двата (Damascus) също е замърсен с афлатоксини, канцерогенни микотоксини. Във Франция откритите варианти – бар Mardinni (59 евро/кг), внос от Турция, и версията Lindt (69 евро/кг) – са обект на импровизирана дегустация между колеги от Que Choisir.
Отзивите са смесени: някои го наричат „пристрастяващ“, други „отвратителен“. Приятната малка хрупкавост и лекият вкус на шам фъстък в крайна сметка се определят от вкуса на захар. Трябва да се каже, че това е първата съставка по количество: Lindt съдържа 46%, Mardinni почти 40%.
Съдържанието: шам фъстък, палмово масло, добавки и овкусители. В блокчетата наистина намираме шамфъстък (съответно 11% и 17%), но също и избистрено масло, палмово масло, деминерализирана суроватка, слънчогледов или соев лецитин, екстракт от спирулина, ванилинов аромат, лутеинов оцветител, екстракт от ечемичен малц, царевично нишесте, инвертиран захарен сироп... Накратко, всички съставки на ултра преработени продукти, за чиято консумация френската организация Public Health France препоръчва „ограничаване“.
Пътят на световния успех
„Най-добрият шоколад в света“… Свръхобработен продукт, другата актуална тенденция, шоколадът Feastables от MrBeast, първият в света милиардер YouTuber, с над 300 милиона последователи в мрежата. Този 26-годишен американец, който носи името Джеймс Стивън Доналдсън, става невероятно богат благодарение на своите видеоклипове, които включват абсурдни подвизи и идиотски предизвикателства към конкуренти, за да приберат астрономически суми долари.
През 2022 г. той стартира своя собствена марка шоколадови блокчета, Feastables, за да „създаде проста, забавна и качествена алтернатива“, която е „най-добрият шоколад в света“, като се обади на „най-добрите учени в света на храните“, обясни той тогава в американските медии.
Подкрепени от рекламни кампании в социалните мрежи, водени от популярността на MrBeast сред младите хора, неговите шоколадови бонбони са хит. Те се продават във Франция по 2,99 евро за 60g, или почти 50 евро/кг. Това прави захарта, най-разпространената съставка в тази рецепта, за която се предполага, че е измислена от „най-добрите учени“, скъпа.
Този продукт не е нито особено „здравословен“, нито особено „етичен“: в допълнение към захарта съдържа соев лецитин и ароматизатори на ванилия, пълнежът на версията с „фъстъчено масло“ съдържа палмово масло. Накратко, чист ултра-обработен продукт, който хранителната индустрия произвежда от десетилетия и чийто вкус не е убедителен по време на дегустация в Que Choisir.
Присъда
Независимо от манията на потребителите за „уникалните“ шоколади, медийният шум и вездесъщите електронни мрежи гарантират техния успех. Задължение на всеки е да бъде информиран и да не се подвежда по непроверени реклами.
Tweet |
|