EUR 1.9558
USD 1.6744
CHF 2.1128
GBP 2.2494
CNY 2.3509
you tube
mobile version

ЖП тунел България и Северна Македония

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ЖП тунел България и Северна Македония

mail20:20 | 06.11.2025прегледи 319 коментарикоментари 0


Заместник министър-председателят и министър на транспорта и
съобщенията Гроздан Караджов и заместник министър-
председателят и министър на транспорта на Република Северна
Македония Александър Николоски подписаха
Споразумение за изграждане на железопътния тунел под Деве
баир, който ще осигури физическата връзка между двете
държави по оста София – Скопие.

Събитието се състоя в присъствието на посланиците на
държавите от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака
“Корона експрес” заедно с българската правителствена
делегация.

Вицепремиерът Караджов подчерта, че днешният ден „връща
към живот повече от вековна идея – железопътната връзка
между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от
1897 година.

Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но
остава прекъсната заради войните и политическите разделения,
а “днес България и Северна Македония имат отговорността да
завършат започнатото”.

Министър Караджов обясни, че железопътната част на Коридор
VIII е с дължина около 1 350 км, от които 747 км са на
българска територия, а в България остава да бъде построен
само последният 2,4-километров граничен участък между
Гюешево и Деве баир.

„България поема най-големия дял от трасето – както в
километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази
линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за
НАТО“, заяви Караджов.

Той напомни, че железницата по тази ос е част от транспортната
сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса
по югоизточния му фланг.

По време на събитието министър Караджов подчерта
необходимостта двете държави да работят с уважение и
взаимно доверие. “Гара Гюешево – най-западната и най-
високата гара в България – беше определена от Караджов като
„място, откъдето България гледа на запад с надежда, но и с
Вицепремиерът Гроздан Караджов: Век по-късно,
възобновяваме строителството на железопътната

връзка между София и Скопие
очакване“, обясни той. И допълни, че “хората ще ни съдят не по
думите, а по делата. По това дали заедно ще завършим
започнатото.“

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е
историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор VIII и
към реална железопътна свързаност между България и Северна
Македония – проект, който има значение не само за двете
държави, но и за стабилността, сигурността и икономическото
развитие на целия регион.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Пенсионни реформи в Източна Азия

07:35 | 07-04-25 | 3200