EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Жалба срещу Летище София

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Жалба срещу Летище София

mail08:40 | 17.01.2013прегледи 1055 коментарикоментари 0


Неконкурентен пазар на летищни услуги застрашава инвестициите в България, предупреждава Swissport International, наземен оператор на Летище София. Водещата швейцарска компания обяви, че е подала две жалби в Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ и е информирала Европейската комисия за практики на Летище София, които "непрекъснато подкопават конкуренцията и по този начин създават неустойчива бизнес среда".

В защита на тезата си Фернанд Щауфер, изпълнителен директор на "Суиспорт България" АД, обясни, че един от конкурентите й на българския пазар - "Голдеър хендлинг" АД /Goldair Handling/ не отговаря на основния критерий, изискван от Гражданска авиация и от Закона за защита на конкуренцията, за издаване на лиценз за наземен оператор, а именно - финансова стабилност. Дружеството освен това предлагало неоправдано ниски цени, много под себестойността на услугата, с което представлявало нелоялна конкуренция. Летище София обслужва 3,5 млн. пътници годишно, а броят на наземните оператори, като че ли значително надхвърля европейските стандарти, смятат от компанията. Реално в момента летището ни се обслужва от три оператора - собствен наземен оператор на Летище София, с най-голям пазарен дял, "Голдеър хендлинг" АД, която стартира дейността си от 2010 г., и Суиспорт, с дял от около 30% в момента. Този дял обаче намалява, от 40% в началото, заради нелоялната конкуренция от страна на "Голдеър хендлинг" АД, чийто дял е достигнал около 25%, обясниха от Суиспорт. Има и четвърта компания с лиценз за извършване на тази дейност от края на 2011 г., но тя все още не е започнала работа. За сравнение, във Франкфурт, чието летище обслужва поток от 55 млн. пътници годишно, наземните оператори са само два, отбелязаха от компанията. Швейцарският оператор работи у нас от 2007 г. и обслужва 120 полета с основни клиенти Луфтханза, Аустриан еър и водещата нискотарифна авиокомпания в Централна и Източна Европа - Wizz Air, а служителите й, основно българи, са 220 души. Инвестиции на "Суиспорт България" само за оборудване са за 5 млн. евро. Операторът обаче твърди, че през последните няколко години различни икономически фактори са довели до спиране на полетите на много от авиокомпаниите до София и да се оттеглят от пазара ни, с което и пазара на наземните ни оператори се стеснява. Според Фернанд Щауфер ограничената инфраструктура на терминала на Летище София от своя страна не позволява оптималната работа на опериращите компании. Терминал 2 например е построен и пригоден за работа само на два наземни оператора - има две багажни ленти и две багажни помещения, което често води до забавяне на багажите и дори на цели полети, посочи изпълнителният директор на "Суиспорт България" АД. Действащите наземни оператори на практика са четири, като всеки от тях има собствено оборудване. Това според ръководителите на Суиспорт крие сериозен риск от евентуални усложнения и реален риск за сигурността на пътниците и безопасността на самите служители на компаниите. Освен това увеличават се рисковете от забавяне на багажа, хаос в разпределянето му и забавяне на полетите. Всичко това може да доведе до нарушаване на изискванията за сигурност. За всичко това Суиспорт е имало разговор с Министерство на транспорта с молба държавата да се намеси и при установени нарушения да влезе в ролята си на регулатор и отнеме лиценза на несъответстващите играчи. От швейцарската компания виждат три стъпки за решаване на проблема от страна на Министерството на транспорта и на Главна дирекция "Въздухоплавателна администрация". На първо място е да се уверят, че всички наземни оператори отговарят на изискването за лиценз с покриване на финансовите критерии. На второ място те настояват да се осигури ясно разграничение в дейностите на Летище София за управление на летищната инфраструктура и администрацията спрямо дейностите му като наземен оператор, като се обърне специално внимание на това дали тези дейности са отделени като юридическо лице, каквито са изискванията за страните членки на ЕС. Не на последно, трето място, Суиспорт настоява да се прецизират броя на компаниите, предоставящи наземни услуги на Летище София, чрез прозрачен процес, одобрен от ЕК. На въпроса на БТА, ако все пак това не се случи, Марк Скинър, старши вицепрезидент за Северна Европа и Африка на Swissport International, посочи, че най-крайният, но обмислян, вариант е компанията да се оттегли от българския пазар. Швейцария е трети по големина чуждестранен инвеститор в България с над 1 млрд. евро от 1996 г. до сега, каза за БТА Васил Радойновски, директор на Българо-швейцарската търговска камара в България. Само за деветте месеца на миналата година по данни на БНБ инвестициите са в размер на 146 млн. евро, което е 11% от общите инвестиции в страната, информира той. От компанията остават открит въпроса какви сигнали би дало на света за икономическата среда в България излизането на Swissport от страната като инвеститор. В информация от Летище София потвърдиха, че наземните оператори, обслужващи авиокомпаниите на територията на летището са три - "Летище София" ЕАД /чрез неговата дирекция "Наземно обслужване"/, "Суиспорт България" АД и "Голдеър хендлинг" АД /Goldair Handling/. Те извършват дейностите по сортиране, транспорт между терминала и самолета и натоварване/разтоварване на пътническия багаж. При необходимост от рекламация всеки пътник може да разбере кой е обслужващият наземен оператор на авиокомпанията, с която пътува, от сайта на Летище София като натисне бутон "i" срещу съответния полет в раздел "Полетна информация". Всеки от трите наземни оператори разполага с гише "Рекламации багажи" /Lost&Found/, което се намира в зоната за получаване на багаж, преди митнически контрол. Последваща информация може да бъде получена на обявените от съответните Lost&Found бюра телефони за контакт. Често хората адресират своето оплакване към летищния оператор, поради погрешни представи за неговите отговорности. Важно е да се отбележи, че службите на управляващия летищната инфраструктура и съоръжения орган нямат досег с регистрирания багаж на пътниците. Изключение са единични случаи, когато се налага ръчна проверка по сигурност на багаж. Тя обаче задължително се извършва в присъствието на собственика на пътната чанта. Всички останали операции се изпълняват от службите на наземния оператор, назначен от авиокомпанията-превозвач. Според справка на Летище София ежемесечно през него преминават между 250 и 350 хиляди пътници, като само за 2012 г. са обслужени близо 3,5 милиона пътници.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 4166