EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Ерозия заплашва лот 1 на АМ „Тракия”

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Ерозия заплашва лот 1 на АМ „Тракия”

mail16:20 | 03.08.2010прегледи 1662 коментарикоментари 0


Коловозите, ерозията и потенциалното потъване на част от пътното платно на лот 1 от магистрала „Тракия”, може да направят значително по-скъп този участък, заради ремонти, които ще се наложат в бъдеще, алармират експерти. В интервю за Агенция “Фокус” инж. Румен Йовчев, председател на Браншова камара „Пътища”, коментира качеството на строителството на лот 1 от автомагистрала „Тракия”.
Лот 1 на магистрала „Тракия” е участъкът от Плодовитово – Чирпан - Стара Загора. Първата половина до Чирпан беше въведена в експлоатация през юли 2006 г., а втората половина – през октомври 2007 г.
По думите на инж. Румен Йовчев – коловозите по пътното платно, ерозията на насипите около него и перспективата част от пътя, който преминава през оризища да потъне, са три примера, при които едно уж по-евтино строителство може да се окаже по-скъпо в близко бъдеще.
По отношение на коловозите, инж. Румен Йовчев коментира: „Строителят подсказваше на възложителя чрез резидент-инженерския екип, че ще се получи по-мека асфалтова смес и по тази причина трябваше да бъде намалено количеството на битума. Но това предложение не беше прието, резидент-инженерът каза, че за него проектът е Библия. Но защо е било проектирано по този начин – може да обвиняваме инженера, но той е свикнал да спазва правила, и той е убеден, че проектът е изготвен, както трябва. В случая проектът не е както трябва. Строителят подсказва, че проектът трябва да бъде коригиран, но резидент-инженерът казва – не, желязно ще изпълнявате, с това количество битум. И се получи този резултат – коловози, които може да се видят само от по-наблюдателни хора. Но когато шофираш, ако тръгнеш да се престрояваш, може да усетиш леко вибриране – от бабунките. Това не застрашава сигурността на движението, но това ще продължава и коловозите ще се увеличават. След година – година и нещо може би ще прескочат един сантиметър и тогава ще трябва да се направи ремонт. При ремонта ще трябва да се сложат добавки срещу поява на коловози. Когато това е правено, нямаше изисквания за влагане на такива добавки. Но вече това е изискване, защото се увеличи натоварването на осите, не само за България, но и за света”.
По думите му - друга приумица на тогавашното ръководство беше, че Веселин Георгиев тогава забрани да се изпълнява мероприятието озеленяване. „Покрай магистралата ще видите, че има изравяне на насипите от порядъка на 20 – 30 см, а някъде и повече. Състоянието на всички надлези над магистралата е същото: има изравяне и ерозията действа много сериозно. Т.нар. откоси – насипът, който завършва под съоръжението и отстрани на съоръжението трябва да се облицоват с бетон или паркинг плочи – това също беше отменено и забранено тогава, за да се икономисат някакви пари. Но тази икономия води до бели, които ерозията прави. За това също е виновен възложителят – държавата”, коментира инж. Йовчев.
По думите му - трети евентуален проблем, който би могъл да се получи, е в последната част на магистралата – преди Стара Загора, където пътят минава през оризищата.
„Там трябваше да се направят допълнителни съоръжения, за да не бъде тялото на магистралата под вода при всеки по-сериозен дъжд. Водата постепенно навлиза в тялото на магистралата и не след дълго тя ще започне да потъва от натоварването. Тогава ремонтът ще струва много скъпо, защото, някаква част, например - пет километра - ще трябва да се направят отново. Това също беше подсказано от строителите, но ръководството на тогавашната Пътна агенция пак не им обърна внимание. Най-евтиното нещо беше – да се направи още един отводнителен канал, който да събира водата: от едната страна на магистралата има такъв канал, от другата страна – няма. И липсва канал от високата част на терена – имаш канал в ниската част, а във високата – нямаш. Така всичката вода от въпросните оризища минава през тялото на магистралата, за да отиде в отводнителния канал. Това е антитехническо решение. Това не струва два лева, но поради това, че не се изпълни, може да струва 10 милиона евро. Ако се наложи на пет километра да повторим магистралата – тя струва 2 милиона евро на километър”, каза инж. Румен Йовчев.
„Затова аз казвам, че не са много добри ниските цени, защото и следващите участъци на магистралата минават през оризища, и там трябва да се вземат допълнителни мерки, за да не се случват такива случки. Нещо, което е направено по този начин, за съжаление се превръща в база за сравнение. Като сме построили един участък за два милиона евро на километър, искаме всичко да строим по за два милиона, но не е така”, добави той.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg