EUR 1.9558
USD 1.8361
CHF 2.0130
GBP 2.2896
CNY 2.5369
you tube
mobile version

Епохата на разумни уеб сайтове и компютри

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Епохата на разумни уеб сайтове и компютри

mail13:30 | 23.12.2014прегледи 2339 коментарикоментари 0


Варна, Георги Генчев, БТА
Идва епохата на разумни уеб сайтове и самообучаващи
се компютри, които ще обслужват не само хората, а и самите
себе си, каза в интервю за БТА проф. Теодора Бакърджиева,
директор на Технологичния институт на Варненския свободен
университет, където се внедряват интегрирани социални медии.
Бъдещето е на "интернет на нещата" - т.е. уеб
технологиите ще бъдат вградени в огромно количество нови
приложения - от "умни" къщи и смартавтомобили до хуманоидни
роботи. Всички тези продукти /неща/ ще бъдат управлявани чрез
приложения и уебсайтове и ще подават данни в интернет, коментира
експертът.
В интернет за една минута се осъществява прехвърляне
на 639 800 гигабайта глобални данни, изпращат се 204 милиона
електронни писма, предлагат се 61 141 часа музика, осъществяват
се 3 хиляди качвания, създават се 320 нови акаунта, извършват се
277 хиляди влизания във Facebook, качва се 30 часа видео и се
правят два милиона запитвания в Google, отбеляза проф.
Бакърджиева. По думите й според едно проучване очакванията за
2015 г. и 2016 г. са за четирикратно увеличение на глобалния
интернет трафик, който ще достигне 1,3 зетабайта (1 зетабайт се
равнява на един трилион гигабайта). Всичко това се дължи на
социално-медийния модел на общуване, който поддържа зашеметяващ
растеж, посочи проф. Бакърджиева.
Според Международния телекомуникационен съюз
интернет потребителите ще станат 3 милиарда до края на годината,
което означава, че около 40 процента от населението на
планетата ще бъде свързано с мрежата, посочи експертът. Две
трети от всички потребители ще са в т. нар. развиващи се страни,
където едва 32 на сто от населението има достъп до интернет. В
същите държави живеят и 90 процента от хората на планетата без
достъп до мрежата. За сравнение в развитите страни делът на
интернет потребителите сред населението е средно 78 на сто, каза
проф. Бакърджиева.
Интернет и социалните медии изградиха пространство,
каквото никога преди това не e съществувало и в което се
осъществява взаимодействие отвъд възможностите и представите за
комуникация. Агентите, стимулиращи развитието на този нов свят
са известни - компютрите, смартфоните, таблетите и много други
устройства, които се предлагат на потребителите в спиращо дъха
темпо. БТА разговаря с проф. Теодора Бакърджиева за уеб
технологиите и възможностите, които предлага мрежата,
възникващите проблеми и пътищата за преодоляването им.

Какво се случва в глобалната мрежа сега, в
тази минута?

В интернет за една минута се осъществява
прехвърляне на 639 800 гигабайта глобални данни, изпращат се 204
милиона електронни писма, предлагат се 61 141 часа музика,
осъществяват се 3 хиляди качвания, създават се 320 нови акаунта,
извършват се 277 хиляди влизания във Facebook, качва се 30 часа
видео и се правят два милиона запитвания в Google. Според едно
проучване очакванията за 2015 г. и 2016 г. са за четирикратно
увеличение на глобалния интернет трафик, който ще достигне 1,3
зетабайта (1 зетабайт се равнява на един трилион гигабайта).
Всичко това се дължи на социално-медийния модел на общуване,
който поддържа зашеметяващ растеж.
Уеб е начин за достъп до публикуваната информация в
интернет и модел за обмен, който не познава граници за
разпространяването на данни. Според Международния
телекомуникационен съюз интернет потребителите ще станат 3
милиарда до края на годината, което означава, че около 40
процента от населението на планетата ще бъде свързано с мрежата.
Две трети от всички потребители ще са в т. нар. развиващи се
страни, където едва 32 на сто от населението има достъп до
интернет. В същите държави живеят и 90 процента от хората на
планетата без достъп до мрежата. За сравнение в развитите страни
делът на интернет потребителите сред населението е средно 78 на
сто.

Как ще продължат да се развиват
уеб-базираните социални мрежи?

Ако погледнем в годините назад трябва да
споменем 1969 г. с изграждането на мрежата ARPANET, когато е
осъществена връзка между два американски университета и това се
счита за началото на интернет. През 1991 г. Тим Бърнърс-Лий
създава концепцията на хипертекстовите системи - http, и заедно
с колегите си от ЦЕРН публикува първия уеб сайт, с което се
слага началото на първо поколение уеб технологии - уеб 1.0.
Оформя се нова реалност, която завладява милиони. Появяват се
социалните платформи, известни като уеб 2.0. Следват уикитата,
блоговете, фолксономиите, инструменти за комуникация, за които
съвместната работа и обмен са от голямо значение, а самите
потребители доразвиват приложенията и се кооперират вместо да се
контролират.
През 2003 г. стартира MySpace, а година след тях
Facebook се заявява като социална структура от възли - отделни
хора или организации, които са свързани по специфични интереси,
приятелство, традиции и др. Според проучвания още през 2007 г.
различните социални мрежи са посетени от над 184 милиона
потребители. Сами преценете влиянието, което имат те сега. За
тяхната популярност работи интернет свързаността, която в
Северна Америка обхваща 81 процента от хората, в Западна Европа
78 на сто, а в Централна и Източна Европа - 54 на сто.
Устройствата, с които се осъществява свързването в интернет са
12 милиарда, а според прогнозите до 2020 г. ще се увеличат
приблизително 26 пъти. Вече навлизат и нови интернет услуги,
предлагащи усъвършенствани онлайн възможности и друг тип
интерактивност - семантичнaта мрежа, или уеб 3.0.

Споменахте за това, което ще замени
социалните сайтове - семантичният уеб. Какво всъщност е
семантичната мрежа и каква е ползата от нейното приложение?

Идеята за семантичната мрежа е на сър
Бърнърс-Лий, който предлага обособяването на едно общо хранилище
за информация, вместо поддържането на необятна колекция от
сайтове и страници, които ангажират много ресурси. Замисълът е
данните да се събират и съхраняват на едно място, за да може
по-лесно информацията да бъде търсена, разделяна и предлагана.
Проектът "Семантичен уеб" е изграден на
основата на специализирана система, в която компютрите да си
взаимодействат без участието на човека, а приложенията ще се
научат да разпознават информацията. За това към всеки документ
или уеб страница ще бъдат добавени мета-данни - сведения, които
изчерпателно показват за какво и за кого е предназначена тази
информация. Свръхпопулярните в момента социални мрежи в
перспектива могат да бъдат сведени до услуги, свързващи не само
хората, а буквално всичко в мрежата. При семантичния уеб
поведението на компютрите ще е като на хора - те ще разпознават
видовете информация и ще я разделят и използват.
Семантичната мрежа обаче не е изкуствен интелект.
Машините все още трудно разбират човешката мисъл. Те са в
състояние да разрешат само добре дефинирани проблеми. Затова
вместо да се опитваме да накараме машините да разбират по-добре
хората, по-добре да ги научим да задават доуточняващи въпроси.
Голяма полза от приложението на семантичните мрежи е
възможността всички съществуващи данни и документи да бъдат
интегрирани с помощта на ефективни програмни езици в един
глобален хипертекст, където всичко е свързано.
Предизвикателството е огромно, като се има предвид, че в момента
голяма част от информацията в различни видове мрежи е не само
несвързана, но и съществува сама за себе си. Това ще промени не
само настоящия уеб, а и цялото общество, тъй като тогава
интернет и компютърните технологии ще се слеят в едно и ще
настане епохата на разумните уеб сайтове и самообучаващи се
компютърни системи, които вече няма да обслужват само хората, а
и самите себе си. Интернет сайтовете ще се превърнат в места,
където познанието, науката ще могат да еволюират и да се
развиват като живи организми.
Бих могла да посоча уеб приложения с елементи от
последно поколение технологии, които се внедряват в нашия
университет. Те са свързани със създаването на персонализирана
адаптивна система за самообучение и проверка на знанията на
студентите. Софтуерът позволява при самоподготовка и попълване
на изпитни тестове, чрез допуснатите грешки, да се подбере
подходяща литература, която е необходима да коригира
пропуснатите знания. Системата сама предоставя подробна
информация на обучаемия по въпросите, на които той не е
отговорил правилно. Технологичният институт създава и дигитално
хранилище, което също е в помощ на потребителите. В университета
се работи и върху въвеждането на интегрирана система, която
електронизира всички основни процеси - обучение, административно
обслужване, научно-изследователска и библиотечно-информационна
дейност.

Един от проблемите на мрежата в момента
е, че търсейки отговор на даден въпрос, потребителят не винаги
получава точна и вярна информация. Той как ще бъде преодолян?

Предлагат се много приложения. Успехът
и развитието на всяка платформа се определя от обхвата на
потребителите и доверието, което имат те към нея. Типичен пример
за защита е спирането на командите за копи-пейста, но тази
рестрикция е отблъскваща и потребителите започват да пропускат
тези сайтове. Трябва да се има предвид, че под защита се намират
само фразите, но не идеите и фактите. Произведение, подобно на
друго произведение, не нарушава авторското право.
Проблем е, че ставаме зависими от технологиите и
разчитаме на безотказната помощ на "Гугъл, който знае Всичко".
Може да се дискутира кое поколение има по-добра експертна
подготовка на специалистите - "аналоговото" или "цифровото". Със
сигурност обаче се наблюдават отрицателни явления като
изолираност, алиенация, пристрастеност.

Кажете няколко думи за сигурността на
потребителите в социалните мрежи.

Потребителите в интернет трябва да се
знаят, че опасност дебне отвсякъде. Трябва да се научим да се
пазим - да се защити персоналния компютър с антивирусен и
антишпионски софтуер; да не се посещават страници със съмнително
съдържание; потребителското име и парола да съдържат минимум 8
знака, които са комбинация от букви, цифри и символи; периодично
да се сменя паролата; винаги да се излиза от личния достъп
преди затварянето на програмата.

Каква е прогнозата Ви за бъдещите хора -
безпомощни и манипулирани или информирани и организирани?

Бъдещето е на "интернет на нещата" -
т.е. уеб технологиите ще бъдат вградени в огромно количество
нови приложения - от "умни" къщи и смартавтомобили до хуманоидни
роботи. Всички тези продукти /неща/ ще бъдат управлявани чрез
приложения и уебсайтове и ще подават данни в интернет.
Естествено, всичко това ще се отрази на развитието на човешкия
род. Ако успеем да използваме прагматично технологиите, хората
ще бъдем повече информирани и организирани. Обратно, ако
позволим машините да ни завладеят, ще се превърнем в безпомощни
и манипулирани индивиди. В най-мрачните прогнози хората на
бъдещето се описват с увеличени очи и намален обем на мозъка,
чиито функции ще се поемат от компютрите. В заключение, според
мен, развитието на технологиите е неизбежно и най-важното е
човечеството да ги използва без да губи човешкото си измерение.
 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg