EUR 1.9558
USD 1.6791
CHF 2.0785
GBP 2.2556
CNY 2.3374
you tube
mobile version

ЕК събира мнения за трансгранични искове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

ЕК събира мнения за трансгранични искове

mail15:30 | 21.03.2013прегледи 724 коментарикоментари 0


ЕК откри обществена консултация за способите в осигуряването на по-добър достъп до правосъдие на потребителите и малките предприятия при трансгранични спорове, засягащи искове в малък размер, съобщи пресслужбата на ЕК.
Европейската процедура за искове с малък материален интерес е способ за уреждането на трансгранични спорове, свързани с искове на стойност до 2000 евро, без да се преминава през сложни правни процедури. Процедурата може да се използва в случаи, в които потребителите искат да упражнят своите права - например когато не са били доставени стоки, поръчани от друга държава от ЕС.
Според доклад на мрежата на европейските потребителски центрове (ECC-Net) от миналата година тази лесна за използване процедура все още не е широко позната и често не се използва в достатъчна степен. ЕК търси мненията на потребителите, предприятията и широката общественост за това как процедурата работи в момента и как тя може да бъде подобрена, опростена или модернизирана. Целта е да се постигне по-голяма сигурност при трансграничното пазаруване, като се помогне на потребителите и предприятията да се възползват в пълна степен от единния европейски пазар.

Започналата днес консултация ще продължи до 10 юни 2013 година, след което ЕК ще оцени получените отговори и мнения. След като извърши оценката, до края на 2013 г. Комисията ще докладва как е действала процедурата за искове с малък материален интерес през първите пет години след нейното въвеждане. Ако е необходимо, докладът ще бъде придружен от предложение за изменение на регламента за исковете с малък материален интерес.
На вътрешните пазари около 20% от европейските потребители съобщават, че през последните 12 месеца са се сблъсквали с проблем, свързан със стока, услуга, търговец на дребно или доставчик. Средната стойност на понесените вреди за отделен случай се оценява на 375 евро. Общо 60 на сто от потребителите, участвали в проучването, са стигнали до удовлетворително решение в пряк контакт с търговеца, но останалите 40% не са получили никаква компенсация, като 25% от тях дори не са направили опит да се оплачат.
Броят на потребителите, които отнасят спора с компании пред съда при възникнал проблем, е много малък (2% от сблъскалите се с проблем през последните 12 месеца). Много от тях заявяват, че не са подали жалба, тъй като сумите, предмет на спора, са били твърде малки (26%) или понеже са били на мнение, че процедурата ще бъде твърде скъпа в сравнение с въпросната сума (13%) или че ще отнеме твърде дълго време (12%).


 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg