АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
БДЖ - фалит от 2008 година
Проблемите в БДЖ възникнаха след 2007 година, когато започна да се прави реформа само в администрацията. Това каза пред БНР Йордан Мирчев, бивш генерален директор на БДЖ. Той припомни, че до 2002 година железниците не са получавали средства под форма на субсидия от държавата. „Наруши се отношението между превозвач и инфраструктура. Започна да се мисли, че държавата е длъжна”, каза още той. По отношение на „изчезналите” вагони от БДЖ, Мирчев беше категоричен, че това не може да се случи. Според него технологията на преброяването не е такава, каквато трябва. „Технологията е нарушена. Говори се за вагони от времето на югоембаргото. Знае се, че има 120 вагона в бивша Югославия, които са разграбени и не може да дойдат в България- трябва някой да инвестира и да ги докара или да бъдат нарязани на скрап”, каза още той. Мирчев беше категоричен, че реформи трябва да има в дружеството, но реформата трябва да е в технологията на превозите, в качеството на услугите. „Закриването на една второстепенна линия няма да доведе до намаляване бързо на разходите. Трябва да се направи нов график на движение на влаковете и графикът на пътническите влакове. Някои линии трябва да бъдат закрити, но рационализация на превоза на пътници трябва да има, защото това са разчети от преди 15-20 години”,обясни още той.
Не е възможно да няма БДЖ, защото те имат и социални функции, каза за бТВ министърът на финансите и вицепремиер Симеон Дянков. Това, което трябва да стане, е БДЖ да се концентрира там, където трябва да работи, по тези линии, които трябва да работят. Например влаковете до Банкя може и да са по-малко - каза Дянков. "Вече съм говорил с премиера по темата, да се подготви психически". След като открихме „Люлин”, би трябвало да е доста по-лесно да се стига до там", допълни министърът. БДЖ е в технически фалит тъй като компанията не плаща на кредиторите си още от началото на 2008 година. И преди финансовата криза проблемът в БДЖ беше сериозен, заключи финансистът.
Tweet |
|