АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Автобуси само в крайни квартали
От 2012 година да се въведе критерий за 10-годишна възраст на градските автобуси, предлага. Съюзът на инвалидите. Усилията трябва да се насочат към развитие не на автобусния, а на екологичния транспорт в градовете, смятат от Националното сдружение на българските превозвачи. Председателят на Съюза на инвалидите в България Красимир Коцев коментира, че ако критерият за 10-годишна възраст на автобусите се въведе от 2012 г., това означава масова подмяна на парка и силно навлизане на модерни, нископодови автобуси в градовете. Организацията предлага всички кметства в България при обявяване на търг за отдаване на автобусни линии да залагат подобни условия. По данни на СИБ от 1993 г. в Европа е забранена експлоатацията на градски автобуси, които не са нископодови. Поради тази причина е спряно производството им в ЕС, уверява Коцев. Повече от половината от автобусите в София са нископодови. Те постепенно навлизат и в другите градове в страната, коментира Красимир Лалов, заместник-председател по търговските въпроси на Управителния съвет на Националното сдружение на българските превозвачи (НСБП). По думите му вносителите и превозвачите трудно могат да бъдат упреквани, защото видът на превозното средство се определя от съответната обществена поръчка. Голяма част от ползваните в момента автобуси са лизингови, с десетгодишен експлоатационен срок, което не позволява бързата им подмяна, посочи Лалов. Според него нископодовите автобуси също няма да решат проблема с качването на инвалидни колички. Тротоарите са на различна височина и много трудно ще бъдат синхронизирани с автобусите, смята браншовият
ръководител. Освен това всяко пригаждане към МПС трябва да бъде сертифицирано, припомнят от сдружението. НСБП призовава усилията да се насочат към развитие не на автобусния, а на екологичния транспорт в градовете. Според Лалов автобусите трябва да напуснат центровете на по-големите български градове и да обслужват само периферията им, което е отдавнашна европейска практика. Необходимо е те да бъдат заместени от тролейбуси и трамваи, а в столицата и от метрото, смятат от НСБП. Има добри образци по отношение на достъпността в София и Варна, споделят от Съюза на инвалидите. От организацията приветстват опитите за снишаване на тротоари в столицата, за монтиране на платформи и звукова сигнализация към някои транспортни средства. Най-трудно преодолима, по данни на СИБ е третата врата в столичните тролейбуси. Трите стъпалата са много стръмни и човек трябва да има две здрави ръце, за да ги изкачи, отбелязва Красимир Коцев.
Столичната община има намерение да направи четиригодишна програма за подмяна на автобусите, коментира в началото на седмицата кметът на София Йорданка Фандъкова. Сред възможните начини това да стане тя отбеляза чрез лизинг. Догодина започва изпълнението на различните елементи по европроект за интегрираните системи за градски транспорт в столицата. Той е на обща стойност 62,6 млн. евро, а безвъзмездното финансиране е 50 млн. евро. /БТА/
Tweet |
|