EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Made in Bulgaria измества от пазара Азия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Made in Bulgaria измества от пазара Азия

mail18:00 | 17.09.2010прегледи 3866 коментарикоментари 0


Милена Шиякова

93% от произведеният в България текстил е по поръчка на европейски контрагенти. Колекциите на Boss, Prada, Mexx, Joop, MaxMara, Guess, Sonia Rykiel, Vivienne Westwood са произведени от родни шивашки предприятия. Браншът отдавна е загърбил работата на ишлеме и се е насочил към производството по поръчка и изработването на готов продукт.
Това означава, че родните фирми поемат цялата логистика, производството и дистрибуцията на готовия продукт до магазинната мрежа. Партньор номер едно на страната ни е Италия. Другите основни пазари, на които се пласира готовата продукция са Германия, Франция, Холандия, Австрия, Великобритания. Преди няколко години половината от произведената у нас продукция се е изнасяла за САЩ. Във времето обаче американският пазар се превръща в непривлекателен за родната индустрия заради цената на долара. България и Балканите са много интересни като място за производство на облеклата за европейските пазари, каза пред Economynews.bg Валерия Жекова, председател на УС на Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил (БАПИОТ). На пазара се откроява ясна тенденция за пренасочване на производството от страните в Далечния Изток (Китай, Индия, Тайван и т.н.) към Балканите и в частност България.
Европейските фирми оттеглят поръчките си от азиатските страни поради няколко основни причини. Прогонва ги силният долар, който оскъпява продукцията, незаконното копиране на реномираните марки и липсата на социално-отговорна политика на източните фирми към работниците. Освен това те не са в състояние да реагират при изпълнение на по-бързи и малки поръчки. Всички тези недостатъци на азиатското производството са предимство за българските фирми, заедно с географското разположение на страната ни, което позволява съкращаване на разходите и времето за транспорт. Фирмите от бранша в България и региона имат отлично бъдеще, заяви генералният директор на EURATEX Франческо Марки.

Текстилният бизнес излиза от кризата

Цялата продукция от складовете на производителите е изчерпана. През летните месеци на настоящата година е имало повече поръчки, отколкото е капацитета за производство на родните фирми. Индустрията е навлязла в следващия сезон почти без прекъсване, а обикновено се налага пауза между изработването на колекциите за отделните сезони. Поръчките от европейски фирми са се увеличили с над 20% в сравнение с периода преди кризата. За първите шест месеца на годината текстилната индустрия бележи 10% дял от износа на страната, което се равнява на 700 млн. евро. Генералният директор на ЕURATEX Франческо Марки обяви, че отрасълът отчита 2 млрд. евро оборот в Европа, 2 млн. души са заетите в тази индустрия на Стария континент, от тях 700 хиляди са работници от балканския регион. Перспективите за развитието на индустрията са добри. Нужно е обаче подобряване на конкурентоспособността и устойчивото развитие на бранша.

Поръчките са повече от производствения капацитет

Съживяването на сектора и увеличаването на поръчките води и до необходимост от допълнителен човешки ресурс за фирмите от бранша. Индустрията ще се нуждае от нови 25 - 30 хиляди работника само през следващата година. С началото на кризата през 2008 година фирмите са били принудени да освободят част от работниците в шивашките фабрики. Сега увеличеният капацитет на производството налага наемането на нови работници, но връщането на тези хора в текстилните предприятия се оказва трудно, твърди председателят на БАПИОТ Валерия Жекова.
Квалификацията на кадрите е един от основните проблеми за текстилните компании. Българската асоциация на производителите и износителите на облекло и текстил ще работи с Министерството на образованието и науката за промяна на образователната система. Очакванията са до две години да бъдат подготвени достатъчно квалифицирани кадри за индустрията. БАПИОТ ще работи още за подобряване на имиджа на бранша и излизането на всички фирми на светло. Асоциацията има предложения за стратегическо партньорство от европейски и американски фирми. В сътрудничество с тях браншът ще е в състояние по-лесно да покрие високите изисквания по отношение на ефективност, екологичност и качество на производството, което ще позволи и увеличаване на дела на собственото производство.
Според официални данни на НСИ, в текстилния бранш в България са заети 5400 фирми, като 4700 произвеждат облекло. 90% от тях изнасят продукцията си. Пряко наети в сектора са 113 260 души - 5% от общия брой на заетите у нас, или 19,3% от промишлеността.

BGate - единственото специализирано бизнес изложение за облеклo и текстил в България

Интер Експо Център е домакин на единственото специализирано бизнес изложение за облеклo и текстил в България BGate. То се провежда от 16 до 18 септември 2010 година. Участници на BGate 2010 са множество утвърдени марки като „Аманн", „Вени Стил", „Диоген", „Ейвъри Денисон", „Интертекс", „И.Н.А. Трейдинг", „Карина", „Крис фешън", „Миролио", „Магик", „Ролман", „Топ Ман" и др. Освен Националният съюз на трудово-производителните кооперации, с колективен щанд участват фирми-членове на Сдружение „Браншова организация за текстил и облекло на Югозападна България", сред които „Витал", „Сивен", „Бода стил", „Пирос", „Нитекс" и „Валена". Тук са и партньори и търговци от Германия, Белгия, Израел, Австрия, Италия, Франция, Финландия, Холандия и балканските страни.

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg