EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

600 хил.лв. за туристически центрове

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

600 хил.лв. за туристически центрове

mail06:40 | 25.02.2014прегледи 1109 коментарикоментари 0


Мира Лазарова

На 11 юли 2014 г. България трябва да разполага с национална мрежа Туристически информационни центрове (ТИЦ), като тя ще е факт по проект, финансиран от ОП „Регионално развитие”  на стойност 637 020 лв.
Ръководителят на проекта Мария Иванова обясни, че в момента в Закона за туризма ТИЦ е мястото, на което се предоставя информация. Но това не е достатъчно и е необходим правен механизъм за подпомагането на тези туристически центрове, за да могат те, заедно с общините и МИЕ, да изпълняват законната си функция - националната туристическа реклама, по думите на Иванова.

В момента у нас постоянно работят 91 центрове, от които 58 са регистрирани в националния туристически регистър. По райони за планиране, най-много те са в Югозападна България – 23. Останалите са сравнително равномерно разпределени: 14 в Северозападна България, 17 – в Южен централен район, 16 – в Югоизточна България, 12 – в Североизточната част от страна и 9 в Северен Централен район.

Повечето центрове се намират в центъра на населените места, 5% - на транспортни терминали, а 11% - при самите туристически обекти.

70% от тях са общинска собственост, а 5% частна. 14% се стопанисват от НПО, 11% са друга държавна собственост (например, поддържат се от природните и национални паркове).

Първите центрове се появяват през 90-те години, но най-големият им бум е в периода 2000-2009 г. – първо се използват средства от предприсъединителните фондове (Програма ФАР), а след влизането в ЕС през 2007 г. от структурните фондове.

Центровете имат средно по 2 души персонал, като на някои места се разчита и на доброволчески труд. По-малко от половината обаче имат служител с туристическо образование. Все пак голям е делът на владеещите поне един чужд език.

59% от центровете разполагат с места за паркиране. Сравнително малко са тези, които предлагат храни, напитки, компютър, ксерокс. До голяма степен това се предопределя от факта, че 1/3 от центровете са с две или три помещения. Почти всички развиват вид търговска дейност като продажба на рекламни материали.

През 2013 г. близо 800 хил. души са посетили центровете. Центровете функционират като туристическо предприятие, но основната му икономическа цел не е печалба, а покриване на разходите за качествено информационно обслужване на туристите. Центровете имат различни източници на финансиране – собствени приходи, общински бюджети, държавния бюджет, еврофондове, дарения и завещания. След приключването на проекта информация за националната мрежа от ТИЦ ще бъде качена на страницата на Официалния туристически портал на България.
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1085