EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Телекоминикации и докакинства

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Телекоминикации и докакинства

mail17:15 | 25.10.2012прегледи 500 коментарикоментари 0


Телекомуникациите са сектора, предлагащ услуги за домакинствата, който получава най-много положителни оценки за развитието си през последните пет години, това показват данни от проучването на агенция Алфа Рисърч в периода 20-28 септември 2012г.
Въпреки тази благоприятна за сектора на мобилните комуникации картина, може да се каже, че интервюираните са били „сдържани“ в своите положителни оценки за промяната в цените на мобилните оператори. На практика тези 11.2%, дали отлична оценка по въпросния показател, са малцинство сред потребителите на телекомите. Ако се вземе предвид официалната статистика, ясно се вижда /по отношение на цените/, огромната разлика в посоките на развитие между телекомуникационните и останалите услуги.

 

*Данните са от НСИ – Хармонизиран индекс на потребителските цени
**Данните са от годишните доклади на КРС за 2007 и 2011 година.

Докато в периода 2007-2011 парно, ток, вода, газ и канализация са вървяли уверено нагоре като цени, секторът на телекомуникациите е приятното изключение. Тук има спад, при това - осезаем. Дали това се дължи на острата конкуренция, нововъведенията и бързото развитие на този сегмент в световен мащаб или на наличието на няколко „играчи“ на местния пазар, но цифрите са показателни.
Тази тенденция може ясно да се илюстрира и през растящата популярност на мобилните услуги, чиято пенетрация в страната вече доближи 150%. Знак за динамиката на пазара, е и растящата популярност на комплексните услуги, известни като „бъндели“ /пакети от услуги за домакинствата, комбинация от интернет, телевизия, стационарна и/или мобилна телефония/. В тези пакети все по-често са налице и мобилни услуги.
А на пазара на т.нар. „бъндели“ ускорението е очевидно. Ако през септември 2010 година едва 14% от домакинствата са ползвали подобна пакетна услуга, то две години по-късно този дял почти се е утроил – до 36%. Преобладаващо пакетите включват на първо място интернет /в 80% от тях/, както и телевизия /71%/. По-рядко в комбинацията от услуги домакинствата включват стационарна телефония, като тя вече почти се застига от предпочитанията към мобилна телефония /свидетелство за растящата ценова достъпност/.

Все още обаче, по-голяма част от домакинствата в страната са ориентирани към извън пакетните услуги. Първо място сред тях заема кабелната/сателитна телевизия /водачи на този пазар са Булсатком и Близу/. Що се отнася до стационарната телефония и домашния интернет – при тези извън пакетни услуги /особено при първата/ ясен лидер е Виваком. На пазара на извън пакетен интернет и този на кабелната телевизия все още има място и за алтернативни, най-често малки, локални играчи /в 27% от случаите доставчиците са фирми извън водещата петица/.
Разнообразието от предложения и възможности, към настоящият момент води до обрат, регистриран в проучването от месец септември 2012 г. – за първи път делът на ползващите интернет в България /54%/ е по-голям от този на хората, които остават „извън мрежата“ /46%/. Динамично се променя и „всекидневието“ на потребителите – само преди година то е било преимуществено ориентирано към набавянето на информация /специализирана или не/. Днес обаче този тип дейности са достигнати от все по-активните ежедневни социални контакти в интернет /чат, участие в социални мрежи и т.под./.
Навлизането на такъв вид активности в интернет ежедневието на българина, съчетано с цитираната в началото тенденция на спад в цените на телеком услуги, със сигурност ни изправя пред период на нов бум на пазара на телекомуникациите. Този път – в сектора на мобилния пренос на данни.
И ако при стационарната телефония нещата все повече изглеждат „завършени“ и „ясни“; то тук възможностите за размествания са реални, а умните стратегии и „умните телефони“ все повече са път към бъдещото лидерство.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg