EUR 1.9558
USD 1.6711
CHF 2.0898
GBP 2.2931
CNY 2.3301
you tube
mobile version

Сол в сладките, захар в солените храни

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Сол в сладките, захар в солените храни

mail11:54 | 28.07.2025прегледи 123 коментарикоментари 0


Знаете ли, че един европеец консумира средно около 37 кг захар годишно, а
според Световната здравна организация 9 кг биха били напълно достатъчни?

Освен това в ЕС се консумира средно близо 3,5 кг сол на глава от населението
годишно, докато според СЗО максимумът би трябвало да бъде 1,8 кг.

За никого не е тайна, че прекомерната консумация на захар води до наднормено
тегло и увеличава риска от диабет, а прекомерната консумация на сол увеличава
риска от сърдечно-съдови заболявания и инсулти.

Защо ядем твърде много захар и сол?
Захарта отдавна не е запазена територия само за десертите – тя присъства и в
сосове, готови ястия, зърнени закуски, хляб, а понякога дори и в месни продукти.

А солта е често срещана дори в сладки изделия като бисквити, сладоледи и
кремове – основно, защото засилва сладкия вкус и прави продуктите още по-
привлекателни.

Добавените сол и захар остават скрити за потребителите, които не преглеждат
детайлно етикетите на продуктите и така не могат да направят преценка за
реалните количества сол и захар, които консумират ежедневно.

Още по-важна е
темата по отношение на децата, защото неосъзнатият ежедневен прием на много
по-големи количества от препоръчителните стойности сол и захар, не само могат
да доведат до влошаване на здравето, но могат да и формират трайно вкусовите
им възприятия и предпочитания в бъдеще.

Какви са нагласите на потребителите?
Оказва се, че хората в България все повече се стремят да се хранят
здравословно, но все още липсва достатъчно информираност.

„Виждаме желание за промяна, но и много объркване“, споделя проф. д-р Дарина
Найденова, председател на Националната асоциация по практическа диететика и
интегративна медицина (НАПДИМ).

„Затова усилията трябва да са насочени не
само към продукта, но и към информираността на потребителите.“
Според проучване на Lidl, проведено от изследователска агенция Blue Point,
48,4% от анкетираните българи вече се опитват да ограничат захарта в храненето

си. Само 3,3% обаче обръщат внимание на солта – въпреки че
свръхконсумацията ѝ е сред основните рискове за здравето според Световната
здравна организация.

Същевременно, според данните само 31,6% от родителите поставят ограничения
в храненето на децата си – а сред тях с най-висок дял са отново онези, които се
стремят да намалят приема на захар и захарни изделия (61,3%), но няма данни за
подобен тренд относно намаляването на солта.

Друго проучване – този път с фокус върху храненето при децата, показва интересна зависимост между възрастта на
подрастващите и продуктите, които избират. Сред децата от 7 до 13 години цели
67,3% участват в избора на захарни изделия като шоколад, бисквити и вафли.
Почти половината добавят в кошницата и снаксове и чипсове.

При тийнейджърите
(14–18 г.) нараства делът на онези, които избират плодове, млечни и тестени
изделия, но дори сред тях захарните продукти остават на първо място.

Интересното е, че децата вече имат свои представи за това кое е „здравословно“
– но тези представи често не включват солта. Данните от същото проучване
показват, че най-често здравословното хранене се свързва с плодове и зеленчуци
(18.7%) и по-малко сладко (12.6%), но солта изобщо не се споменава сред
водещите спонтанни отговори.

А ако в ежедневното хранене присъстват твърде много сол и захар, това лесно се
превръща в навик, който трудно се осъзнава и още по-трудно се променя.
 

Какво е решението?

Веригата започна
целенасочено подобряване на състава на продуктите под собствена марка. През
2017 г. компанията формулира и стратегия за намаляване на съдържанието на
добавени сол и захар, следвайки международни препоръки и ангажименти към
здравословно хранене.

Така до 2025 г. смарт ритейлърът ще намали средното
претеглено съдържание на добавената сол и захар в асортимента си от собствени
марки с 20%.

В тази посока вече са направени редица съществени подобрения в
количеството добавена сол при различни видове хляб, месни и млечни продукти
без да се допуска компромис с вкуса.

Целта е да се предложи избор, който е не просто вкусен, но и балансиран, така че
промяната да се усеща като естествена стъпка в правилната посока.

Отговорен маркетинг

Формирането на хранителен вкус и навици в детска възраст е повлияно не само
от семейството, но и от заобикалящата среда, включително рекламата. Според
проучване в Германия, децата са изложени на приблизително 15 реклами дневно
на неподходящи за ежедневна консумация храни – основно за бързо хранене,
закуски и сладкиши.

За разлика от възрастните, подрастващите не поставят под
съмнение рекламните послания, което засилва интереса им към определени
храни – дори когато те не са полезни. Това прави маркетинга към деца особено
чувствителна тема и поставя сериозни въпроси за отговорността на компаниите.

Именно затова се пое сериозен ангажимент и от 2023 г. веригата не рекламира
на деца храни с високо съдържание на мазнини, захари или сол, както и такива
със съдържание на подсладители, следвайки насоките за детско хранене на
Световната здравна организация.

От края на 2025 г. също така продуктите
собствена марка на компанията в опаковки с детски дизайн ще се предлагат само
ако отговарят на критериите на СЗО за здравословни храни. Изключение правят
промоционалните артикули за специални поводи, които не са част от
всекидневното меню на децата - като тези за Коледа, Великден и Хелоуин.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg