EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Скъпите цигари на гигантите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Скъпите цигари на гигантите

mail21:04 | 19.05.2009прегледи 1183 коментарикоментари 0


Десислава Митова
marlboro1През следващите 5 години цените на цигарите у нас ще се удвоят. „Дали обаче покупателната сила на българина ще нарасне със същия темп?” , пита Андрей Василеску, мениджър на Philip Morris България. Фирмата има основания да се притеснява за бъдещите си продажби у нас. Макар и малък пазар България е на трето място по потребление на тютюневи изделия като процент от населението в света след Гърция и Япония. У нас броят на пушачите надвишава 3 млн. души. На 2.4 млрд.лв. възлиза пазарът на цигари у нас за 2008.
След като развитите държави затегнаха примката около цигарените компании с високи акцизи, рестрикции към реклама и забрана за пушене на обществени места, концерни като Philip Morris виждат бъдещия си растеж в развиващите се пазари на бедните страни, където живеят 84% от 1.3 милиарда пушачи в целия свят. По данни на Philip Morris International данъкът за кутия Marllboro в Азия, Африка и ЦИЕ се движи между 50 цента и 1 долар, докато в Канада, Австралия и по-голямата част от ЕС нивата са 3 - 5 долара. Ако сравним цената й в България (1.74 евро за пакет) и стойността на премиум бранда във Великобритания ( 6.89 евро/пакет) разликата става очевидна. Все още либералните режими в развиващите се страни в комбинация със силния досега икономически растеж се превръщаха в допълнителна предпоставка за огромния им потенциал. Пускането на Marllboro през август м.г. в Китай, /чрез джойнт венчър с China National Tobacco/ където живеят 1 млрд пушачи, повиши продажбите с 13% до $ 26 млрд, а печалбата нарасна с 14% и достигна $ 7 млрд въпреки рецесията.
Изчисленията на Philip Morris International показват, че ако в момента най-евтините цигари у нас се продават за 2,80 лева, то през 2016 тя почти ще се удвои до 4.68 лева. Когато акцизът се увеличава, потреблението се измества към по-ниския ценови сегмент. И точно това притеснява цигареният гигант. Известен повече с бранда си Marllboro Philip Morris изпитва трудности за налагането му в България. Цигарите се облагат с няколко типа налози- специфичен акциз (определена сума на 1000 къса цигари), адвалорен акциз (процент от продажната цена на папируса) и ДДС. В България специфичният данък е два пъти по-нисък от средното за ЕС. За сметка на това адвалорният компонент е 40,5% или с 3% по-висок от средния за Европа. Оказва се, че скъпите цигари се облагат с по-висок налог, адвалорният акциз при Marllboro е 79 стотинки от общата му цена -3.90 лв. за кутия, в сравнение с 57 стотинки за най-евтините цигари, струващи 2.80 лв.
Негласно се знае, че правителствената политика у нас защитава Булгартабак, чийто марки са позиционирани основно в нискияflame1 сегмент. Статистиката на Philip Morris сочи, че евтините цигари заемат 49% от общия пазар, като в най-долната граница се е настанило 38% от потреблението. „Булгартабак започна да губи значителен пазарен дял всеки месец /общо около 50% за 3-те последни години/. Така че, би трябвало българското правителство вече да е наясно относно факта, че всички компании, и местни и международни, могат успешно да работят и да се конкурират във всички ценови сегменти, и че чрез поддържане на акцизна структура, в която доминира адвалорния компонент, не носи полза нито за Булгартабак, нито допринася за общата събираемост и планирани нива на приходите от акцизи в бюджета” коментира Вержиния Джевелекова, мениджър „Корпоративни комуникации” в компанията. От гиганта отбелязват още, че данъкът на кутия цигари у нас в сравнение с БВП на глава от населението е един от най-високите. Ако този коефициент за България е 267, то в ЕС-15 той е 100 като изпреварваме Италия, Дания, Белгия и др.
По-високите данъчни ставки не винаги се отразяват на крайната цена. В такъв случай увеличението се поема, като се свива маржа. British American Tabacco отбеляза отрицателен резултат от 19 млн лв. през 2007 при приходи от продажби 46 млн лв.. Philip Morris регистира загуба от 4 млн лв. за 2008 при нетни приходи от продажби 66 млн. лв. /без акциз/. Дъмпинговите цени засега дават резултат: пазарният дял на Philip Morris за две години се е удвоил от 6 на 12%, докато при Булгартабак бързо се топи от близо 100% през 2007 до 50% в момента. Докога обаче тютютевите гиганти ще успяват да поддържат дъмпингвите цени? Въпрос на време е да разберем.




 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg