EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Реформите, както ги описват министри

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Реформите, както ги описват министри

mail17:15 | 05.05.2010прегледи 3099 коментарикоментари 2


Ето неотложните реформи в част от секторите, които бяха представени от министри на пресконференция в Министерски съвет.
Пенсионна система
Ще бъдат въведени нови изисквания за пенсиониране на лицата, работещи при условията на трета категория труд от 1 юли 2011 г.. Възрастта за пенсиониране няма да се вдига. Вместо брой точки, се въвежда изискване за минимален осигурителен стаж 37 години, сега 34 за жените и 40 за мъжете – в момента 37. Това каза министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов.
От 1 юли 2011 г. ще бъде увеличен изискуемият се осигурителен стаж за кадровите военнослужещи, за работещите в МВР от 25 на 30 години общ осигурителен стаж и от 16 години и 8 месеца на 20 години стаж, положен на тези длъжности.
Лицата, които са навършили пенсионна възраст, но не им достигат 3 години стаж, ще могат да получат пенсия, намалена с 2.4 % или 0.2 % на месец за всяка година, която не им достига.
Предвижда се бонус за тези, изпълнили изискванията за възраст и осигурителен стаж, но продължават да работят – в същия размер.
От 1 януари 2011 г. мерките в пенсионната система включват ограничаване на ранното пенсиониране в професионалните пенсионни фондове от втория стълб за работещите при първа категория труд от 8 на 5 години, за втора категория труд остава 3 години спрямо общата пенсионна възраст.
Преходният период за ранно пенсиониране от професионалните пенсионни фондове ще бъде удължен до 2020 г. Ще бъде прецизиран редът за освидетелстване на трудовата инвалидност. Отпада възможността да се получава четвъртинка социална пенсия за инвалидност, когато лицата получават друг вид за трудова дейност.
Ще бъдат въведени обосновани механизми за диференциране на минималните осигурителни доходи за самоосигуряващите се лица. Ще бъде прилаган гъвкав механизъм за осъвременяване на пенсиите при отчитане на инфлацията, динамиката на БВП и осигурителния доходи.
11.3 % от БВП отива за пенсии тази година.
43 % от разходите на бюджета отиват за пенсии и социални плащания.
60 % от всички разходи на НОИ за пенсии и други обезщетения се поемат от бюджета и само 40 % от осигурителни вноски.
Демографската картина като тенденции е застаряване на населението. Ако искаме да бъдем отговорни към настоящите и бъдещите пенсионери, към младите хора, трябва да пристъпим към реформи в пенсионното осигуряване, каза Младенов.
Предложенията ще бъдат обсъждани в НСТС до края на месеца, ще има и кръгли маси в страната през юни, юли и август. В началото на месец септември промените ще влязат в парламента.. Част от тях ще влязат в сила от 1 януари 2011 г., а друга – от 1 юли 2012 г.
Промените целят възстановяване ролята и мястото на осигурителните вноски като основен източник на приходи, преустановяване намаляването на осигурителните вноски и постепенно пристъпване към определянето им на основата на принципите на социалното осигуряване и прецизни актюерски отчети. В контекста на застаряване на населението – въвеждане на по-строги критерии за достъп до пенсия.
До края на май се очаква да има изчистена концепция за пенсионна реформа с цел устойчив бюджет на НОИ и да се получават по-високи пенсии. Освен това да се отчита реалния принос на работника в пенсията, която получава.

Здравеопазване
Стъпките, които ще бъдат предприети през тази година в областта на здравеопазването представи на пресконференция в МС ресорният министър проф. Анна-Мария Борисова.
В България 47 %, тоест близо половината харчим за болниците, а в Европа само 29 %. В същото време Европа харчи около 12 % в лечебни заведения за долекуване и продължително лечение, а ние нямаме такива.
Изучавайки какво е моментното състояние на нашата болнична система, ще разпознаем кои болници са подходящи и от активно лечение да ги превърнем в болници за долекуване и продължително лечение, каза Борисова.
По думите й – никой лекар или сестра няма да остане на улицата, защото болниците ще бъдат преобразувани и здравната система у нас ще копира тази в Европа.
За тази година се предвижда изработване на национална здравна карта, укрепване на доболничната система чрез преференциално заплащане на груповите практики на общопрактикуващите лекари. Груповите практики ще бъдат база за специализация.
Искаме нашите лекари да бъдат добри специалисти, за да бъдат добри лекари, каза проф. Борисова.
По думите й – задължително е укрепването на спешната медицинска помощ.
На трето място ще бъдат актуализирани броят и цените на клиничните пътеки.
Ще се работи за въвеждане на диагностично свързаните групи от 2011 г.
Четвърти приоритет е актуализация на регулативните механизми по отношение на лекарствени продукти и медицински изделия.
Смятаме да изработим позитивна листа за медицинските изделия по подобие на лекарствените. Това във всички случаи ще бъде в полза на консуматорите, тоест на болните и ще намери много добър отзвук сред тях. Ние искаме да въведем там някакъв ред. На второ място смятаме да централизираме договарянето на цените за лекарствените продукти и медицинските изделия за лечебните заведения с държавно участие, с което смятам, че ще постигнем немалко снижение в тях, каза министърът.
Ще бъде въведен механизъм за периодичен контрол на доставките и разходването на лекарствени продукти и медицински изделия, тъй като там има проблеми.
Ще работим да се промени нормативната база за прехвърляне на част от централните доставки, които в момента извършваме към НЗОК, но така, че да се запазят добрите цени, които успяваме да постигнем, каза още тя.
Ще има и централизация сертифицирането по отношение на апаратура, лаборатории и високоспециализирани дейности. Това е задължителна стъпка, каза министърът.
Ще има и административна реформа – сливане, преструктуриране, намаления на дирекции в министерството с около и над 40 %.

Армия
Приключи първият етап от прегледа на структурите на въоръжените сили, касаещ преструктуриране на администрацията на министерството на отбраната и на висшите командни звена. Към 25 май ще има нова структура на администрацията на МО, намалена с 32 %. Това каза министърът на отбраната Аню Ангелов.
Ще има и нова структура на изпълнителната агенция, която ще се казва „Военни клубове и военнопочивно дело”, намалена с 34 %. Висшите командни звена се преструктурират и намаляват личния си състав от 19 % до 37 % в зависимост от щата.
Предстои етапът на преглед на елементите на Българската армия и другите елементи от въоръжените сили, който ще приключи към края на август 2010 г.
През септември ще бъде внесена в МС и в НС бяла книга за отбраната и въоръжените сили, която ще даде оценка на осемгодишния период до 2010 г. и основните направления за развитие на Българската армия до 2015 г. Ще бъде разработен план за развитие на въоръжените сили, който трябва да бъде приет до края на годината и ще се осъществява 2011, 2012 г.

Образование
В средата на май МОМН ще представи вариант за административна реформа. Всички несвойствени дейности, които се вършат сега в министерството и там, където има дублиране, ще бъдат трансформирани във второстепенни разпоредители. Това каза министърът на образованието Сергей Игнатов.
Целта е да се намали съставът на министерството и то да се занимава преди всичко с правене на политика.
Ефектът от спестяването се очаква да бъде около 1.5 млн. лева. 12 % съкращения има досега в МОМН. 114 души са съкратени при второстепенните разпоредители.
Около 5 млн. лева ще бъдат спестени след приемане на Закона за академичния състав.
Предстои сериозна структурна реформа – научните институти ще се отделят от БАН и ще бъдат автономни. Те ще бъдат финансирани като второстепенни разпоредители и парите за тези институти няма да минават през БАН. Учените запазват работните си места. Изградените вече колективи ще продължат да работят заедно и няма да бъдат сливани. БАН остава второстепенен разпоредител.
Всички активи на институтите и БАН остават държавна собственост. Гарантирана е държавната подкрепа за научните изследвания на институтите. Към 3-4 големи университета ще бъдат създадени научни инкубатори.
До края на годината ще бъде готов Законът за висшето образование, който ще реши проблемите с мобилността на студентите и истински бакалавърски, магистърски и докторски програми.
Министърът каза, че имаме демографска криза, спаднало качество на образованието и огромен брой млади хора, които заминават в чужбина.
Със законови промени ще се търси профилиране на учениците и разтоварване на програмата.
В края на юни се очаква и готова стратегия за научни изследвания./Агенция Фокус/


 
Коментари
 
Цветан Христов - 05-05-2010 г. 18:43:48

За пенсионната реформа съм съгласен, че реформите в нея са неотложни. Не може хора с по 40 години трудов стах без необходимата възраст да стоят пред работодателите като мъченици за да бъдат оставени на работа, тъй като трябва да живеят все пак и то полагащо се сносно. В същто време млади хора се подмятат тук и там без работа или изпитали неволята на гурбетчийството гледат вече отчаяно и безнадеждно виждайки какво става във времето с тях и техните родители. До кога държавата ще рекетира своите работодатели - работещите хора, които са изхвърлени на борсато и с учудващите прагове за минимално - 6 лв и максимално - 12 лв обещетение за оставане без работа / съкращение /, при положение че са се осигурявали на 3 или 4 по-големи заплати от минималната стакава за страната. На 58 години съм и не мога да повярвам, че живея в такива условия и такава държава, а я обичам повече от всички заради всичко с което ме е дарила.Да бъоде България, а не Булгаристан.

д-р Иван Богоров - 06-05-2010 г. 10:37:52

Образотелнат ареформа през последните 20 години доведе до пълен срив на камчеството на обучение. Преди 20 години по сравнителното международно изследване нашите ученици бях ан адено от челните места. Сега са след 50 място. В същото време просветната администрация се удвои утрои. Реформата даде два резултата: Първият, админстрацията стана център на образоваталената система, не образователната политика, не съдържанието и методиката на обучение, а админиситрирането на обсолютно всякакви неща в средното образовнаие; Второто, многократно увеличаване на разходи за измислени просветни програми и за поддържане на излишни щатове, особено в т.нар. поделения на МОМН и Рио на МОМН.

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg