EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Разплащателната карта предпочитана от българите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Разплащателната карта предпочитана от българите

mail13:02 | 13.10.2010прегледи 2437 коментарикоментари 0


По-лесните транзакции са главната мотивация за по-голямата част на българските картодържатели да придобият разплащателна карта. Изборът на конкретна карта, обаче, се влияе главно от банката издател и работодателя на картодържателя. Това са някои от тенденциите, очертани от MasterIndex Bulgaria 2010 - изследване, което се проведе по поръчка на MasterCard Europe за втори път в България. Изследването е проведено по-рано тази година сред представителна градска извадка от 1000 картодържатели на възраст между 18 и 64 години.
Главната мотивация за придобиване на разплащателна карта, като цяло, са по-лесните транзакции (посочени от общо 38% от анкетираните картодържатели), докато 32% от анкетираните споменават това като свой първи избор. В много по-малка степен българите посочват като мотивация оферта от банката (23%) и работодателя - за превеждане на заплата (20%). Същевременно най-голям процент от картодържателите посочват банката издател като главна причина за избор на конкретна карта - 42%, а други 40% заявяват, че главната причина е работодателят им. Като цяло, картодържателите между 18 и 34 години в по-малка степен от групите на по-голяма възраст споменават работодателя си като причина за избора на определена разплащателна карта. Въпреки това, групите между 18-34 години в по-голяма степен от по-възрастните посочват ниските лихви и такси и препоръките като фактор за избора на разплащателна карта - съответно 14% и 19% в сравнение с 12% за групата на 35-44 годишните и 8% за групата на най-възрастните анкетирани - 45-64 годишни картодържатели.
Интересно откритие на MasterIndex Bulgaria 2010 е че българските мъже , в сравнение с жените, в много по-висок процент споменават известен бранд карти като причина за избор на конкретна карта. В същото време, картодържателите с т.нар. заможен социален статус в по-голяма степен от картодържателите с по-нисък социален статус посочват банката издател като причина за избора на конкретна разплащателна карта. Те споменават личните препоръки значително по-малко от другите социални групи.

Картодържателите на възраст между 18 и 24 години повече от другите - 81%, посочват, че притежават само дебитна карта и представителите на тази възрастова група по-малко от всички останали - 14%, посочват, че притежават и кредитна, и дебитна карта. 5% от тази най-млада възрастова група заявяват, че притежават само кредитна карта. В същото време няма значима разлика между мъжете и жените по отношение на вида притежавана разплащателна карта.

MasterIndex Bulgaria 2010 показва тенденцията, че като цяло с повишаването на социалния статус процентът на притежатели и на дебитна, и на кредитна карти се увеличава, като по-голямата част от хората с нисък социален статус (81%) са заявили, че имат само дебитна карта, докато само 13% от тях твърдят, че притежават и дебитна, и кредитна карта. Повече от половината анкетирани със заможен социален статус (56%) заявяват, че имат само дебитна карта и 36% от тях имат както дебитна, така и кредитна карта.

Според данните от MasterIndex 2010 11% от активните български картодържатели притежават карта със специални отстъпки в определена организация или т.нар. ко-брандирани карти за разплащане. По-голямата част от тях заявяват, че имат ко-брандирана карта, която им позволява да получават отстъпки в различни вериги супермаркети.

По отношение на предпочитанията към кобрандираните карти MasterIndex 2010 показва, че 57% от кардържателите биха искали да имат ко-брандирана разплащателна карта със специални отстъпки в различни вериги супермаркети. Резултатите от изследването показват тенденцията, че с нарастването на възрастта нараства и вероятността картодържателите да предпочетат да имат карта, която им дава отстъпки във верига супермаркети - например, този процент варира от 39% за групата на най-младите (18-24 години) и достига до почти половината от групата на 45-64 годишните - 49% от групата на най-възрастните картодържатели. В същото време се наблюдава тенденцията, че групата на най-възрастните картодържатели между 45-64 години в по-висок процент, в сравнение с групата на българите под 44 години, не биха искали да имат карта със специални отстъпки в някоя организация. 12% от групата на 45-64 годишните спрямо само 3% от групата на най-младите картодържатели (18-24 години) споделят това мнение. Картодържателите между 18-24 годишна възраст се оказват най-многобройната група, която твърди, че биха искали да имат карта със специални отстъпки в магазини за дрехи - 21% и спортни клубове - 8%.

Мануел Алексе, регионален директор „Балкански регион", MasterCard Европа, коментира: "MasterIndex Bulgaria идентифицира как се развиват предпочитанията и навиците на плащанията с карти на българските картодържатели. Ние в MasterCard знаем, че тези картодържатели ценят различни неща и имат различен начин на живот - било то поради възрастта си, социалното положение или пола. Ние подготвяме добре таргетирани картови програми, които ще отговорят на всяко от тези предпочитания, и данните от MasterIndex 2010 ни дават повторно потвърждение на информацията за различните и специфични нужди на българите. Дебитна, кредитна или кобрандирана карта с определена организация, ние работим с местните издаващи институции, за да предоставим на българите карти, които максимално отговарят на техния уникален начин на живот."

Близо половината от жените - 49%, значително повече от мъжете (42%), биха искали да имат карта със специални отстъпки във вериги супермаркети, но само 2% от тях - значително по-малко от мъжете (5%), биха си издали карта, даваща им отстъпки в спортни клубове. От друга страна, мъжете значително повече от жените не биха искали да имат такава карта. Интересно е, че мъжете и жените показват еднакъв интерес - 9%, към това да имат карта със специални отстъпки в магазини за дрехи.
Данните от MasterIndex 2010 показват, че в сравнение с картодържателите с по-високо социално положение, тези с нисък социален статус посочват в значително по-висок процент магазини за дрехи и спортни клубове и значително по-малко вериги супермаркети като предпочитана организация за специални отстъпки. Картодържателите със среден социален статус в по-ниска степен от останалите споменават авиокомпании.

Когато става дума за честотата на използване на дебитни карти, една от тенденциите, очертани от MasterIndex 2010 е, че като цяло представителите на най-възрастната група най-често използват дебитните си карти веднъж или два пъти в месеца, като мнозинството от анкетираните - 62%, посочват това. В групата на анкетираните, които отговарят, че използват своята дебитна карта всеки ден или два пъти в седмицата, по-висок е процентът на картодържатели от възрастовата група между 18 и 44 години. Като цяло картодържателите от 18 до 24 годишна възраст по-често от другите възрастови групи използват дебитните си карти за купуването на дрехи и онлайн пазаруване, но по-малко от другите възрастови групи за плащане на сметки.

Мъжете, в сравнение с жените, в значително по-висок процент заявяват, че използват своите дебитни карти два пъти седмично - 32% срещу 26%. Картодържателите със заможен социален статус, в сравнение с другите, в значително по-висок процент използват своите дебитни карти два пъти в седмицата и по-малко от другите - веднъж или два пъти месечно.

Няма съществена разлика между възрастовите групи при честотата на използване на кредитни карти. Интересна констатация в MasterIndex Bulgaria 2010 е, че мъжете (24%), значително повече от жените (15%), използват кредитните си карти два пъти в седмицата.

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg