EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

Процедура заради КТБ. МФ отговаря

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Процедура заради КТБ. МФ отговаря

mail10:52 | 26.09.2014прегледи 2272 коментарикоментари 0


Европейската комисия обяви начало на наказателна процедура срещу България заради КТБ и банка "Виктория", съобщи кореспондентът на БНР в Брюксел Диана Чепишева. Причината е, че страната ни е допуснала закъснение с изплащането на гарантираните депозити на граждани и фирми в двете банки.

Според действащата директива гарантираните депозити в размер до 196 хиляди лева трябва да започнат да се изплащат 20 дни, след като стане ясно, че дадена банка не е в състояние да изплати парите на вложителите си. България ще трябва да реагира в съкратени срокове - вместо обичайния за първия етап от наказателната процедура двумесечен срок за отговор. Еврокомисията дава време на българските власти само до 15-и октомври.

Европейският банков орган (European Banking Authority - EBA) е започнал разследване за евентуално нарушаване на европейските разпоредби от компетентните органи в България, посочи органът в съобщение до БТА органът. Разследването ще провери дали мерките, взети от надзора на българската банка КТБ, представляват евентуално нарушаване на изискванията на директивата на ЕС за схемата за гарантиране на депозитите, според която притежателите на влогове трябва да бъдат компенсирани не по-късно от 25 работни дни след прекратяването на достъпа до депозитите, се уточнява в съобщението.

Съобщение на МФ

Поради постъпили запитвания във връзка с разпространено прессъобщение от Европейската комисия днес относно стартирала процедура срещу България във връзка с достъпа на вложителите до средствата им в „Корпоративна търговска банка" АД и Търговска банка „Виктория" ЕАД, бихме искали да информираме за следното:

Стартиралата процедура не е „наказателна процедура", а част от досъдебната фаза от процедурата по неизпълнение на задълженията, произтичащи от членството на Република България в ЕС, която се прилага спрямо всички държави членки съгласно член 258 от Договора за функциониране на ЕС.

Целта и задачата на такава процедура не е да „накаже" съответната държава членка, а в диалог между Европейската комисия и властите на държавата членка да се установи дали и какво е нарушението на правото на ЕС, какви мерки следва да бъдат предприети и в какви срокове. По същия въпрос вече бяха проведени разговори и разменена кореспонденция с Европейската комисия в рамките на т.н. информационна фаза (предшестваща досъдебната фаза). В отговор до Европейската комисия българската страна изрази готовност в случай, че бъдат констатирани несъответствия с правото на ЕС, да предприеме необходимите действия за извършване на законодателни изменения.

Писмото, което днес е изпратено на българските власти и на което следва да се отговори до 15 октомври 2014 г., представлява Официално уведомително писмо, което е първият етап от досъдебната фаза. Българските власти ще изготвят единен, координиран и съгласуват отговор на всички въпроси, които са повдигнати в писмото на Европейската комисия, като както и преди ще бъде осъществен синхрон в действията между Министерство на финансите, Българска народна банка и Фонда за гарантиране на влоговете в банките.

Само ако Европейската комисия не е удовлетворена от отговора на българските власти на Официалното уведомително писмо или счита, че нарушението не е премахнато, тя изпраща след това второ писмо, което се нарича Мотивирано становище и в което тя би изложила своите аргументи на отговора от България. Мотивираното становище също е част от досъдебната фаза и отново ще съдържа определен срок, в който българската страна следва да отговори. Едва след това, ако Европейската комисия прецени, че българската страна не се е съобразила с нейното мотивирано становище в определения срок, тя може да вземе решение да сезира Съда на Европейския съюз, с което стартира съдебната фаза на процедурата.

Бихме искали още веднъж да уверим вложителите и инвеститорите в двете банки, както и цялата българска общественост, че Министерство на финансите полага всички възможни усилия за намиране на решение по този сложен казус.

Оригиналното съобщение, публикувано на страницата на ЕК:

България трябва да позволи на банковите клиенти да разполагат с парите си

Европейската комисия открива процедура за нарушение срещу Република България за неправилното транспониране на член 1, параграф 3 и член 10, параграф 1 от Директива 94/19/ЕО (Директивата относно схемите за гарантиране на депозити), както и за неспазване на принципа за свободно движение на капитали съгласно член 63 от ДФЕС.

С откриването на тази процедура за нарушение Комисията изпълнява задължението си да следи за спазването на правото на ЕС от страна на държавите членки. Комисията очаква да се предостави незабавен достъп на вложителите до сумата от банковия им депозит, на която имат право.

Комисията изпраща официално уведомително писмо до България, което е първият официален етап на процедурите за нарушение. Крайният срок за отговор от страна на България е 15 октомври.

Неправилно транспониране на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити

В Директивата относно схемите за гарантиране на депозити е предвидена процедура от три стъпки, за да се даде възможност на схема за гарантиране на депозитите да изплати вземанията на вложителите:

1. Компетентният орган се уверява, че депозит, който е дължим и платим, не е бил изплатен от кредитна институция.

2. В рамките на пет работни дни след това заключение, компетентният орган трябва да определи дали съответната кредитна институция изглежда неспособна за момента, по причини, които са пряко свързани с нейното финансово състояние, да изплати депозити, които са дължими и платими и че не съществува близка перспектива тя да бъде в състояние да го направи.

3. Схемата за гарантиране на депозити трябва да е в състояние да изплати надлежно доказаните вземания на вложителите в рамките на 20 работни дни, след като компетентният орган е взел своето решение.

Съгласно българското законодателство на схемата за гарантиране на депозити се разрешава да изплати вземанията на вложителите към кредитна институция само ако централната банка е отнела банковия лиценз на съответната институция. Директивата относно схемите за гарантиране на депозити не съдържа такова изискване. Неналичността на депозитите е достатъчна, за да се задейства схемата за гарантиране на депозити1. В разглеждания случай депозитите са неналични от три месеца. Съгласно общите принципи на правото на ЕС националните органи са длъжни да прилагат Директивата дори при наличието на противоречащи разпоредби в националното право.

Що се отнася до заложения в Договора принцип за свободно движение на капитали, наложеният от българските органи специален надзор над съответните банки изглежда представлява неоправдано и непропорционално ограничение на свободното движение на капитали. Комисията отбелязва по-специално, че двете банки са били поставени под специален надзор с пълно преустановяване на плащанията и банковите дейности, въпреки че националното право позволява мерки с по-ниска степен на намеса, т.е. избор между пълно и частично преустановяване на плащанията и ограничаване на дейностите.

В допълнение Комисията припомня, че правото на ЕС има преимущество пред националното право. Съответните разпоредби на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити, които са безусловни, достатъчно ясни и прецизни, могат при определени условия да предоставят права на физически лица и предприятия. За правоприлагането на тези права е възможно да бъдат предявени искове срещу съответните органи пред национален съд с цел да се получат плащания по отношение на неналичните депозити съгласно член 10, параграф 1 от Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.

Контекст

Българската схема за гарантиране на депозити понастоящем не изплаща вземанията на вложителите на „Корпоративна търговска банка“ АД и Търговска банка „Виктория“ ЕАД в предвидения срок в Директивата относно схемите за гарантиране на депозити.

И двете банки са затворени от втората половина на юни. Вложителите нямат достъп до парите си от три месеца. Съгласно решение на Българската народна банка (БНБ) от 16 септември 2014 г. няма да се вземе никакво решение преди края на ноември. Като се имат предвид тежките последици за домакинствата и дружествата, службите на Комисията поддържаха тесен контакт с българските власти през последните няколко седмици, за да помогнат за намирането на подходящо решение. Настоящото положение може да подкопае общественото доверие в схемата за гарантиране на депозити в България.

Целта на Директивата относно схемите за гарантиране на депозити (Директива 94/19/ЕО) е да се осигури хармонизирано ниво на защита на депозитите от страна на всички признати схеми за гарантиране на депозити, независимо от местоположението на депозитите в рамките на Съюза.

Член 63 от ДФЕС забранява ограниченията върху движението на капитали и върху плащанията между държавите членки и между държавите членки и трети страни.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Трейлър на руския игрален "ВЫЗОВ", заснет в Космоса

13:39 | 03-09-23 | 3888