EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

През юни 2010 започва обратът

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

През юни 2010 започва обратът

mail20:25 | 30.06.2009прегледи 799 коментарикоментари 0


ERNST&YoungПроучване на Ernst&Young, проведено сред изпълнителните директори на 570 водещи международни фирми, показва колко силно световната рецесия е повлияла на компаниите. Сравненията с подобно проучване, извършено през януари разкриват, че въпреки преминаването на основната вълна на кризата, повечето компании все още се фокусират върху оцеляване, макар че има и такива, които се възползват от ситуацията, за да търсят нови възможности.
Джон Мърфи, вицепрезидент в отдел „Пазари” на глобално фирмено ниво на Ernst&Young заявява: „Това проучване показва не само дълготрайния ефект на промените, настъпили през последните 12 месеца, но също и тяхната скорост, и това - колко малко хора ги очакваха. Повече от три четвърти от анкетираните ръководители са били изненадани от суровия характер и скоростта на кризата.”
Мърфи добавя: „Имайки предвид напрежението, на което са подложени компаниите, е удивително, че едно малко мнозинство отчита подобрение или запазване на статуквото през последните 12 месеца. Предизвикателство за управляващите през следващата година ще бъде да действат даже още по-бързо и по-решително”.

Премина ли най-лошото?

Слаба промяна в нагласите спрямо изследването от януари ни дава основание да смятаме, че най-тежката част на рецесията е преминала. При последното проучване 82% твърдяха, че фокусът им е бил върху преструктурирането на бизнеса, за да се справят с рецесията и 74% са се стремели просто да оцелеят. Сега процентите намаляват съответно до 74% и 65%, и макар да са все още доста високи, в комбинация с увеличаването на компаниите, които „се възползват от кризата, за да преследват нови пазарни операции” - от 59% на 69%, то тези проценти подсказват, че се е увеличил броят на компаниите, които търсят изгодни сделки.
Пип МакКрости, вицепрезидент на отдел „Консултации по сделки” в Ernst&Young на глобално ниво, казва: „Много активи се предлагат на доста по-ниски цени отколкото преди две години. Това ще привлече доста купувачи, които искат да се възползват от момента. Броят на управляващите в нашето проучване, които смятат да започнат стратегически покупки в нови сфери се увеличава със 7% спрямо изследването през януари и достига почти една четвърт. Като вземем предвид относителната липса на парична наличност, очакваме по-иновативно структурирани сделки и други алтернативи за финансиране.”

Паричната наличност е дефицит

През януари повече от една четвърт от анкетираните казваха, че паричната наличност не е проблем. Сега така мислят едва 18% . Те също подчертават, че са увеличили връзките си с кредиторите и рейтинг агенциите. Все по-малко се говори за компании, които ликвидират своите активи с цел подобряване на паричната си наличност.
Повечето акцентираха на предоговарянето на споразуменията по дълговете. Три четвърти от анкетираните признават, че техните компании са направили щателен преглед на оборотния си капитал и на паричните потоци. Мърфи коментира: „ Без лесния достъп до кредитиране, на управлението на паричните средства се придава още по-важно значение – изострено внимание към клиентите, следене отблизо работата с доставчиците и постоянен преглед на натрупаните задължения по „машини и съоръжения.”

Какви са плановете на фирмите?


През последната година 86 % от изпълнителните директори твърдят, че развиват програмите за намаляване на разходите, 52% са ускорили плановете за преструктуриране и 38% са стартирали „програма за значително съкращаване на работниците.” На въпроса какви са техните ключови цели в краткосрочен план, те отговарят, че обръщат повече внимание върху доходността (73%), стратегиите за ценообразуването (55%) и връзките с клиенти (52%). Не беше изненада, че 38% намират инвестициите като риск.
В периода след рецесията, мненията сред изпълнителните директори са равномерно разпределени, че ще има пренасочване към нови географски райони, нарастване на стратегическите съюзи, придобивания, както и съсредоточаване върху основния бизнес и лишаване от дейности извън него. Норман Лонерган, консултативен вицепрезидент на глобално фирмено ниво на Ernst&Young коментира: „В нашия по-ранен доклад бяхме идентифицирали, противоположно на очакванията, че кризата всъщност е ускорила тенденциите на преструктуриране. Този процес продължи и сега се виждат дори повече компании с активни планове да променят своят бизнес принципно.”

Кога ще настъпи благоприятният обрат?

Една четвърт от анкетираните смятат, че най-лошото е отминало; 42% са на мнение, че има признаци за съживяване на икономиката или че поне такива ще се появят до края на годината; но стабилно малцинство от 21% твърди, че не се очаква възстановяване по-рано от втората половина на 2010 година. Има сектори, които изглеждат по-оптимистични от другите, а именно - телекомуникации, енергетика, нефт и газ; други предвиждат по продължителен спад на икономиката в секторите - управление на капитала, недвижими имоти и строителство. Анкетираните в Европа са по-негативно настроени от колегите си в Азия и Америка.






 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg