EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Потребителски климат в Европа & България

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Потребителски климат в Европа & България

mail07:10 | 26.03.2016прегледи 1903 коментарикоментари 0


zoom_sss

През четвъртото тримесечие на годината няколко основни въпросa ангажираха  вниманието на потребителите и медиите, показва проучване на GfK. Дискусиите бяха относно бежанската криза, атаките в Париж и особено за подобряващите се икономическите данни в почти всички европейски страни, както и фактът, че разходите за енергия все още бяха изключително ниски. От септември до декември 2015 г. индексът на потребителския климат за Европейския съюз се увеличи с 1,9 пункта до 12,2 пункта.

През четвъртото тримесечие на 2015 г. потребителското настроение в повечето европейски страни се колебаеше. На първо място, водещият проблем беше непрекъснатият поток от бежанци от кризисните региони в Близкия изток и Северна Африка. Как може бежанците да се разпределят справедливо между европейските страни? Как могат да бъдат интегрирани в обществото възможно най-бързо? Дали въобще е възможно да се интегрират толкова много бежанци? Първоначално тези въпроси повлияха на оценките на потребителите в някои страни за това как социалната и икономическата ситуация ще се развива през следващите месеци, въпреки че този проблем засегна само страните, през които преминаваха бежанците. Въпреки това, в Германия, Австрия, Дания и Швеция, които са особено популярни крайни дестинации за бежанците, имаше все по-скептичен дебат за това дали толкова много бежанци в действителност могат успешно да бъдат интегрирани в обществото. В допълнение, през ноември атаките в Париж и последващите предупреждения за тероризъм в Германия шокираха хората.

Едва  в края на годината положителните икономически данни в цяла Европа станаха по-значими. Икономическите резултати се подобриха значително в почти всички страни, в които се провежда проучването. . Благодарение на ниските цени на суровия петрол и енергията, както и незначителната инфлация, потребителите имат повече пари в джоба си, които да харчат за други неща. Освен това, през изминалата година безработицата се понижи в почти всички страни, което означава, че повече хора имаха работа и по-малко се притесняваха от това да загубят работата си. Тези положителни тенденции се отразиха в все по-оптимистичните икономически очаквания и очаквания за доходите на европейците. Въпреки това, в страните, в които по-силно се усещаше кризата, тези положителни влияния все още не са достатъчни, за да променят настроението на потребителите, за да правят покупки. В действителност, домакинствата в тези страни все още едва разполагат с достатъчно пари за покриване на ежедневните си нужди.

zoom_sss

В България се виждат положителни тенденции

В България икономиката продължи да се представя положително, като през третото тримесечие брутният вътрешен продукт се увеличи с 3,0% в сравнение със същото тримесечие на предходната година. Въпреки че икономическите очаквания бяха все още в отрицателния диапазон при -6,9 пункта в края на 2015 г., ако погледнем тенденцията през последната година като цяло, това представлява ръст от почти 18 пункта от декември 2014 г.

Очакванията за приходите също показаха положителна тенденция. В края на годината съответният показател беше 3,9 пункта, което представлява увеличение с 4,6 пункта в сравнение със септември. Положителната тенденция е особено видима , ако сравним тази цифра с резултатите от декември 2014 г., когато показателят все още беше -20,8 пункта.

От друга страна, българите показаха само непостоянни намерения за покупка. Въпреки че този показател се увеличи с 1 пункт до 6,4 пункта през четвъртото тримесечие, той беше само 11,8 пункта в края на 2014 г. От това става ясно, че доходите на много българи все още са достатъчни само за да покрият основните им ежедневни нужди, като скъпи покупки все още са слабо достъпни за повечето потребители.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg