АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]
Плевнелиев: Ние сме в една дълбока криза



Трябва веднъж завинаги да сложим край на стария начин на строене на магистрали. Това каза пред бТВ министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.
„Ние си казахме категорично този път приключваме със стария начин на строене, форсираме и така. В най-тежката част на кризата имаме пари да строим по АМ "Марица", допълни регионалният министър. По АМ "Марица" всичките 54 анекси бяха за започване, спиране и т.н. 31 години се строят 31 км. Относно АМ "Струма", започваме от 32 млн. евро - финишираме на 97, има анекси с които отпадат участъци, но не се намалява цената. Не може да се строи по този начин, защото има драматично увеличение на цената по три, заяви Плевнелиев. Предявили сме претенциите си към екипи и проектанти. На въпрос дали ще пораснем с 3,6%, Плевнелиев коментира: "Ние залагаме, смятаме и казваме, че икономиката ще се повдигне с 3,6%. Какво би било ако са 2,6%, примерно? Тогава ние ще имаме по-малко приходи и ние трябва да имаме план Б за тях. Ние сме в една дълбока криза". "Но вижте никога не са давани толкова пари за здравеопазване, вижте бюджетът за 2011 година, дават се 3 милиарда, преди са се давали 2 милиарда за здравеопазване", заяви Плевнелиев.
„Ние пари за разплащане за извършени строително монтажни работи в минали период за 2011 г. в бюджета няма да имаме. Единственият механизъм на фирмите да си вземат парите е чрез Българската банка за развитие (ББР)”, допълни още министърът. В Бюджет 2011 г. са предвидени 248 млн. за МРРБ и Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) – 20 млн. са само за ведомството, 6 млн. за ДНСК, 10 млн. лв. за кадастъра и 212 млн. лв. за АПИ. За ВиК- сектора има само 5 млн. лв. През 2007 г. МРРБ е имало собствени средства в бюджета в размер на 80 млн. лв., а през 2009 г. – 90 млн. лв. А пътната агенция е оперирала обикновено с 500-600 млн. лв., даде за пример министърът.
Извън бюджета за 2011 г. има средства за МРРБ по държавните инвестиционни заеми в 500 млн. лв., от които са планирани 237 млн. лв. към момента. По ОПРР се очаква да се разплатят между 600 и 900 млн. лв. през 2011 г. „А по ОП „Транспорт” ни очакват 7 лота за около 500 млн. евро. и трябва да ги стартираме през май и да изпълним вероятно от договорени още 500 млн., заедно с АМ „Тракия” искаме по пътищата по ОПТ да сме договорили около 650 млн. евро до края на 2011 г., което е тежка задача”, каза Плевнелиев.
От 277 млн. лв. стари задължения на МРРБ, са разплатени по тристранното споразумение между МРРБ, финансовото ведомство и камарата на строителите - 137 млн. лв. 150 млн. лв. остават по линия на ББР, от тях са разплатени една голяма част. Остават за разплащане по стари задължения около 42 млн. лв., изчисли Плевнелиев.
„Водното огледало” за 25 млн. лв. няма да бъде разплатено преди приключването на всички действия на прокуратурата.
„За да бъде коректен партньор на бизнеса в бъдеще, МРРБ ще трябва да плаща неустойки, в миналото това не е факт”, каза министърът. Цел на ведомството е да разполага с ясни договори, с ясни текстове и ясни неустойки за всички страни. Намерен е начин за коректно планиране на средствата във ведомството, за да не се натрупват задължения.
В МРРБ са се фактурирали извършени строителни работи от април през ноември, даде за пример министър Плевнелиев, който допълни, че очевидно се е обменяла информация за това кога има пари във ведомството. „Това говори за жестоки зависимости, от които ние трябва да избягаме веднъж завинаги. Когато има такива зависимости, бизнесът няма силни карти и няма коректен партньор”, каза той. Според него в такава „мътна вода” не може да се работи коректно.
Tweet |
|