EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Плевнелиев: До 80 % европари за АМ "Хемус"

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Плевнелиев: До 80 % европари за АМ "Хемус"

mail12:25 | 11.02.2011прегледи 2436 коментарикоментари 3


Срещата в Унгария бе важна за България, защото страната ни се бори за влизането на автомагистрала "Хемус" в трансевропейската транспортна мрежа и включването й за финансиране от европейските фондове, потвърди в предаването на БНР "Преди всички" Росен Плевнелиев, министър на регионалното развитие и благоустройството. "В Унгария на срещата на върха, организирана от унгарското председателство и с личното участие на комисаря по транспорта Калас и неговия екип бе приветстван подходът на България. Този път ние отидохме и тактически, и стратегически много добре подготвени и аз наистина се гордея с това, което екипът успя да подготви. Ние ... сглобяваме един пъзел, който е изключително съществен за бъдещето на нашата мрежа, на нашите магистрали, на нашите железопътни линии и това се вижда много ясно. Ние отидохме там от една страна с дългосрочна стратегия - 20/20 пътищата - и то много демократично направена, на база на усилията на много министерства, много експерти. Сега тя се съгласува на всички нива с неправителствени организации, бизнес-организации и регионални структури. Второ, ние отидохме с ясни приоритети - 7 магистрали, 7 скоростни пътя, един тунел, два моста. Но ние отидохме и с нов "мастър-план", направен от световноизвестна компания, доказала се в бранша, с много ясни данни за товари, за пътникопотоци, за трафик-прогнози. Така че ние отидохме там с мнго ясна обосновка, подготовка, параметри, цифри, стратегии и приоритети", каза Плевнелиев.
Според него битката е много сериозна. "Ние имахме срещи лично с комисаря и неговия екип, с част от експертите в "BG move", които вземат решенията. Но ако бяхте на тази среща да чуете всички министри на транспорта, хората на най-високо ниво, които всъщност се борят за намаляване, които съзнават, че кризата ограничава възможностите на европейската общност, както и на отделните държави-членки да финансират транспортни мрежи, щеше да разберете колко трудна е нашата задача. Но ние ще се справим. Ние сме абсолютно убедени, че ще се справим. "Хемус", освен че е изключителен и ясен приоритет, доказан вече във всички тези стратегически документи на България, но "Хемус" е основен приоритет и по "Дунавската стратегия", където България също постигна изключителни резултати, като получи поканата и признанието да бъде водеща в частта "Туризъм и културно-социален диалог", а това всичко отново минава през отключване на потенциала на тези региони с една магистрала като "Хемус", изтъкна той.
Министърът посочи, че по оценки на експерти магистрала "Хемус" струва между 1,3 и 1,5 млрд. евро. "Усилието на това правителство, както и на всички екипи, да докажат, че тази магистрала трябва да стане част от новата ревизирана трансевропейска транспортна мрежа, могат да икономисат на българските граждани милиарди, да не кажа десетина милиарда лева", добави той. Плевнелиев припомни, че магистралата все още не е част от европейската транспортна мрежа, затова държавата трябва да я финансира със собствени средства, каквито тя няма. "Следователно трябва да отиде на вариант "публично-частно партньорство", където именно на тази среща в Будапеща стана много ясно, че публично-частните партньорства след кризата са изключително проблемни и куп държави изобщо нямат намерение да работят в тази посока, още повече когато имате недостатъчни данни. Но това, което е важно за нас, е, че ние защитаваме тази магистрала като приоритет, очакваме до края на февруари - средата на март на експертно ниво в Брюксел тя да бъде интегрирана в разширената схема и очакваме политическото решение до юни. Не сме гарнтирани, много е трудно, но се надявам да успеем. Резултатът ще бъде, че 80% ще бъдат финансирани през европейските фондове", обясни той. България разчита на Европейската народна партия, на всички министри, на европейския комисар по транспорта Сийм Калас, който ни подкрепи, защото магистрала "Хемус" е единственото решение за отключване на икономическия потенциал на трите най-бедни региона на Европа, твърди Плевнелиев. "Именно затова тя е интегрирана в Дунавската стратегия. Измислили сме всичко, което можем да направим - доказали сме мултимодалност, бъдещи връзки на пристанища на Дунава - Русе, Лом - с хоризонтални връзки към пристанища в адриатическа посока и към черноморското крайбрежие, разговарях с моите колеги от Гърция, които ни подкрепят, колеги от северните държави, от Балтика надолу, защото само това е начинът при една много тежка ситуация, при която трансевропейската мрежа се ревизира в посока намаляване, Вие да добавите нов приоритет ... Изключително добре се прие идеята и конкретният ангажимент на България за фрустиране на автомагистрала "Струма", защото знаете всъщност, че досега България има само един приоритетен проект в трансевропейската мрежа и това е магистрала "Струма" по целия Коридор 4 и от 15 години наши правителства само обещават - та до 2004, та до 2010, та до 2013 г. и аз за пореден път трябва да обяснявам много ясния ангажимент на правителството ... Този път ние сме много по-различни. Защо? Имаме споразумение с Европейската инвестиционна банка за съфинансиране, имаме съвместна работа по всички нива в Брюксел по "Струма", имаме специална компания, която се нарича Държавна компания "Специални инвестиционни проекти", за която вече промените в закона за готови за съгласуване с Министерския съвет. Всичко това е един работещ механизъм, който излъчва много силния сигнал в Брюксел - "Този път България ще се справи!", категоричен бе той.
На срещата в Брюксел отчетохме, че Оперативна програма "Регионално развитие" е много добре работеща, ползва се с подкрепата по всички нива и има перспективата да се развива още по-бързо, посочи министърът. "След нейното изключително ускоряване през 2010 г. и през 2011 г. договорени към момента са 1,7 млрд. лв. Това са 54% от програмата и тук ОП "Регионално развитие" е водеща от българските програми и ... изпълнени проекти за 386 млн. лв. разплатени, което е 12% от бюджета на програмата, което също е една много добра цифра за българските програми", уточни той. Според него България е осъществила забележим напредък в това отношение, защото вече сме на 18-то място от 27 държави-членки на Европейския съюз.
Три са важните проекти по ОП "Регионално развитие, които ще се изпълняват през тази година, каза още Плевнелиев. "С един ние определено се гордеем - това е схемата за деинституционализация на децата, която вече започваме, за деца с увреждания, където ще правим центрове за настаняване от семеен тип, ще извадим децата на България от тези домове толкова проблемни, които в миналото ни създадоха една много лоша слава - Могилино и тем подобни - и създаваме изключително добри условия за живот от семеен тип на тези деца. Около 80 млн. лв. е оста и вече сме стартирали. Другото изключително важно за нас мероприятие е, че отворихме схемата за общинските болници. Там са 140 млн. лв. за 30 общински болници и те имат възможност вече да подготвят и кандидатстват. И, разбира се, това, което е изключително важно, са т. нар. "интегрирани градски транспортни проекти", където Бургас е вече напред със 130 млн. лв. подписани и очакваме буквално до няколко дни и София, като вървят тръжните процедури за Варна, Пловдив, Русе, Плевен и Стара Загора ... Един град като Бургас или като София ще получат съвсем нови транспортни модели, закачени към метро или към транспортната схема на Бургас, нови схеми за автоматизиране и за контрол на транспорта, велоалеи и т. н. И другото, което е изключително важно за 2011 г., разбира се, е тази програма за рехабилитация на пътища ІІ и ІІІ клас, където ние имаме изключително амбициозната задача да довършим вече започнатите 14 и да започнем още 18 проекта за общо 264 млн. лв. и лятото да започне тяхното строителство. А най-важното, ... което искаме да прерасне в милиардна програма, е програмата за саниране на сгради. Знаете, че около 3 млн. българи са пряко засегнати от лошото качество и изключително ниската енергийна ефективност на жилищата, в които живеят и тук искаме с помощта на еврофондовете да стартираме модел на база на пилотния модел за 54 сгради с UNDP, което направихме през последните 2 години, да направим една мащабна схема за саниране на сгради. Подготвяме от средата на юни старт на 600, така че всички български граждани нека да се възползват от това, да се подготвят и това са 600 панелни сгради на територията на страната, които биха могли да получат европейски грант от 50 до 60%", завърши той.
Трябва ли България да изпълни някакви условия, за да получи европейско финансиране за автомагистрала "Хемус", какви цели си поставя министерството по ОП "Регионално развитие" за тази година и как се отчита ускоряването по договарянето и изпълнението на оперативните програми можете да чуете в звуковия файл с интервюто с Росен Плевнелиев.


 


 
Коментари
 
Варна - 11-02-2011 г. 16:19:41

Браво!!! Това е първото правителство от Тошко насам, което прави нешто за Хемус т.е. за Северна Б-я и Варна. Пак ще гласувам за тях.

Ангелов - 13-02-2011 г. 18:00:20

Звуковият файл с интервюто с Росен Плевенлиев: http://bnr.bg/sites/horizont/Shows/Current/BeforeEveryone/Economy/Pages/RosenPlevneliev3.aspx

Ангелов, София - 13-02-2011 г. 18:31:39

Екипът на Плевенлиев работи сериозно и резултатите са налице. По "Тракия" се работи на участък от 115 км., за момента строителството е в срок, срокът за завършване - юни 2012 г. По "Марица" до края на месеца отварят офертите за двата лота, началото на строителството е предвидено за месец май. Но за еврофинансирането на "Хемус" ще бъде най-големият пробив, понеже след включването на "Тракия" и "Черно море" към Коридор № 8, изглеждаше, че финансирането на "Хемус" е обречено за години напред. Подходът на екипа на Плевенлиев е правилен - за аргументирането на вътрешните магистрални проекти, трябва да се полза картата на Балканите, както по двете хоризонтални, така и по трите вертикални оси.

 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg