EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Панелното строителство издържа

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Панелното строителство издържа

mail11:40 | 02.06.2012прегледи 1262 коментарикоментари 0


Предизвикателствата, които се представиха пред нашият сграден фонд показаха, че те се държат прилично. Това заяви инж. Стефан Кинарев, председател на камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
Според него щетите, които са нанесени след земетресението на 22 май, са основно върху обекти, които не са поддържани правилно. 95% от всичко, което е построено в страната ни, е направено от български проектанти и български строители, продължи Кинарев. Нормативната ни база е на същото ниво като на всички други страни в подобни сеизмични райони. Когато строителството на даден проект започне, винаги има надзорна фирма, която да следи за качеството и спазването на нормите, поясни инженерът. Ако процесът се извърши качествено, нашите сгради отговарят на изискванията на модерната строителна наука, заяви Кинарев.
Има наредба за паспортизация на сградите, която задължава всички сграда да имат паспорти, продължи Кинарев. Те показват как е поддържана сградата, както и какви нормативни документи са били в сила до датата на построяване и проектиране. Поради липса на пари ние закъсняваме с паспортизацията на общинските, общинските, и най-вече частните сгради, добави председателят на камарата. Като че земетресението ни изпревари, каза още Кинарев.
Панелното строителство издържа тестовете на времето, нормативната база за проектирането на този тип сгради е една от най-строгите за времето си. Това каза инж. Георги Кордов, председател на колегия София - град. Този контрол довежда до добрите резултати, смятам, че хората, които живеят в такива комплекси, могат да бъдат спокойни. Всичко, свързано със сеизмичната устойчивост, което е залегнало в нормите, е било спазено при строителството. Проблемите на този вид сгради са свързани повече с външният им вид и тяхната енергоефективност, отколкото със здравината им, заяви Кордов. Лично аз съм правил експертизи на много такива сгради, останал съм доволен от всички от тях, допълни той.
Мостовете, като всяко друго съоръжение, изискват периодични проверки и ремонти, каза проф. Петър Сотиров, преподавател в Университета по архитектура, строителство и геодезия . Това, което много важно за тях, е контролът. Мостовете са едни от съоръженията, които се проектират за 100 години живот. Без поддържане и периодичен оглед това не е възможно, заяви професорът.
Ние не правим оценките си за устойчивостта на сградите по скалата на Рихтер, поясни Сотиров. Ние оценяваме интензивността на базата на скали за въздействието на сеизмичните трусове. Най - бързата информация, която се получава след земетресение е на числото "магнитут по Рихтер", каза още Сотиров. Това 5.8 по Рихтер предизвика интензивност 7-ма степен по скалата MSK (Медведев-Шпонхойер-Карник) в епицентъра, докато в София той е от 5-та степен, информира Сотиров. Територията на България е разделена на сеизмични райони със предвидена интензивност на земетресение, продължи проф. Сотиров. Сградите се осигуряват за съответната територия, за която се строят. Имаме от 7-ма до 9-та степен по скалата MSK, смята се, че от седма степен нагоре трусовете са разрушителни, поясни той.
Принципът "всеки собственик се грижи за съоръжението" действа и в случая с мостовете, поясни инж. Кинарев. Още при предишните правителства започна рехабилитация на някои мостове. На базата на тези усилия и сегашното правителство направи опит да се направят ремонти на тези мостове, които да са финансирани с европейски средства. Европейски средства обаче не са получени, тъй като за приоритет се счита изграждането на нови съоръжения, поясни инженерът. Мостовете са едни от най-сигурните съоръжения, те не се строят единствено съобразно сеизмичната активност, а и с други динамични компоненти, каза още Кинарев.
Според мен трябва да се каже, че след избраният през 89-та година пазарен подход, за състоянието на мостовете са отговорни собствениците им, каза още той. В нашата дейност като проектанти винаги сме се ръководели от подхода, че човешкият живот няма цена. Въпреки това всяко нещо, дори и проектирано за 100 години напред, трябва да се поддържа, заяви председателят на камарата. От коефициента за значимост на мостовете заработват и различни изисквания за сигурност, продължи Кинарев. Мостовете и язовирите имат заложен резерв в тях, аз съм склонен да вярвам на колегите от "Пътна инфраструктура" за мостовете, които са в най-тежко състояние. Според мен на територията на България няма мостове в аварийно или предаварийно състояние, заяви Кинарев. /БГНЕС
 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg