EUR 1.9558
USD 1.8018
CHF 1.9937
GBP 2.2783
CNY 2.4960
you tube
mobile version

НС прие на I-во четене бюджета на НЗОК и ДОО

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

НС прие на I-во четене бюджета на НЗОК и ДОО

mail22:55 | 06.11.2018прегледи 710 коментарикоментари 0


Парламентът прие законопроекта за бюджета на НЗОК и ДОО за 2019 г. на първо четене.
    От гласувалите 180 народни представители 108 бяха "за", 62 бяха против, а 10 се въздържаха. Против бяха депутатите от БСП и ДПС, от "Воля" се въздържаха.
   В доклада на Комисията по бюджет и финанси се посочва, че в приходната част на бюджета за 2019 г. се очаква да постъпят общо приходи и трансфери в размер на 4 299 600 000 лв., което е с 439 600 000 лв. повече от 2018 г. Здравноосигурителните приходи се предлага да бъдат в размер на 4 236 800 000 лв., което е с 418 400 000 лв. повече от 2018 г. От общата сума на здравноосигурителните приходи за здравноосигурителни вноски сe очаква да постъпят 2 842 300 000 лв., а от трансфери за здравно осигуряване от централния бюджет 1 394 600 000 лв.
   Общо разходите и трансферите за 2019 г. са разчетени в размер на 4 350 000 000 лв., което е с 490 000 000 лв. повече от сумата за 2018 г. За текущите разходи се предвиждат 4 212 800 000 лв., които се разпределят по следния начин - за първична извънболнична медицинска помощ 225 000 000 лв.; за специализирана извънболнична медицинска помощ - 250 700 000 лв.; за дентална помощ - 167 000 000 лв.; за медико-диагностична дейност - 90 000 000 лв.; за лекарствени продукти, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели за домашно лечение на територията на страната и за лекарствени продукти за лечение на злокачествени заболявания и лекарствени продукти при животозастрашаващи кръвоизливи и спешни оперативни и инвазивни интервенции при пациенти с вродени коагулопатии, в условията на болнична медицинска помощ, които НЗОК заплаща извън стойността на оказваните медицински услуги - 1 117 800 000 лв.; за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ - 104 000 000 лв.; за болнична медицинска помощ 2 001 500 000 лв.
   Предвижда се отрицателно бюджетно салдо в размер на 50 400 000 лв. с източник на финансиране - наличността на НЗОК по сметка на БНБ в началото на периода. Разчетените средства са при допускане на здравноосигурителна вноска в размер на 8 на сто.
   С Преходните и заключителните разпоредби на законопроекта се предлагат промени и в Закона за здравното осигуряване, Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, Закона за лечебните заведения, Закона за здравето и в други закони. Промените предвиждат създаване на Агенция за медицински надзор като второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на здравеопазването, като правоприемник на активите, пасивите, архива, правата и задълженията на Изпълнителна агенция "Медицински одит" и на Изпълнителна агенция по трансплантация. Въвежда се предварителен контрол за създаването на нови лечебни заведения за болнична помощ чрез даване на съгласие от Народното събрание и за разширяване дейността на съществуващите лечебни заведения чрез даване на съгласие от Министерския съвет. Промените предвиждат отпадане на съществуващата процедура за акредитация на лечебните заведения за извършваната от тях цялостна медицинска дейност и/или отделни медицински дейности. Залага се създаването и поддържането на Национална здравно-информационна система. Целта е да се създаде база данни, която да съдържа пълна информация за здравното състояние на всяко лице, за нуждите на всички последващи медицински дейности - диагностика, лечение, рехабилитация, медицинска експертиза, профилактика, диспансеризация и др. Предвижда се създаването и поддържането от Националната експертна лекарска комисия на информационна база данни за всички лица, преминали през ТЕЛК/НЕЛК за установяване на трайно намалена работоспособност/вид и степен на увреждане. С текстовете се регламентира задължителна структура и съдържание на медицинските стандарти, които ще се изготвят за всички специалности. Предвиждат се нови механизми на заплащане на лекарствените продукти и медицинските изделия. Дейностите на Център "Фонд за лечение на деца" и Комисията за лечение в чужбина преминават към НЗОК, като финансовите средства ще се осигуряват от Министерството на здравеопазването чрез трансфер. Процесът ще се осъществи, без да се отнемат досега съществуващи права на нуждаещите се пациенти за достъп до лечение.

От 1 юли 2019 г. пенсиите, отпуснати до 31 декември 2018 г. вкл., се увеличават с 5,7 на сто, като повишението отчита и новата "тежест" на година осигурителен стаж. Парламентът одобри на първо четене бюджета на Държавното обществено осигуряване /ДОО/ за следващата година. "За" бяха 112 депутати, против - 73, въздържаха се седем.
   Максималният размер на получаваните една или повече пенсии от началото на следващата година до 30 юни 2019 г. се запазва на 910 лв., а от 1 юли - таванът става 1200 лв. Мярката се прилага за всички пенсии, без оглед на момента на отпускането им.
   От 1 юли догодина минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст се увеличава от 207,60 на 219,43 лв., а социалната пенсия за старост от 125,58 лв. на 132,74 лв. - т.е. с 5,7 на сто увеличение.
   Средният размер на пенсията през 2019 г. се предвижда да достигне 386,27 лв.
   За пенсиите, отпуснати след 31 декември 2018 г., процентът за всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула се увеличава от 1,169 на 1,2.
   Запазва се размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" от 2018 г, както и процентното съотношение на вноската между осигурителите и осигурените лица.
   От следващата година обаче се вдига минималният осигурителен доход за самоосигуряващите от 510 лв. на 560 лв., както и за земеделските стопани и тютюнопроизводителите от 350 лв. на 560 лв.
   От 2600 лв. на 3000 лв. става максималният осигурителен доход.
   Не се променя периодът на изплащане на паричното обезщетение за бременност и раждане - 410 дни, както и размерът на обезщетението за отглеждане на дете от една до двегодишна възраст - 380 лв.
   И догодина остава възможността майките, които имат право да ползват отпуск при бременност и раждане до навършване на една година на детето, но се върнат на работа по-рано, да получават обезщетение от ДОО в размер 50 на сто от полагащото им се обезщетение при бременност и раждане.
   Проектобюджетът запазва минималния дневен размер на обезщетението за безработица от 9,00 лв., и максималния - 74,29 лв.
   Не се променя размерът на еднократната помощ при смърт на осигурено лице - 540 лв.
   Относителният дял на разходите за пенсии от БВП е 8,6 на сто, като предвидените средства за пенсии са с 533,8 млн. лв. повече в сравнение с размера им в бюджета на ДОО за 2018 г.
   Общата сума на приходите и трансферите за 2019 г. от консолидирания бюджет за ДОО се предвижда да е в размер на 11 759, 7 млн. лв. или с 692, 4 млн. лв. повече в сравнение с 2018 г.  С най-голям относителен дял са приходите от осигурителните вноски, които са очаква да са  7 473, 2 млн. лв.
  Социалният министър Бисер Петков увери, че като основен финансов план на осигурителната система, проектът гарантира осигурителните права на гражданите. Заложените по-високи темпове на растеж на осигурителните вноски ще доведе до близо 1 млрд лв. повече постъпления в сравнение с 2018 г. и намаляване зависимостта на ДОО от държавния бюджет. Две трети от разходите ще са финансирани от осигурителни вноски, въвежда се и възможност за пенсиите на работещите в момента пенсионери да се преизчисляват по служебен път, изтъкна плюсовете на проекта министърът.
   От левицата коментираха, че с този проектобюджет управляващите ще харчат предизборно повече пари следващата година. Докато това правителство е на власт, негативните процеси ще се задълбочават вкл. и в социалната сфера, обяви Георги Гьоков.
   Социалистите предлагат преизчисляване на всички пенсии догодина, 3900 лв. максимален осигурителен доход, а в близкото бъдеще да отпадне таванът на пенсиите и максималният осигурителен доход. Социалистите критикуваха също замразените социални плащания,например, месечните помощи за деца, еднократната помощ при раждане и др.
   Председателят на социалната комисия Хасан Адемов /ДПС/обърна внимание,че за първа година трансферът от държавния бюджет намалява под 4 млрд. лв., м.г. парите от данъци, които влизат в ДОО, са 4,5 млрд .лв. Но, категоричен е той, бюджетът на ДОО догодина гарантира единствено оцеляване на ръба на мизерията.  Адемов отбеляза, че и догодина всички фондове на ДОО продължават да бъдат с дефицит като най-големият е в сектор "Сигурност" - над 90 млн.лв, при положение, че м.г. бе увеличена вноската за пенсии в тази сфера.
   ДПС ще предложи максималният осигурителен доход през 2019 г. да остане 2600 лв. както е в момента. Кого натоварваме с по-високите вноски - по-образованите, от ай ти сектора, натоварваме ги, за да увеличим с 22 лв. средния размер на пенсиите, обобщи Адемов.
   Зам.-председателят на социалната комисия Светлана Ангелова от ГЕРБ изтъкна, че в документа се заложени допълнителни средства за изплащане на краткосрочни обезщетения в по-високи размери - за бременност, безработица, общо заболяване, които ще нараснат с 10 на сто, добави тя. Колегата й Данаил Кирилов припомни в отговор на левицата, че правителството на тройната коалиция нито веднъж не е изплатило преизчислените от самото него пенсии, а ги е оставило на следващия кабинет на Бойко Борисов.
   Юлиан Ангелов от "Обединени патриоти" упрекна БСП, че заблуждава хората.

/БТА


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg