Нобел за откритието "възстановяване на ДНК"

Нобел за откритието "възстановяване на ДНК"

mail13:46 | 09.10.2015прегледи 1968 коментарикоментари 0

Нобеловата награда за химия тази година отива при трима учени – шведът Томас Линдал, американецът Пол Модрих и Азиз Санкар от американо-турски произход, за тяхното общо изследване върху механизмите за възстановяване на ДНК. Тримата получават престижното отличие заради откритието им за това как тялото успява да възстанови мутации на ДНК, които могат да причинят болести и се отразяват на стареенето, заявиха от Нобеловия комитет. „Тяхната работа категорично допринесе за разбирането на това как функционират живите клетки, като също така осигури познания за молекулярните причини за няколко наследствени болести и за механизмите зад развитието на рака и остаряването“, съобщиха още от там. Когато клетките се делят молекулярни механизми се стремят да възпроизведат генетичния код перфектно, но понякога се появяват случайни грешки, които могат да причинят смърт на дъщерната клетка или да увредят правилното й функциониране. ДНК също така може да бъде повредено от силна светлина и от други фактори на околната среда. Въпреки това обаче има група протеини – молекулярен комплект за поправки, чиято цел е именно да наблюдават този процес. Те проверяват кода и „ремонтират“ грешките. „Основното проучване, проведено от лауреатите на наградата за химия през 2015 г. не само задълбочиха нашите познания за това как функционираме, но може да доведе и до развитието на животоспасяващо лечение“, казаха още от комитета. Вчера бяха обявени наградите в категория физика, а в понеделник за физиология или медицина. Утре се очаква да бъде обявен носителят на отличието в категория литература, а в петък за мир. Следващият понеделник – 12 октомври, ще станат известни носителите на наградата за икономика. Първата Нобелова награда е връчена през 1901 г., пет години след смъртта на Алфред Нобел. Годишните церемонии в Стокхолм и Осло, на които лауреатите получават наградите си, се провеждат на 10 декември, на годишнината от смъртта на Нобел. /АФП

Още от рубриката