EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Най-продавата кола в България през 2009

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Най-продавата кола в България през 2009

mail12:01 | 27.11.2009прегледи 861 коментарикоментари 0


Десислав Григоров
Започналото още през първата половина на 2008 г. глобално свиване на пазара на нови автомобили изглежда вече удари дъното. Първите плахи признаци на съживяване на пазара дойдоха това лято през месец юли. Тогава Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) отчете първият си ръст след 14 последователни месеца на спад. Търсенето на нови автомобили в Европа* за шестия месец от тази година се повиши с 2,4% в сравнение с данните от същия месец на 2008 г. През следващите два месеца нивата на растеж се запазиха почти същите, през септември увеличението нарасна на 6,3%, а за октомври данните сочат 11,2% повече закупени автомобили в сравнение с десетия месец на 2008 г.

Търсенето в Европа расте

Данните от статистиката на АСЕА показват засилена активност в Западна Европа, където правителствата на някои от страните активно подпомагат покупката на нови и екологично чисти автомобили. Не буди учудване фактът, че във Великобритания ръстът надмина 30 на сто, а в Германия той е 25 на сто. Изразено в абсолютни стойности тези 11,2% представляват 1 236 305 новозакупени автомобила. Негативите от началото на календарната 2009 г. обаче все още не могат да бъдат наваксани и вероятно няма и да бъдат, тъй като оставащите два месеца традиционно не са от най-силните за автомобилните търговци. Така свиването от 5% спрямо 2008 г. ще се запази или най-много ще намалее до 4%. Резултатите ще станат известни през втората седмица на януари, но едва ли ще бъде премината границата от 14,2 млн. реализирани нови леки автомобила. През миналата година бяха продадени общо 14 712 158 автомобила, докато абсолютният връх бе достигнат година по-рано – общо 15 958 871 ново регистрирани леки превозни средства през 2007 г.

България изостава от общите тенденции

По традиция у нас пазарът е силно консервативен и поради тази си особеност общоевропейските тенденции започват да действат с няколко месечно закъснение. Докато останалите европейски страни регистрираха първите си спадове в средата на миналата година, у нас вносителите продължаваха да отбелязват нови върхове в търсенето на представяните от тях марки. През есента на 2008 и в България се почувства настъпващата криза в автомобилната индустрия. Година по-късно сме принудени да отбележим, че за съжаление тя няма да си отиде броени месеци, след като сме свидетели на първите положителни отзиви в Европа.
От една страна прогнозите за възстановяването на страната ни от кризата сочат, че процесът ще бъде значително по-дълъг, отколкото при останалите страни членки на ЕС. От друга страна в България липсва каквато и да е държавна политика за стимулиране покупката на нов автомобил. И което е по-лошо: няма никакви ограничения – по възраст, техническа изправност или нива на отработените газове на внасяните у нас употребявани леки автомобили.

Оптимизъм в трудни времена

Въпреки лошата конюнктура на пазара у нас, общата тенденция е за стабилизиране на нива от 45 до 55% от продажбите регистрирани преди година. Така е при повечето от вносителите на утвърдените световни марки. В това отношение най-добре се представя вносителят на Citroen „Автомотор Корпорация”, като спадът при тях е 41,2% спрямо миналогодишните нива. Сходно е положението и с вносителят на другата голяма френска марка Peugeot „София Франс Ауто” – 44,7% по-малко продажби в сравнение с първите 10 месеца на 2008 г. На трето място по този показател се нарежда „Тойота Балканс” (Toyota) с 45,1 на сто по-малко поръчки. На другия полюс са многобройните вносители на Opel у нас с 57,9% по-лоши резултати, както и „Ауто Италия” (Fiat) с 66,8 на сто спад в продажбите.
Очаквано, оторизираните представители на автомобилите от високия ценови сегмент понасят ударите на кризата сравнително по-леко. Продажбите на престижните марки Audi (вносител „Порше България”) са намалели с 39,9 на сто, Honda („Бултрако”) с 39,6%, Volvo („Мото Пфое”) с 36,3%, а Subaru („Субару Моторс Трейдинг”) с едва 26,9 на сто. Разбира се, няма как да подминем и една аномалия, която силно контрастира на фона на общата сива картина. Става въпрос за повишено търсене на всъдеходите Land Rover („Мото Пфое”), които бележат невиждан през тази година ръст от 39,3%.

Hyundai, Kia и Subaru са лидерите в САЩ

Отвъд Атлантика кризата в автомобилния сектор е значително по-дълбока, отколкото в Европа – през първите 10 месеца на 2009 г. продажбите на нови автомобили са намалели с 25,4%. Изключения са южнокорейските компании Hyundai (ръст 4,1%) и Kia (7,2%), както и японската Subaru (12,7%). Hyundai привличат с атрактивните си предложения за изкупуване на автомобилите на своите клиенти загубили работата си – изключително мъдър ход в тежките икономически времена. Що се отнася до абсолютни числа, лидер продължава да е General Motors с 1 706 094 реализирани продажби, пред Toyota с 1 448 589 и Ford с 1 319 521.


Заб.: * - Под „Европа” се разбира пазарът на страните членки на Европейския съюз (без данни за Кипър и Малта) и тези на Европейска асоциация за свободна търговия – Исландия, Норвегия и Швейцария, но без данни за Лихтенщайн.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg