EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Мондиалът промени потребителските нагласи в Русия

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Мондиалът промени потребителските нагласи в Русия

mail09:30 | 16.07.2018прегледи 737 коментарикоментари 0


Световното първенство по футбол промени за един месец поведението на потребителите в Русия, зарадва търговците с увеличени продажби на напитки, сувенири и телевизори, значително намаля обаче търсенето на по-малко спешните и по-скъпите покупки, но общият ефект за потреблението е малко вероятно да бъде значителен, обобщава „Ройтерс".

Турнирът, който стартира на 14 юни и завършва на 15 юли с мача между Франция и Хърватия, привлече повече от 700 000 чуждестранни футболни привърженици в 11 руски града.

Ръст на чуждите туристи

Потокът на туристи в Москва от чужбина за шампионата е нараснал с 60% в сравнение със същия период на миналата година, а общият брой на гостите, които са посетили руската столицата надхвърли 3 милиона души, каза пред журналисти ръководителят на столичния отдел за спорт и туризъм Николай Гуляев. Той уточни, че разположените в центъра на Москва хотели са били запълнени почти на 95 процента.

За цялата страна обаче футболният шампионат може да допринесе за увеличаване на туристите с най-малко 15% през следващата година, благодарение на "разрушаване на стереотипите" към Русия, прогнозира отговарящият за развитието на културата и спорта вицепремиер Олга Голодец.

Руската банка ВТБ определи разходите на руските фенове чрез ползваните от тях карти за различните видове транспорт в размер на 14 млрд. рубли (около 191,212 млн. евро), а за храна извън дома - 3.2 млрд. рубли (около 40,974 млн. евро) през първите две седмици на шампионата. Следващите по-големи разходи са били за настаняване в хотели и закупуване на сувенири.

Посещенията в супермаркетите, разположени на места, които са посещавани най-често от футболните фенове, в продължение на две седмици след старта на турнира, са скочил средно с 63 процента, твърдят от компания, управляваща верига от големите търговски обекти за хранителни стоки. От там уточняват, че продажбите на бира, безалкохолни напитки и закуски са увеличени значително през първите две седмици на Световното първенство.

Малките заведения по улиците и ресторантите в центъра на Москва не са били подготвени за голямото търсене на бира в първите дни на първенството и много бързо са изчерпали резервите си, а доставките са закъснявали.

Благодарение на продажбите на напитки, хранителни продукти и подаръци, продажбите на потребителски стоки по време на първенството като цяло са нараснали с 15-20 на сто на годишна база, според статистиката на руска потребителска асоциация. И докато магазините за търговия на дребно отчитат бум на продажбите, броят на покупките в онлайн магазините е спаднал.

Търсенето на сувенири, свързани с футбола, рязко се увеличава след победата на националния отбор на Русия срещу Саудитска Арабия и рязко е спаднало, след загубата на „сборная" от Хърватия, обобщават анализаторите от Avito - най-големият частен сайт в Русия за търговски обяви.

"Кокошниците (древно руско украшение за главата на неомъжени жени) станаха много популярни по време на първенството, благодарение на трима ентусиазирани фенове, показани много често на екрана на стадиона, а и на телевизионните екрани по време на мача между Русия и Испания. Последва бурно търсене на кокошници, но предлагането беше силно ограничено", коментираха от частния сайт Avito.

В центъра на вниманието на купувачите бяха и продукти, които имат непряка връзка със спортното събитие. Глобалният онлайн търговец на дребно Aliexpress отчита 200 пъти увеличение на интереса към високите столовете за бар, 20 пъти на различни уредите с полски екрани, 15 пъти на аудио оборудване и 12 пъти на интимни стоки.

Първенството от дивана

Продажбите на телевизори, смартфони и аксесоари към тях преди началото на Световното първенство се увеличават всяка седмица, като за май и юни се отчита ръст на продажбите с 20% на годишна база, отбелязват от М.Видео, най-големият търговец на дребно на битова техника и електроника.

Интересът към футбола стимулира микрокредитирането. Например, онлайн платформата Kviku отчита нарастване на броя на кредитополучателите през последния месец с повече от една четвърт. Бързите кредити са били използвани предимно за закупуване на билети за мачовете и за телевизори. Сегментът на стоковото кредитиране също е нараснал с приблизително 3,8%.

Търсенето на закуски, и по-специално на скариди и картофени чипсове, се е повишило забележимо дори в онези градове, които не са били домакини на шампионата. „Това позволява да се предположи, че голям брой руснаци са предпочели да гледат футбол у дома, след като са направили всички необходими покупки", съобщават от веригата за доставки по домовети "Перекресток".

По време на световния футболен турнир населението прави допълнителни разходи, за сметка на някои постоянни покупки. Според проучване от юни, проведено от холдинга за социологически изследвания Romir, делът на руснаците, които не планират тази година туристически пътувания, рязко се е увеличил до 23 на сто, макар че и през последните няколко години намалява, но с по-бавен темп - само със 7 на сто през последните две години - 2016 и 2017 г.

"Възможно е ваканцията, проведена пред телевизора за гледане на футболни мачове, да е станала съзнателен избор за голяма част от населението", уточняват от Romir.

Освен това, националната руска валута за последните три месеца се е понижила с почти 9% спрямо долара и с около 3% спрямо еврото.

Отложено търсене

Търговците на дребно отбелязват спад в сегмента на стоките за обзавеждане и ремонт на летните вили, но в близко бъдеще очакват възстановяване.

"Спадът на търсенето на строителните материали и стоките за ремонт с 20-25 процента (на годишна база) по време на световното първенство по футбол, ще се възстанови огледално през през август, когато ще бъдат сравнени тримесечните данни за сектора, съобщиха от асоциацията „Направи си сам".

Анализаторите отдават забавения ръст на продажбите на стоки и услуги, които не са свързани пряко или косвено с футбола, през юни, тъй като голяма част от вниманието на потребителите е насочено към шампионата.

За финансовия пазар

Мондиалът не е основен фактор за намаляване на активността, но има принос за спадналия обема на сделки през юни, съобщава Московската фондова борса, позовавайки се на чуждестранни проучвания на FIFA за динамиката на капиталовия пазар в страните, където са се провеждали световни първенства по футбол.

Все още е рано да се оцени общият ефект на футболния шампионат върху различните сектори и икономиката като цяло, експертите очакват това да стане към края на годината.

В платежния баланс на Русия за второто тримесечие влиянието на шампионата не се отразява, каза пред журналисти Дмитрий Долин от "Газпромбанк". По неговите думи, на теория трябва да растат приходите от услуги (за хотелски резервации от чужбина, от чужденци, които купуват билети за руски авиолинии), но данните на Централната банка на Русия сочат, че ръстът на приходите от тези услуги се запазва в рамките на традиционните 15-17 на сто за сезона на годишна база.

За руския сектор на услугите футболните вълнения през юни не са помогнали да се преодолее забавянето на този бизнес, отчитат от клона на консултантската компания Markit в руската столица.

Руската банка Алфа очаква шампионатът да добави около 100 млрд. рубли към местното потребление, което предполага нарастване на брутния вътрешен продукт (БВП) за цялата година с 0,1 процентни пункта. Тази оценка съвпада с прогнозата на Moody's за "много ограничен" ефект от Мондиала за руската икономика.

Потреблението е ограничено от ниския размер на разполагаемия доход. Жизненият стандарт на населението, все още не води до подобряване на реалния сектор на руската икономика, обобщават от руската секция на „Ройтерс".


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg