EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Министри и популисти

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Министри и популисти

mail08:00 | 11.08.2012прегледи 2123 коментарикоментари 0


Кармелита Денева
Най-новата „пазарна” идея на земеделския министър – да бъдат замразени цените на 10 стоки от социалната кошница за три месеца в три големи вериги, поставя въпроса - има ли граница министерският популизъм? И защо това, което се предлага е популизъм?

Десетте „замразени” стоки, които министър Найденов осигури за населението са: хляб „Добруджа” и бял, кисело и прясно краве мляко, краве сирене и масло, кашкавал "Витоша", пилешко и свинско месо /трупно/, яйца в разфасовка от десет броя размер "М" и кренвирши.

Като се има предвид, че веригите предлагат изброените продукти от най-малко три-четири фирми производители, не става ясно кой точно хляб „Добруджа” ще е замразен и кой не, кой кашкавал „Витоша” ще задържи цената и коя фирма няма да го направи.  Освен това от съвсем актуална статистика на МЗХ за движението на цените за юни и юли 2012 избираме една от невралгичните стоки – мляко и млечни произведения. При тях на практика няма никакво движение на цените, както се вижда от таблицата, и възниква въпросът откъде дойде напрежението, което трябваше да потушава министърът.

От хляба, и то от смахнати репортерски въпроси – има суша в САЩ, житото на борсите скача, въпрос към хлебопроизводителите „Ще увеличите ли цените на хляба?” Вечният отговор :”Разбира се.” Но никога не се задава точният въпрос „Защо произвеждате най-лошият хляб в Европа - българския?”

Впрочем според статистика на МЗХ няма резки движения и в цените на месото и колбасите за юни и юли. Тогава защо се налага министър и кабинет да се договарят с търговски вериги? Сега във фокуса са споменатите продукти, но е нужно само едно мръдване някъде по борсите на света и вероятно ще започне поредната драма. За цената например на олиото /идва време за домашна лютеница и други консерви/ или за захарта – друг любима стока, от която става добър пропаганден балон, който надуват с удоволствие търговци и запасяващи се бабички. А кабинетът какво би направил? Ще замрази цената на захарта, докато се прави ракия и вино?

Какво не е популизъм?
Да се блокират всякакви опити на министри за в бъдеще да формират цените на каквато и да е стока. Най-голямата сила на пазара е тази на потребителя – в неговите ръце и умното му поведение е всеки производител, стока и цена. Това са разбрали отдавна по-евтините световни вериги и са заложили на „промоцията” - тя движи пазара и потреблението в момента. Не са нужни „промоции за бедни” , а жестока конкуренция, която води до вечни промоции на продукти. Истината е, че преди стъпването на вериги от рода на „Lidl” и „Penny” промоциите в Метро, Била, Пикадили и други бяха рядко срещани, днес нещата са коренно различни.

Ето какво пише по повод цените икономистът Бисер Манолов в своя блог: "В България от дълго време има изключително голям дисонанс по веригата производител – търговец на едро – търговец на дребно. Ако държавата иска да направи нещо в посока защита на интереса на крайния потребител, то най-добре би било да публикува така наречените референтни цени, но нищо повече. Референтните цени могат да се публикуват един път в месеца, като тяхната единствена цел е да информират крайните потребители за промяната в себестойността на произведената продукция, в следствие промяната на цените на базовите суровини в съответствие с изменението им на борсите. Само толкова и нищо друго. Останалото ще го направи свободния пазар."

Изненадващо икономическият министър също се поддаде на популизъм. В рамките на четири месеца цените на бензина скочиха на два пъти и всяваха основателна паника в българските шофьори, които нито веднъж обаче не дадоха граждански урок на „Лукойл”. Не блокираха за ден или два покупките си и продължаваха да изсипват левчета в касите на рафинерията.  А каква бе реакцията и в двата случая на министъра:”Ще говоря с Валентин Златев.”  След телефонните разговори следва лек спад на бензина с 1-2-3 дори 4 ст. и толкова. В очакване на следващите световни колизии, които никога не закъсняват – Сирия, Иран и т.н. и нов скок на бензина и нови разговори по телефона.
Като капак само преди дни КЗК обяви, че няма никакви основания за наличие на бензинов картел в България. Т.е. един от най-важните пазари в страната - този на горивата е неподвластен на реален, експертен контрол. Държавните чиновници отказват да видят това, което знаят всички потребители.
Какво не е популизъм?
През 2008г. директива на ЕС за течните горива позволи с цел засилване на конкуренцията дадено правителство, в случая българското, да сключи междуправителствени споразумения със съседните страни членки на ЕС. Така търговците на течни горива могат да ги съхраняват на територия на съседните страни и да ги внасят в страната за търговия с тях. Според депутата Иван Иванов след като тази част от директивата – чл.31, не е транспонирана в България, правителството дава голям бонус преди всичко на „Лукойл” и на още няколко компании, които държейки практически изцяло данъчните складове в страната с високи наемни цени, държат и монопол в търговията с течни горива.
Въпросът към правителството и към министър Добрев е защо не работят за създаване на конкуренция?

В този дух може да продължат историите за министрите и техния популизъм. Със сигурност това не е запазена марка на този кабинет. Популизъм имаше при всички правителства, има го и във всички страни на ЕС. Цивилизованият пазар е най-важен за потребителя, а той се постига с правила и свободна конкуренция – това вече е работа на образованата министерска администрация.

 

 


 


Тагове: министри, цени
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg

Новите пенсионери през 2023

15:05 | 04-03-24 | 1049