EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Метрото ще възроди търговията по „Витошка”?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Метрото ще възроди търговията по „Витошка”?

mail09:50 | 08.02.2012прегледи 1396 коментарикоментари 0


Данаил Алеков
Ренесансът на бул. „Витоша” ще настъпи паралелно с пускането на втори метродиаметър, което се очаква да бъде в средата на 2012 година. Това заяви Иглика Йорданова, мениджър „Търговски площи” от Colliers International. В момента, главната търговска улица на София не изпълнява основната си функция, като вместо магазините преобладават кафенета и други заведения, а строителните дейности отблъскват големите търговци.
Според анализа на Colliers International в момента свободните площи на „Витоша” са 10%, а движението на наемателите също е 10%. Подобряването на цялостния облик на търговската улица обаче ще върне големите търговци и потока от хора, което ще доведе до увеличаване на наемите. Освен като шопинг улица, „Витоша” ще се превърне също така в център за забавления и културен център. Данните показват, че общо за всички търговски улици свободните площи са 8%, а движението на наемателите е 12%.
Цялостният доклад на Colliers International описва основните характеристики на пазара на недвижими имоти в България през последните 6 месеца на 2011 година и очакваните тенденции за 2012 година.
Засилено търсене на качествени офисни проекти клас А, шопинг центрове с устойчив търговски микс и възстановяване основната функция на търговските улици като място за пазаруване, култури и социални събития ще бъдат основните посоки на развитие на пазара на недвижимите имоти през 2012 година.
През втората половина на 2011 година предлагането на модерни офис площи в София нараства приблизително с 12%, като усвоените офис площи възлизат на 120 000 кв. м. Търсенето в сектора се генерира основно от международни компании, които предявяват завишени изисквания по отношение качеството на офисните площи. Тази тенденция ще продължи и през 2012 година, като се очаква леко покачване на наемните нива за висококачествените проекти клас А.
Според Атанас Гаров, управляващ директор в Colliers International, офисните сгради от клас А са едва 16. Това са 300 000 кв. м. площ, като в това отношение има известно разминаване, защото общото твърдение е, че тези площи са 840 000 кв. м. При определянето на дадена офис сграда за клас А, Colliers International взема предвид фактори, които не се отчитат от други компании. Според Гаров, сгради с плоча под 500 кв. метра практически не могат да удовлетворят клиентите по отношение на пространствените решения. Ефективността и достъпността също са от значение, като клъстерите са предпочитани. Също така, сградите с обли и остри форми все още не са на мода и клиентите ги избягват. „Усвояването на свободни офис площи клас А ще продължи и ще доведе до необходимост от нови инвестиции в интересни и рентабилни проекти, които отговарят на всички международни критерии за офис площи от най-висок клас”.
По отношение на търговските площи, и през 2012 година моловете ще продължат да бъдат новите градски центрове за покупки и прекарване на свободното време. Трите основни проекта в строеж (Sofia Ring Mall, Paradise Centre и Bulgaria Mall) ще увеличат общо пазара на търговски площи в София с приблизително 180 000 кв. м. отдаваема площ. Тези проекти от т. нар. „трета вълна молове” притежават ясен фокус как да откроят своите конкурентни предимства, излизайки извън традиционните представи за търговски център. Основното предизвикателство пред тях ще бъде формирането на устойчив търговски микс и превръщането им в предпочитана дестинация както за крайните клиенти, така и за самите търговци.
В доклада се посочва, че пазарът на жилищни имоти от средно-висок и висок клас в София притежава потенциал за развитие и инвестиции. Купувачите в този клас жилища стават все по-взискателни по отношение на качеството на живот, което жилищната среда може да им осигури. Сред основните фактори влияещи при избора на ново жилище са посочени районът, качеството на строителството, цената, наличието на паркинг/гараж и зелените площи. Според Таня Емилова, експерт по жилищни площи, центърът на София вече не е предпочитан, за сметка на комплексите от затворен тип. Основните причини за това са нуждата от повече простор и по-добра среда. Предвижда се потенциален недостиг на жилища в този сегмент, а основната част от тях са разположени в полите на Витоша. За 2011 година около 1/3 от сделките за покупка на жилище са били с банково финансиране.
 снимка:архив БГНЕС


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg