EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Кой ще изяде какаото?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Кой ще изяде какаото?

mail09:50 | 05.10.2011прегледи 845 коментарикоментари 0


Сара Макфарлан , Reuters

Стотици милиони нови потребители в Азия и другаде по света търсят все повече шоколадови кексчета, бисквити, напитки и сладолед. Това увеличава търсенето на какао, но и променя какаовия пазар. Когато се преработи какаовото зърно, от него се получават горе-долу равни части масло и прах. Маслото отива в продуктите, които се топят в устата ви, както и в сапуни и козметични препарати. Прахът се използва в сладкиши, бисквити и напитки. До неотдавна доставчиците имаха толкова много излишен какаов прах, че понякога го изгаряха в бойлери като гориво. През последните две години обаче цената на какаовия прах се увеличи над два пъти и мелниците изнемогват. "През последните години търсенето на прах определено надмина търсенето на масло, което се дължи на факта, че повечето приложения в страните с нововъзникващи пазарни икономики са базирани на праха", посочи директорът, отговарящ за какаото и шоколада в американския аграрнопромишлен комплекс Cargill, Джос де Лур. Световните продажби на шоколад са се увеличили с 2 % до 83,2 милиарда долара през 2010 година, според компанията за проучване на пазара Mintel. Те са подпомогнати от растежа в страни като Китай, където продажбите са нараснали с 21% до 976 милиона долара, и Индонезия, която пък е най-големият консуматор на шоколад в Югоизточна Азия. Там продажбите са скочили с 26 % до 888 милиона долара. Важно е да се отбележи, че именно търсенето на прах е нараснало най-бързо. Сингапурската компания Petra Foods Limited, която е третият по големина в света снабдител с какаови съставки, посочва, че годишното потребление на какаово масло в света сега е между 900 000 тона и 1 милион тона спрямо 850 000 - 900 000 тона преди две години. Търсенето на прах е нараснало по-бързо до 1,1-1,2 милиона тона спрямо 800 000 - 850 000 преди две години. "В миналото пазарите на нововъзникващите икономики нараснаха доста, но бяха много малки, така че не можеха да засегнат толкова много световния пазар", посочи ръководителят на сладкарските и захарни изделия в най-голямата в света компания за храни Nestle SA Марсело Мелчиор. "Сега обаче те са набрали критична маса и продължават да растат, така че влияят на целия пазар".До известна степен какаовият бизнес прави пълен кръг. Шоколадът идва за първи път от Латинска Америка като напитка. От 1828 година, когато холандците се научили как да извличат какаово масло, преобладават шоколадовите продукти като шоколадовите блокчета, пралините и дражетата. Хората от Северна Америка и Западна Европа ядат твърд шоколад вече над сто години, откакто той започва да се продава в средата на 19 век във Великобритания.Сега нововъзникващите пазарни икономики - особено Азия - дават тласък на вкуса към по-леките лакомства. "Ако разгледате Източна Европа и Латинска Америка, пазарите са доста по-установени, когато става дума за вкуса към какаото, отколкото в Азия," посочи Мелчиор от Nestle. "От гледна точна на културата хората не са свикнали токова на този вкус".
Пристрастени към сладкото
Може да нанесете какаовата икономика на двете скорости върху карта. В богатите части на света растежът на продажбите на шоколад е едноцифров, според Nestle. Шоколадово блокче може да бъде достъпен лукс, но то се оказва по-малко устойчиво на рецесия, отколкото твърди народната мъдрост. В страните с нововъзникващи пазарни икономики обаче растежът е двуцифрен. В много части от Азия, Латинска Америка и Източна Европа потребителите обикновено за първи път се докосват до шоколадовия вкус чрез по-меките продукти, които са на основата на какаов прах, а не шоколадови блокчета. "Kit Kat може да минава за прекалено шоколадов за  потребителите на някои от нововъзникващите пазари, докато в Европа той е по-лек продукт, при който никой не се тревожи за количеството шоколад," посочва Мелчиор. Марк Доналдсън, отговарящ за екологичността при отглеждането на какао към компанията Petra Foods, която държи около 50 процента от шоколадовия пазар в Индонезия, изтъква, че продуктите на базата на какаовия прах присъстват като цяло повече в бюджетите им.
Топенето
Това може да се промени. По-високите цени на какаовия прах вероятно ще се задържат. Световното търсене на какао е на път да изпревари предлагането през 2011- 2012 година, тъй като остаряването на дърветата и липсата на инвестиции в някои от  най-големите производители на какао в света, ограничават производството. Cargill посочи, че при среден годишен растеж на търсенето на какао от 2,5-3 %, което е около 100 000 допълнителни тона какао на година, вероятно ще има сериозно безпокойство за предлагането през следващите няколко години. Намаляването на предлагането ще се почувства най-много при какаовия прах. Нововъзникващите пазарни икономики могат в крайна сметка да развият вкус към по-богати, базирани на маслото  продукти, но това ще отнеме време. Горещият климат, мащабната липсата на възможности за охлаждане и ненадеждните вериги на доставки на пазар като индийския например затрудняват много поддържането на продуктите на маслена основа в добро състояние. "При по-прохладния климат като в Източна Европа, потребителите могат да преминат от продукти на базата на прах към шоколадовите изделия. На топли места като Азия и Близкия Изток шоколадът вероятно ще бъде доста по-ограничен, тъй като той се топи в ръцете ти," посочи Стивън Хос от компанията за проучвания в областта на какаото Commodities Risk Analysis. Проблемът с топенето може да промени начина на правене на продукта. Мелчиор от Nestle посочва, че компанията му понякога използва растително масло вместо какаово масло на някои пазари, тъй като така продуктът е по-устойчив на топене и може да бъде разпространяван по-мащабно. Когато Kraft Foods Inc купи британския шоколадов  производител Cadbury през 2010 година, това откри възможност за американския гигант да стъпи на пазара в Индия, където Cadbury беше най-големият производител на сладкарски изделия. Един от първите продукти, които Kraft пусна там бяха бисквитите Oreo - продукт на основата на какаовия прах.
Планини от масло
Не става въпрос обаче само за нарасналото търсене на какаов прах. По-рано тази година боевете в най-големия производител на какао Кот д'Ивоар разпалиха опасенията, че доставките могат да бъдат нарушени и през март цените на какаото скочиха до 32-годишен максимум. Същевременно условията на жестока конкуренция между производителите на сладкарски изделия засяга търсенето на какаовото масло. Производителите на шоколад "поорязаха" продуктите, за да избегнат поскъпването за потребителите. По-рано тази година Kraft тихомълком намалиха размера на Tobleron с един триъгълник и свиха емблематичното блокче на Cadbury Dairy Milk с две квадратчета до 120 грама. "Когато производител намалява размера на блокчето или броя в пакетче, това веднага намалява голямо количество какаово масло, което купува производителят, посочи анализаторът Хос. По негова оценка огромно количество от 150 000 тона масло е складирано по света в момента: текущите запаси обикновено са между 20 000 и 40 000 тона. По правило прахът и маслото могат да бъдат съхранявани на склад до 18 месеца. "Някои хора предложиха, че маслото ще намери други приложения, ако цената му спадне под 1500 долара за тон. Това може да включва замяна на палмовото масло в някои приложения. Цената обаче е над 1500 долара," отбеляза Хос.
Локомотивът на какаото
В момента само 10 % от какаото в света се консумират в страните с нововъзникващи пазарни икономики спрямо 30 % в Северна Америка и 40 % в Западна Европа, според Джонатан Паркман, един от ръководителите на отдела за селско стопанство в брокерската къща Marex Spectron. В бъдеще обаче нововъзникващите пазарни икономики "ще продължат да бъдат локомотивът на растежа. Търсенето на какао следва плътно световния брутен вътрешен продукт вече над 50 години и очакваме това да продължи," посочи Доналдсън от Petra Foods. Какаовият бизнес е преминавал през огромни промени през вековете, като е отразявал мащабни исторически промени.  Например, въпреки че какаото е открито първоначално в Южна Америка, тъй като европейците го консумирали много, те започнали да използват все повече новите си колонизирани територии за отглеждане на тази култура. От началото на 20 век Африка е най-големият производител на какао. Нарастващата средна класа в Китай вижда огромно разширяване на избора си през последните години. Ли Пън Фей, преподавателка в средното училище в Пекин, обича "тъмен шоколад; Dove и Ferrero са любимите ми. Когато бях дете, разнообразието от храни не беше толкова голямо, колкото е днес. Майка ми купуваше евтини сладки неща от шоколад с алкохол в тях. Сега предпочитам сладолед и имаме повече възможности за избор." Тъй
като тя яде повече шоколад, може да се очаква, че цените ще се вдигат и начинът, по който работи този сектор, ще се промени отново.


 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg