EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Кой печели и кой губи от спада на еврото

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Кой печели и кой губи от спада на еврото

mail14:30 | 08.06.2010прегледи 1191 коментарикоментари 0


Спадът на курса на еврото, което днес се понижи под прага на 1,20 долара до нов над четиригодишен минимум, е добра новина за износителите и за икономиките от еврозоната, но може да се отрази отрицателно на покупателната способност на потребителите, отбелязва Франс прес.

Кои са печелившите

Европейската икономика като цяло:
Спадът на еврото е от полза за страни като Германия, чийто икономически растеж се дължи най-вече на външната търговия, но също и за Италия или Франция, чийто износ автоматично става по-конкурентен спрямо американските стоки и производството на страните с нововъзникваща пазарна икономика, чиито валути са обвързани с долара.
Според много експерти спад на обменния курс на еврото с 10 процента спрямо основните валути има положителен ефект от около 0,5 процентни пункта за средното годишно увеличение на брутния вътрешен продукт (БВП).
"Това е глътка въздух за икономиките от еврозоната, които търсят начин да подкрепят растежа, но ефектът ще се усети едва след около шест месеца", отбелязва Александър Лоу от агенция Зиърфи (Xerfi).

 

Туризмът:
Поевтиняването на единната европейска валута благоприятства европейския туризъм, тъй като покупателната способност на американците или японците например, които посещават например Франция, нараства заради поскъпването на тяхната валута.

Предприятията, които произвеждат в Европа, но продават в
долари:
Това са компаниите от сектора на аеронавтиката или отбраната като ЕАДС (EADS), филиалът й Еърбъс (Airbus) и подизпълнителите Талес (Thales), Сафран (Safran) или Латекоер (Latecoere)...производителите на луксозни стоки Ел Ви Ем Ейч (LVMH(, фармацевтичните компании или производителите на вина и спиртни напитки, които продават продукцията си в Съединените щати, Китай или Япония.
Някои като ЕАДС обаче са взели предпазни мерки за обменния курс, които им позволяват да се защитят от прекалено резки промени на стойността на валутите, а това ще попречи на поскъпването на долара да се отрази положително в краткосрочен план.
Друга компания, Ермес (Hermes), изтъква, че  поевтиняването на еврото трябва да бъде продължително, за да се забележи отражението му върху продажбите.

Кои са губещите

Европейските потребители:
"Ако продавате по-евтино, това което купувате, става обаче по-скъпо", подчертава Александър Лоу.
Потреблението в страни като Франция, където то е традиционен двигател на растежа, в момента показва признаци на слабост.
С поскъпването на вносните стоки като електрониката или текстила от Азия, спадът на еврото може да предизвика "внесена инфлация" и да намали още повече покупателната способност на домакинствата. Пътуванията в Съединените щати или в страни, използващи долари, днес са по-неизгодни за европейските туристи.

Секторите, потребители на суровини:
Спадът на еврото оскъпява суровините, чиято цена е в долари. Така предприятията, зависещи от суровини като петрол, желязна руда и други, но които продават на европейския пазар, ще бъдат засегнати - например компаниите в строителния сектор.
Неотдавна цените на петрола по-скоро се понижиха поради безпокойствата за световния икономически растеж което компенсира спада на еврото. С времето обаче поевтиняването на единната европейска валута "непременно ще оскъпи петрола за европейците, следователно ще поскъпне и бензинът", отбеляза Никола Бузу, икономист в специализираната агенция за проучване на потребителските цени Астерес (Asteres). 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg