EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Какво представлява ИТП на ЕС?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Какво представлява ИТП на ЕС?

mail08:35 | 08.03.2021прегледи 847 коментарикоментари 0


Инструментът за техническа подкрепа (ИТП) е инструмент, чрез който Комисията предоставя техническа подкрепа за реформите в държавите — членки на ЕС.

ИТП е част от многогодишната финансова рамка за периода 2021—2027 г. и от плана за възстановяването на Европа. Неговата обща цел е да се насърчи икономическото, социалното и териториалното сближаване в Съюза чрез подкрепа за усилията на държавите членки за провеждане на реформи. ИТП се опира на успеха на предшестващата го Програма за подкрепа на структурните реформи, по линия на която от 2017 г. насам Комисията предостави техническа подкрепа на всичките 27 държави членки за над 1000 проекта в широк кръг от области на политиката.

Какъв е бюджетът на ИТП и какво финансиране получава всяка държава членка? 

В сравнение с Програмата за подкрепа на структурните реформи, чийто бюджет за периода 2017—2020 г. беше 222,8 млн. евро, ИТП има по-голям бюджет, а времетраенето му е удължено така, че да съвпада с това на многогодишната финансова рамка (864 млн. евро за 7 години, т.е. около 115 млн. евро годишно).

Комисията не предоставя пряко финансиране на държавите членки. Тя им съдейства с експертни познания, а държавите членки отговарят за извършването на реформите. За осигуряваните от Комисията експертни познания не е необходимо съфинансиране от страна на държавите членки, но успехът на подкрепата за реформи зависи от ангажираността на техните органи. В много случаи тя се предоставя под формата на съчетание от външна подкрепа и собствен експертен опит на Комисията (ГД „Подкрепа на структурните реформи“ и/или други служби на Комисията) и се приспособява специално за конкретния случай.

Комисията осигурява експертен опит за подпомагане на държавите членки при разработването и изпълнението на реформите, но самите реформи не се финансират от ИТП. Те може да се финансират чрез национални средства или чрез фондове на ЕС, като например Механизма за възстановяване и устойчивост или Фонда за справедлив преход.

Кой отговаря за управлението на ИТП?

Генерална дирекция „Подкрепа на структурните реформи“ на Европейската комисия.

За какви реформи може да се отпускат средства от ИТП? 

Чрез ИТП може да се подпомага широк спектър от потенциални реформи. Областите на политиката, за които може да се отпускат средства за реформи, са определени в член 5 от Регламента за ИТП. Действията са насочени към следните области:

— управление на публичните финанси, данъчна политика и управление на приходите,

— управление, публична администрация и прилагане на принципите на правовата държава,

— бизнес среда, растеж, търговия и инвестиции,

— пазар на труда, образование и социални услуги,

— здравеопазване, социални грижи и грижи за децата,

— екологосъобразни и цифрови политики,

— финансов сектор и достъп до финансиране,

— данни и статистическа информация,

— подготовка за членство в еврозоната,

— рискове за общественото здраве, рискове за сигурността и обезпечаване на непрекъснатост на стопанската дейност.

Чрез ИТП Комисията може да съдейства на държавите членки и за изготвянето, изменението и изпълнението на техните планове за възстановяване и устойчивост, които са необходимо условие за достъпа до финансиране от Механизма за възстановяване и устойчивост.

Как могат държавите членки да кандидатстват за подкрепа за реформи? 

Държавите членки имат възможност да заявят своите нужди от подкрепа до края на месец октомври всяка година. Комисията анализира получените искания и провежда диалог с националните координиращи органи, за да прецени специфичните нужди на съответната държава, както и вариантите за подкрепа за разработването и изпълнението на реформите. Комисията дава начало на конкретните проекти след приемането на годишната работна програма на ИТП. Времето от подаването на искането от държавата членка до приключването на проекта за техническа подкрепа е средно 24 месеца.

Как функционира на практика подкрепата за реформи?

Подкрепата може да обхваща всички етапи на реформите — от първоначалния замисъл и етапа на концептуализация до етапите на изпълнение, управление на промените и оценка. Тя може да е под формата на стратегически или технически насоки; проучвания за оценка на нуждите от реформи или на вариантите за реформи в отделни области; обучения или посещения от експерти в съответната държава (член 8 от Регламента за ИТП).

Подкрепата за реформи, която се осъществява чрез ИТП:

  • започва с подаване на искане от държавата членка. Нейната ангажираност е от ключово значение за успеха на реформите.
  • е специално пригодена за конкретния случай и за конкретната държава. Комисията набелязва и анализира какво точно е необходимо във всяка ситуация.
  • предлага на държавата уникално съчетание от експертни познания. Комисията свързва по възможно най-подходящия начин експертните познания с потребностите.
  • е ориентирана към практиката и дава конкретни резултати. След като получи искане за подкрепа, Комисията провежда диалог с държавата членка, за да добие подробна представа какви са нуждите от реформи и как най-ефикасно да предостави най-подходящата подкрепа по най-бързия начин.
  • укрепва институционалния и административния капацитет на съответната държава — членка на ЕС, за: i) разработване и изпълнение на реформи, ii) улесняване на прехода към екологосъобразни и цифрови технологии, iii) справяне с предизвикателствата, отбелязани в рамките на европейския семестър, или iv) прилагане на правото на ЕС. 

Какво съдържат приетите днес решение за изпълнение и годишна работна програма на ИТП? 

В годишната работна програма на ИТП се определят приоритетите, целите и очакваните резултати и се описват действията, които ще бъдат изпълнени през 2021 г.

ИТП се ръководи от потребностите, поради което предлаганата подкрепа е съобразена с нуждите на отделните държави членки. В този първи кръг по ИТП за одобрение от Комисията постъпиха общо над 700 искания от всички държави членки.

В решението за изпълнение се изброяват избраните искания за техническа подкрепа, които имат потенциал да окажат най-голямо практическо въздействие и са най-силно свързани със стратегическите приоритети на Съюза. Проектите са подбрани след състезателна процедура, в съответствие с критериите, определени в Регламента за ИТП.

Какви проекти са подбрани?

Тази година бяха подбрани 226 проекта за техническа подкрепа. В исканията на държавите членки като основно предизвикателство, налагащо реформи, се посочва преходът към екологосъобразни и цифрови технологии.

99 от подбраните искания допринасят за прехода към цифрови технологии (44 % от общия брой на подбраните искания).

68 от подбраните искания допринасят за Европейския зелен пакт (30 % от общия брой на подбраните искания).

Някои от исканията са свързани с подкрепа за реформи в няколко държави членки.

Освен това 18 държави членки ще се възползват от съвместно обучение по управление на публичните финанси, ориентирано към екологосъобразното бюджетиране.

Какви критерии използва Комисията при подбора на исканията за техническа подкрепа в рамките на ИТП?

Критериите за оценка на исканията са определени в Регламента за ИТП:

  • неотложност, обхват и дълбочина на установените предизвикателства;
  • нужди от подкрепа по отношение на съответните области на политиката;
  • анализ на социално-икономическите показатели и институционалния и общия административен капацитет на отправилата искането държава членка.
  • При оценката се вземат предвид и някои други елементи, като например:
  • принципите на прозрачност, равно третиране и добро финансово управление;
  • приоритетите на държавата членка по отношение на подкрепата от ИТП.

Защо Комисията участва в подкрепата за реформи в държавите членки?

Чрез ИТП Комисията предлага уникална услуга под формата на (технически и/или стратегически) насоки за политиките. В някои случаи източник на експертния опит е Европейската комисия, в други — признати експерти в дадената област. Възможно е той да произхожда и от други държави членки, които желаят да споделят как са осъществили подобни реформи.

Как е свързан ИТП с NextGenerationEU и Механизма за възстановяване и устойчивост?

Финансирането, което се отпуска чрез Механизма за възстановяване и устойчивост — основния елемент на NextGenerationEU, е уникална възможност икономиките на ЕС да станат по-устойчиви, по-гъвкави и по-добре подготвени за предизвикателствата на прехода към екологосъобразни и цифрови технологии.

Възможността чрез ИТП да се предоставя подкрепа по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост, е заложена както в регламента за този механизъм, така и в Регламента за ИТП. Чрез ИТП Комисията може да съдейства на държавите членки за изготвянето, изменението и изпълнението на техните планове за възстановяване и устойчивост, в които се определя съгласуван пакет от реформи и проекти за публични инвестиции. Плановете следва да дават ефективен отговор на предизвикателствата, набелязани в рамките на европейския семестър, и по-специално в приетите от Съвета специфични за всяка държава препоръки. Те следва също така да включват мерки за справяне с предизвикателствата и за извличане на ползите от прехода към екологосъобразни и цифрови технологии.

Държавите членки могат да поискат техническа подкрепа от ИТП (под формата на направлявана от Комисията подкрепа или на външен експертен опит), която да им помогне за успешното осъществяване на конкретни реформи и инвестиции. Исканията се подават до генерална дирекция „Подкрепа на структурните реформи“ чрез националните координиращи органи за Инструмента за техническа подкрепа. Освен това съгласно член 7, параграф 2 от Регламента за Механизма за възстановяване и устойчивост държавите членки могат изрично да включат като прогнозни разходи в плановете си за възстановяване и устойчивост национална доброволна вноска в ИТП с цел да се осигури допълнителна техническа подкрепа от Комисията (с ограничение, равняващо се на 4 % от общия размер на отпуснатите финансови средства по плана). Комисията и държавите членки следва да обсъдят това преди представянето на плана. Държавите членки трябва да предложат конкретни ключови етапи и/или цели, свързани с използването на средствата за техническа подкрепа.

Безпрецедентният размер на наличното финансиране налага да се обърне особено внимание на качеството на публичната администрация, тъй като на нея се пада ключова роля в ефективната реализация на реформите и инвестициите във всички области на политиката. Чрез ИТП Комисията може да помогне на държавите членки да изградят своя административен капацитет, например чрез съдействие при оценяването и усъвършенстването на вътрешните им процедури, при създаването на подходящи органи за управление на тези средства или при разработването на методики за определяне на разходите.

Как може ИТП да подпомогне изготвянето и изпълнението на плановете за възстановяване и устойчивост?

Чрез ИТП Комисията може да съдейства на държавите членки за изготвянето, изменението и изпълнението на техните планове за възстановяване и устойчивост, които са необходимо условие за достъпа до средства от Механизма за възстановяване и устойчивост. Чрез ИТП може да се предостави подкрепа за изграждане на капацитет и за тези действия.

В този първи кръг по ИТП 6 държави членки поискаха подкрепа, за да изградят свой капацитет за изготвяне и изпълнение на плановете си за възстановяване и устойчивост. Няколко други държави членки поискаха техническа подкрепа за разработването или изпълнението на реформи, които се очаква да бъдат включени в плановете. От предварително подбраните проекти в рамките на ИТП през 2021 г., общо над 60 % са свързани с изпълнението на плановете за възстановяване и устойчивост.

Как е свързан ИТП с Европейския зелен пакт и с Механизма за справедлив преход?

ИТП може да подпомага държавите членки при провеждането на реформи за осъществяване на прехода към екологосъобразни технологии в много области — от екологосъобразното бюджетиране и енергията от възобновяеми източници до кръговата икономика и финансирането за устойчиво развитие. От исканията, подбрани по ИТП през 2021 г., 68 допринасят за Европейския зелен пакт (30 % от общия брой на подбраните искания).

Освен това ИТП може да се използва в подкрепа на прехода към екологосъобразни технологии, като се съдейства на държавите членки да изготвят своите териториални планове за справедлив преход в рамките на Механизма за справедлив преход. Този механизъм е неразделна част от Европейския зелен пакт и предоставя целенасочена подкрепа за облекчаване на социално-икономическите последици от прехода към нисковъглеродна икономика. Одобряването от Комисията на териториалните планове за справедлив преход е условие за отпускането на средства на държавите членки чрез трите стълба на Механизма за справедлив преход: Фонда за справедлив преход, специалната схема в рамките на InvestEU и механизма за отпускане на заеми в публичния сектор. Чрез Програмата за подкрепа на структурните реформи Комисията вече предоставя техническа подкрепа за изготвянето на тези планове в 18 държави членки. 

Какви примери има за това как ИТП и Програмата за подкрепа на структурните реформи допринасят за прехода към екологосъобразни и цифрови технологии? 

Преход към екологосъобразни технологии: подкрепа за този преход в Нидерландия

Комисията оказва подкрепа на Нидерландия в реформите, свързани с водородa. В стратегията на ЕС за водорода се подчертава, че водородът, получен с нисковъглеродни емисии, може да играе важна роля за намаляване на емисиите от парникови газове. За да се достигне очакваният растеж на приложенията на водорода в ЕС и в Нидерландия, е важно чрез пилотни проекти да се съберат сведения, технологиите да навлязат в напреднала фаза и да се понижат разходите. Процедурите по разрешаване на такива пилотни проекти обаче са бавни: това се дължи на пречки, свързани с познанията, например по отношение на поведението на водорода в някои от приложенията му. Комисията ще подкрепи Нидерландия за решаването на този проблем, като разработи практически насоки относно използването на предпазни мерки при енергийния преход и като разшири базата от знания за регулиране на рисковете при нови приложения на водорода. Друг подбран проект се отнася до екологосъобразното корабоплаване и прилагането на технология с горивни клетки в нидерландския корабен флот. Двата проекта са насочени към реформи на предната линия на политиката за чиста енергия и осигуряват голяма добавена стойност от ЕС, тъй като чрез тях се създават и споделят резултати, които може да са от значение и за други държави — членки на ЕС.

Подкрепа за няколко държави във връзка с практиките за екологосъобразно бюджетиране

В Европейския зелен пакт се признава ключовата роля на националните бюджети в прехода към екологосъобразни технологии. По-широкото използване на инструменти за екологосъобразно бюджетиране може да спомогне за пренасочване на публичните инвестиции, потреблението и данъчното облагане към екологичните приоритети и премахването на вредните субсидии. Във връзка с това в рамките на ИТП чрез специално обучение ще бъде разработен капацитет за въвеждане на инструмент за екологосъобразно бюджетиране в 18 държави членки. Това своевременно обучение е част от усилията на Комисията да съдейства на държавите членки по отношение на „екологизирането на публичните финанси“ и е свързано с Референтната рамка за екологосъобразно бюджетиране, разработена от Комисията (ГД „Икономически и финансови въпроси“), както и с изискванията, определени за плановете за възстановяване и устойчивост на държавите членки.

Преход към цифрови технологии: подкрепа за стратегията в областта на ИКТ и модернизирането на държавната администрация в Испания

Комисията съдейства на Испания с разработването на испанския „Цифров план 2025“, който има за цел да се насърчи цифровата трансформация на страната като един от основните фактори за възобновяване на икономическия растеж и повишаване на производителността, като по този начин се оползотворят всички възможности, които предлагат нововъзникващите и преобразяващите технологии. Подкрепата ще бъде насочена към цифровата трансформация на публичната администрация и ще се съсредоточи върху реализацията на стратегическите и техническите препоръки относно планирането на инвестиции. Работата ще включва и анализ на най-добрите практики за прилагането на цифрови стратегии в държавите — членки на ЕС, и комуникационна стратегия, която да осигури ангажираността на заинтересованите страни.

Преход към цифрови технологии: осигуряване на качествено цифровизирано висше образование в Унгария

Пандемията от коронавирус разкри спешната нужда от модернизиране и интернационализиране на висшето образование в Унгария. По време на кризата редица висши училища положиха максимални усилия, за да се адаптират към ситуацията, и ускориха своя преход към цифрови технологии. Въпреки това качеството на цифровизираното образование в страната варира значително и са необходими допълнителни усилия, за да се гарантира, че цифровизацията няма да бъде в ущърб на качеството. Осигуряването на качеството е много важен елемент от създаването и прилагането на въздействена и устойчива система за обучение, преподаване и научни изследвания в цифрова среда. Предоставената от Комисията подкрепа, която се основава на съществуващото сътрудничество, ще привлече международен експертен опит за изграждане на капацитет на унгарските органи, така че те да могат съвместно с висшите училища и други заинтересовани лица да разработят рамка за осигуряване на качеството. По този начин подкрепата ще допринесе значително за цифровата трансформация на висшето образование в Унгария и ще спомогне за повишаване на неговото качество, въздействие и устойчивост.  


Тагове: инструмент, ЕС
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg