EUR 1.9558
USD 1.7453
CHF 1.8655
GBP 2.3302
CNY 2.7316
you tube
mobile version

Как ЕС защитава потребителите?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Как ЕС защитава потребителите?

mail11:10 | 13.05.2021прегледи 253 коментарикоментари 0


Икономиката става все по-глобална и цифрова и това кара Европейския съюз да търси нови начини за защита на потребителите. По време на пленарната си сесия през май Европейският парламент ще разисква цифровото бъдеще на Европа. Докладът обръща внимание на пречките пред цифровия пазар и на използването на изкуствен интелект в интерес на потребителите.

Потребителите имат важна роля в прехода

Парламентът работи по програма за защита на потребителите за периода до 2025 г. Акцентът е върху пет ключови области: зелен преход, цифрова трансформация, ефикасна защита на правата на потребителите, специфични нужди на някои групи и международно сътрудничество.

Устойчиви модели на потребление

Европейският съюз си е поставил за задача да постигне климатична неутралност до 2050 г. Насърчаването на устойчиви модели на потребление, рециклирането и многократното използване на ресурси в рамките на „кръгова икономика“ могат да помогнат за това.

През ноември 2020 г. Парламентът прие доклад за устойчив единен пазар, в който призова Комисията да утвърди правото на поправка на продуктите. Поправките трябва да станат привлекателни и ефективни за потребителите, настояха депутатите. Освен това те искат да е ясно обозначен очакваният срок на годност и да се насърчи многократното използване, включително чрез гаранции за стоки втора употреба.

Парламентът иска мерки срещу проектирането на продукти по начин, който ги прави остарели или непотребни след известно време, както и въвеждане на общо зарядно устройство за мобилни апарати.

Комисията подготвя правила за правото на поправка на електронни уреди, както и законодателство, което ще задължи обозначаването на екологичния ефект от продуктите, за да могат потребителите да правят сравнения.

Преглед на директивата за продажба на стоки, който се очаква през 2022 г., ще засегне въпроса дали да се удължи задължителният гаранционен срок от две години.

Комисията също така провежда публична консултация за нови правила, които ще въведат изисквания за устойчивост на продуктите, ще намалят отпадъците и ще ограничат опасните химически вещества в електронните, текстилните продукти и мебелите.

Безопасност на покупките онлайн

Цифровата трансформация променя начина ни на пазаруване. През декември 2020 г. Комисията предложи законодателен акт за цифровите услуги - законодателни правила, които следва да подобрят безопасността на потребителите от ЕС в онлайн платформи и пазари.

Депутатите искат потребителите да се намират в безопасност при пазаруване онлайн по същия начин, както и при пазаруване в традиционни магазини. Платформи като eBay и Amazon трябва да вземат мерки срещу търговци, продаващи фалшиви или опасни продукти, и да спрат измамите на своите сайтове.

Парламентът предложи стъпки за борба с вредното и незаконното съдържание онлайн, без да се ограничава свободата на словото, както и за даване на потребителите на по-голям контрол относно рекламите в интернет.

В процес на подготовка са правила за изкуствения интелект. Парламентът създаде специална комисия по темата и подчертава, че правилата трябва да отговарят на нуждите на хората. Депутатите направиха предложение за режима на търсене на отговорност, когато технологиите с изкуствен интелект нанесат вреди на потребителите.

Прилагане на правилата за защита на потребителите

Гарантирането на защитата на потребителите е отговорност на държавите членки, но ЕС може да координира и подкрепя процеса. Сред приетото законодателство са директива за по-доброто прилагане и модернизацията на правото за защита на потребителите и правила за колективните потребителски искове.

Защита на правата на уязвими групи

Някои групи потребители имат нужда от специфични форми на защита - например, децата, възрастните хора и хората с увреждания. Комисията планира да обърне внимание на онези, които нямат достъп до интернет, финансово уязвими потребители и децата.

Тъй като децата са особено податливи на реклами, Парламентът е одобрил по-високи изисквания към доставчиците на аудиовизуални медийни услуги.

Безопасност на вносните продукти

Европейските потребители често закупуват стоки от страни извън ЕС и това налага нуждата от международно сътрудничество за защита на потребителите. Китай е най-големият доставчик на стоки за ЕС, затова Комисията работи по план за засилване на безопасността на китайските продукти, продавани онлайн.

През ноември 2020 г. Парламентът прие резолюция, призоваваща за повече усилия за гарантиране на безопасността на продуктите, предлагани в ЕС, независимо от това къде са произведени и как се продават.


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg