EUR 1.9558
USD 1.6711
CHF 2.0898
GBP 2.2931
CNY 2.3301
you tube
mobile version

Историята на една българска сладка царевица

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Историята на една българска сладка царевица

mail13:25 | 01.08.2025прегледи 178 коментарикоментари 0


Замисляли ли сте се колко точно е сладка „сладката царевица“. И дали има повече
захари в нея? Колко калории има във всеки кочан, трябва ли да я избягваме или
напротив…
Всъщност, доста са митовете за царевицата. От това, че е супер калорична, до това, че
е супер храна на древни цивилизации. Къде е истината, решихме да попитаме
директно „от корена“.

Проследявайки стъпките на българската сладка царевица
отидохме в подножието на Родопите, до Септемврийското село Лозен. Там, на площ от
1 500 дка семейството на Борислав Ралинов старши вече 15 години отглежда не какво
да е, а точно царевица.

Историята на тава впечатляващо семейно производство започва с едва 3 дка, засадени
като на шега. В момента броят на отглежданите кочани е толкова голям, че ако ги
подредим един до друг, ще стигнат точно от София до Бургас.

Всъщност, техните
кочани стигат до цялата страна. Благодарение на партньорството с Kaufland, сладката
царевица на Ралинови достига до 35 български града. „Най-важното за това
партньорство обаче е предсказуемостта.

Вече 13 години виждаме в лицето на най-
голямата верига и голям партньор, който ни дава увереността да правим следващи
крачки, да се развиваме, да планираме и да разширяваме екипа си, защото нашата
семейна фирма е част от програмата за договорно изкупуване на селскостопанска
продукция“, обяснява Ралинов-старши.

100 грама царевица са само 100 калории

Обратно на всички митове за царевицата, всъщност тя е наистина диетична. Освен
това е антиоксидант и е един от основните растителни продукти, чрез които организмът
ни може да си набави важни хранителни вещества – витамини, калии, фосфор, желязо,
цинк. В допълнение на този коктейл от вещества, е и магнезият, който предотвратява
стареенето на кожата.

Все по-търсен зеленчук целогодишно

Търсенето на този зеленчук нараства всяка година. Тенденцията е отчетливо растяща.
„Хората все повече четат, интересуват се. Това, естествено се отразява и върху
предпочитанията им. Преди години хората някак не се сещаха да купуват царевица в
ежедневието си. Сега това вече не е така“, коментира Ралинов. Погледнато в стойност,
само за 2024 година изкупената продукция от стопанството надхвърля 1,2 милиона
лева – със сериозен ръст от 26% спрямо предходната година.

По-голямото търсене означава и повече работа за семейната фирма. В последните
години ръкави в нея запряга и най-младият член на семейството – Борислав младши.
Въпреки изкушенията и възможностите на големия град, той избира да продължи
семейната традиция. Със свеж поглед и силна привързаност към семейните корени,

той е решен да развива стопанството устойчиво, но и с модерно
мислене. „Работата със земеделието винаги е била в рода ни. Аз
съм трето поколение земеделец и искам да развиваме бизнеса
устойчиво, но и модерно“, споделя той.

Грижа във всеки етап от производството

В стопанството на семейство Ралинови отглеждането на царевица се извършва почти
изцяло на ръка – 99% от процеса е ръчен труд. Макар да използват трактори за част от
механичната обработка на земята, най-важните дейности – като подбора, прибирането
и грижата за реколтата – са поверени на човешката прецизност и внимание. За да
гарантират максимална свежест при доставката, семейството разполага и с хладилни
камиони, благодарение на които всеки кочан царевица достига до клиента с отлично
качество.
Производителите отглеждат ранна и стандартна царевица, внимателно съобразена с
климатичните особености на региона и търсенето на пазара. Сред най-големите
предизвикателства в процеса са високите температури, липсата на вода за напояване
и трудността при намиране на работна ръка – защото, както казват самите
производители, „земеделието е работа, която изисква не просто усилие, а
всеотдайност“. Въпреки това, екип от около 150 сезонни работници и 10 души
постоянен персонал се грижи всяка година за това сладката царевица на Ралинови да
достигне до българските трапези – качествена, свежа и с разпознаваем вкус.

Качеството – доказано и разпознаваемо

Както повечето български производители, с които работи Kaufland, и производството на
семейство Ралинови е сертифицирано по международния стандарт Global G.A.P. –
гаранция за проследимост, безопасност и високи стандарти на всяка стъпка от
производствения процес.
Тази ангажираност към качеството и коректната работа са едни от основните причини
зад дългогодишното доверие, което стопанството получава не само от Kaufland, но и от
крайните клиенти. „Най-голямото удоволствие е да получиш добри отзиви от клиентите
и да работиш с екип, който те разбира,“ споделят Ралинови. Особено високо ценят
коректността и добрата комуникация с търговския отдел „Плодове и зеленчуци“ на
Kaufland, които според тях са не просто купувачи, а истински партньори по пътя към
качествена, достъпна и българска продукция.


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg