EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

Инфлация удря сладките изкушения

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

Инфлация удря сладките изкушения

mail18:10 | 09.03.2011прегледи 2658 коментарикоментари 0


Милена Шиякова
Световните борси тласкат цените на суровините нагоре – това е най-често срещаното обяснение за поскъпването на храните през последните месеци. Основното внимание е приковано към зърно, захар, какао, слънчоглед, ориз. Вчера правителството на Кот д'Ивоар пое контрола върху местната търговия и износа на какао и кафе. Африканската държава е най-големият производител на какао, като тя покрива около 40% от световното предлагане. В резултат на кризата цените на какаото скочиха.

Тонове шоколад и бонбони на пазара
По данни на Kraft Foods пазарът на шоколадови изделия (включително вафли и бонбони) в България към този момент има приблизителна стойност от 400 млн. лв, а този на кексове и бисквити – около 250 млн. лв. Спадът през 2010 г. спрямо предходната е по-малък от 10%. По-голяма част от продукцията е местно производство, тъй като по данни от 2009 г. вносът на шоколад и други изделия с какао е около 90 млн. лева.
Според данни на AC Nielsen за 2010 г. пазарът на шоколад (таблети) е 5759 т, или 93.4 млн. лева, на шоколадови бонбони 5214 т, или 105.9 млн. лева, на тунквани вафли 10 940 т, или 75.2 млн. лева, а на бисквити 18 773 т, или 122.6 млн. лева. Спрямо 2009 г. най-голям спад отбелязва пазарът на шоколадовите бонбони - с около 6%, а този на бисквити расте най-много, следван от тункваните вафли, който остава стабилен и дори печели дял през последното полугодие спрямо останалите подсегменти като шоколадови десерти и аериран шоколад.
С други думи да очакваме ли шоколадова инфлация след освен скок при цените на горивата, хляба, млечните продукти, олиото?
Повишението на цените на шоколадовите изделия е неизбежно, ако какаото и захарта продължат да поскъпват на международните пазари, категорични са производители и представители на браншови асоциации у нас. Но никой не се ангажира с точна прогноза за това с колко ще поскъпнат шоколадовите изделия. Председателят на Съюза на производителите на захар и захарни продукти Георги Ковачев е категоричен, че увеличение ще има, но не могат да се определят точни срокове, в които да очакваме скока. Той обаче допуска, че е възможно при някои компании повишаване на цената да няма, защото те разполагат с достатъчно количества суровина и могат да изчакат, докато кризата отмине. От Nestle, един от най-големите производители на пазара в България, отказват коментар с мотива, че темата е хипотетична и не биха могли да се ангажират с прогнози.

Как се формира цената на един бонбон?
Най-силно влияещите фактори за ценообразуването са цените на суровините и материалите за производство, цените на амбалажа за производство на опаковки, цената на труда и търговските разходи за продажба, заяви в специално интервю за Economynews.bg Мина Пенкова – ръководител отдел „Маркетинг” в „Победа” АД, водещ български производител. Определящ фактор е и пазарът.
При бонбоните на „Победа" разходите за суровини са около 40% от общите разходи за продукта. При различните продукти се влага различно количество от всяка суровина и затова процента на какаото и захарта варират за различните продукти захарни и шоколадови изделия. През последната година и особено през последните месеци поскъпнаха значително почти всички основни суровини за производство на шоколадови и захарни изделия - захар, какао, мляко, брашно и олио. Възможно е поскъпването на суровините да продължи и през следващите месеци, коментират още от компанията производител. Основни суровини за производство на шоколадови и захарни изделия вече са с двойно по-високи цени спрямо миналата година и това няма как да не се отрази на разходите за производство на производителите, а съответно и на цените на шоколадовите и захарни изделия за потребителите, категорични са от „Победа”.
Въпреки че основната суровина за производство на шоколад е поскъпнала почти двойно, пазарът не може да поеме такова увеличение в цената на крайния продукт, коментират от Kraft Foods. Българският потребител е много чувствителен към промяната в цените на продуктите, затова рязкото увеличение би могло да доведе до спад в потреблението, допълват и от „Победа”. В този случай производителите използват и различни търговски похвати, като намаляване на грамажи, различни промоции и ограничаване на търговски разходи за задържане на цените в определени граници, но това е временна мярка и може да не е достатъчно, предвид продължаващото поскъпване на цените на суровините.

Какао и захар на световните борси
На световните борси какаото стигна рекордна цена от 3 393 долара за тон. Част от българските компании вече са увеличили цените заради ръста на продажната цена на производителите на какао в други страни като Малайзия и Сингапур. Други български фирми задържат този процес в очакване кризата да отмине и суровината да поевтинее.
Цената на захарта е другият основен компонент, който определя колко по-солено ще ни излизат сладките изкушения. Килограм захар вече се продава с 20 ст., или 12.8% по-скъпо по цени на едро, информират от ДКСБТ. В коментар за Economynews.bg от Софийската стокова борса отчетоха тенденция за намаление на цената на захарта на световните борси и увеличение на стойността у нас. Към 30 декември 2010 година на Лондонската борса бялата рафинирана захар се е търгувала при стойности от 720.60 долара за тон. На борсата в Ню Йорк кафявата нерафинирана захар е на цена 683.85 долара за тон. Спадът на Лондонската борса е 13%, а в Ню Йорк – 8%. Основният фактор, който оказва влияние за низходящия тренд е прогнозата за 10% увеличение на производството в Южна Бразилия – основният производител на захарна тръстика в света. Тенденциите на световните борси се отразяват на цените в България с голямо закъснение заради факта, че захарните заводи у нас внасят сурова захар, която преработват, уточни Антонина Белопитова- директор "Търговия и информация" в ССБ. Прогнозата на ССБ е, че цената на захарта в България няма да се повиши в следващите месеци. До по-високи нива може да се стигне само, ако се появят фундаментални фактори в световен мащаб, които да повлияят върху търговията. Такива фактори са мащабни наводнения или намеса на пазара на големи инвестиционни фондове.
От всичко казано дотук се налага тенденцията за очаквано повишение на цените на шоколадовите изделия, но без ясна засега представа в какви граници ще се движат новите цени и как това ще се отрази на потреблението им.

 

 

 


 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg