EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

И кога България стана петролна страна?

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

И кога България стана петролна страна?

mail16:10 | 20.07.2011прегледи 725 коментарикоментари 0


Георги Ангелов, в.24 часа/georgiangelov.com
Tези дни чувам, че държавата не може да си позволи да отнеме лиценза на "Лукойл-Нефтохим", тъй като компанията носела 25% от всички приходи в бюджета.
След такива грандомански изказвания човек ще си помисли, че България е петролна страна - с толкова много петролни приходи в бюджета от една-единствена компания. Ако "Нефтохим" с няколко хиляди работници пълни държавния бюджет, тогава защо въобще останалите милиони хора и фирми си правим труда да плащаме данъци?
Всъщност твърдението за големия принос на "Нефтохим" в бюджета не е вярно поне от две гледни точки. Първо, общите приходи от акциз върху горивата през 2010 г. са 1,78 милиарда лева. Като прибавим и ДДС за около 700-800 милиона лева, общо данъчните приходи от горива са около 2,5 милиарда лева. Като махнем вноса, делът на "Нефтохим" е около 1,5 милиарда лева. При 24 милиарда лева общи приходи в бюджета това е 6%. С други думи, не 25%, а 6% е делът на Нефтохим като приходи в държавния бюджет.
Обаче дори това не е съвсем вярно - защото (второ) акцизите и ДДС не се плащат от самия "Нефтохим". Те се плащат от потребителите, които си наливат гориво на бензиностанцията. В цената на бензина е включен както акцизът, така и ДДС. Да не говорим, че акциз и ДДС се плащат, независимо дали горивото е произведено в България, или е внесено от чужбина. С други думи, приходите от данъчно облагане на горивата не са малко, но те се плащат от крайния потребител. Бензиностанциите, производителите и вносителите са само посредник при плащането на тези данъци.
Това е важно, защото в момента около половината от цената на горивата се състои от данъци и акцизи. Когато си наливате гориво на бензиностанцията, вие всъщност си наливате основно... данък. Наливате не толкова петрол, колкото данък! 50% от платената сума за гориво отива в държавния бюджет.
Само при цигарите е по-зле - там над 80% от цената на кутия цигари влиза в бюджета под формата на данъци.
Ако има продажби на горива, ще има приходи от данъци - независимо дали "Нефтохим" работи, или не. Обаче въпросът е ще има ли достатъчно гориво на пазара, ако "Нефтохим" спре?
От години пазарният дял на местния производител пада, а вносът расте. При бензина и в момента повечето се осигурява от внос - за първите 5 месеца на годината 56% от бензина са внос.
При дизела е по-големият проблем, тъй като едва една третае внос.
Технически не е проблем да се осигури българският пазар изцяло от внос - просто цистерните ще отидат до Румъния или Гърция вместо до Бургас. Въпросът е в митнически и други административни изисквания, които могат да забавят този процес. Разбира се, най-добрият вариант би бил "Нефтохим" да си изпълни изискванията и да не се стига въобще до спиране на производството.
Нека обаче насочим вниманието и към въпроса защо поскъпват горивата. От една страна, самият петрол поскъпва - в немалка степен заради погрешни кейнсиански “антикризисни” политики, които раздуха бюджетните дефицити и намалиха лихвите. Но сега в Европа се проявява и още една последица на този проблем - поевтиняването на еврото заради дълговите проблеми на Гърция и други страни. Не само петролът поскъпва, но и еврото поевтинява (което прави поскъпването на петрола по-изразено в Европа). Обезценката на валутата е нещо лошо и в момента всеки може да се убеди в това.

Но има още два аспекта. Първо, дали доходите на домакинствата растат по-бързо, или по-бавно от цените на горивата. Очевидно, ако доходите се увеличават бързо и безработицата намалява, цените на горивата няма да са такъв проблем. Затова реформите и постигането на висок икономически растеж трябва да са първостепенен приоритет на правителството (поне толкова важен, колкото строителството на магистрали и музеи).
На второ място, въпросът е как да се насърчи още повече конкуренцията на пазара на горива - защото само и единствено засилената конкуренция може да премахне всякакви възможности за влияние върху цените. Министерството на икономиката още преди месеци каза, че ще изследва пречките пред вноса и продажбата на горива - такова изследване, ако в крайна сметка бъде направено, би могло да покаже тесните места (а такива определено има) и да набележи мерки за повече конкуренция. В някои страни се инвестира в “нискотарифни” бензиностанции - те са изцяло на самообслужване и спестяват разходи (човек сам си налива бензин, сам плаща с карта, няма персонал, сгради и пр.). Въпросът е какво в българската бизнес среда пречи на привличането на такъв тип инвеститори и кой ще се заеме да реши проблема?
 


Тагове: Лукойл, лиценз
 
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg