EUR 1.9558
USD 1.8323
CHF 2.0113
GBP 2.2729
CNY 2.5284
you tube
mobile version

За политиците и за хонорарите

АБОНАМЕНТ ЗА НОВИНИ [X]

Въведете Вашият e-mail адрес, за да получавате най-важните новини на EconomyNews за деня на своята електронна поща.
E-mail
 

За политиците и за хонорарите

mail10:10 | 21.02.2011прегледи 833 коментарикоментари 0


В историята няма случай един политик, който управлява дадена страна, да взема пари за проекти, които са негова като политик задача да ги направи, заяви дипломатът от кариерата и специалист по българско-турски отношения в МВнР до 1998 г. Еньо Димитров.
БГНЕС: Г-н Димитров, Вие сте дългогодишен специалист във външно министерство по българско-турските отношения. Смятате ли, че г-н Ахмед Доган е компетентен да направи оценка на хидропроекти от типа на "Цанков камък"?
Еньо Димитров: Моята длъжност беше не само специалист по Турция, аз съм бил експерт по регионални икономически и политически въпроси в МВнР, така, че познавам тази област, както и много други области не само водните, но и други енергийни проекти, защото те са много важни в нашата политика на Балканите. Поначало ние винаги сме били една от водещите страни, имаме водещи институти, някои от тях бяха да не кажем на световно, но на европейско равнище. Те са разработвали подобни проекти. Поначало водносиловият потенциал на нашите реки е обследван много щателно от много специалисти. Повече от 35 години съм следил какво се разработва, защото тези въпроси са свързани с нашите отношения с балканските страни. Вие знаете, че г-н Доган е сключвал договори за обследване и за предлагане на някакви проекти. Неговите разработки са фокусирани върху реки, които попадат в т.нар. Южен Егейски водосборен район. Тези реки са с подчертания интерес на две съседни нам държави, с които ние сме имали сериозни разговори в тази област. Не смятам, че г-н Доган е изобщо специалист, който може да разработва проект даже върху една река, защото те всички са свързани. Той няма този потенциал, този научен капацитет. Аз се учудвам как той, който не е глупав човек, е решил да се захване с подобна работа. Защото именно в политическата сфера могат да бъдат допуснати много сериозни грешки, ако ние се облегнем само на неговите разработки. Неговата защита на първия етап говореше, че той се занимавал с менажиране на тези проекти. Това е още по-сериозно, защото менажирането на проектите е всъщност от три етапа - разработване на проекта, договаряне на проекта, а след това реализиране и контрол върху изпълнението на проекта. Как той ще се занимава с тези три неща, без да има елементарните познания в тази област? Много естествено да се допуснат грешки. Една от грешките например, аз не обвинявам лично него, но той също има пръст в това - двойното оскъпяване на "Цанков камък". Може би специалистите, които са били под негов контрол, или са били под негово влияние, допуснаха той да бъде оскъпен двойно. Не може един сериозен консултант да не знае, че в областта, в която се намира "Цанков камък", че там може да има кухини, може да има каверни, може да има изтичане на вода, за да се бетонира после цялото корито, на което г-н Борисов се учудваше искрено как е възможно такова нещо. Доколкото аз знам даже в различните разработки за този специално язовир има осем варианта. Как той ще може да ги обследва тези осем варианта и да направи такива обобщения, че да избере най-подходящия. Това е работа поне на един огромен колектив.
БГНЕС: Правилно ли е оценен неговия труд на 2 милиона лева? Нямаше ли други специалисти в България, които да извършат и да направят тези проекти? В какво е уникалността на това, което г-н Доган е предложил като проект, че да му бъде заплатена тази сума и именно към него да се обърнат?
Еньо Димитров: А що се отнася до важността на този въпрос от финансова гледна точка, бих искал да илюстрирам. Този хонорар, който той е получил се равнява на едногодишната заплата на 200 елитни хидроенергийни проектанти, специалисти в тази област. Или това е заплатата на един цял колектив като "Енергопроект" - елитен в миналото институт, който специално в отдела "Предварителни проучвания" имаше горе-долу толкова специалисти. Е не можа ли да се намерят поне двама специалисти, които да направят тези обобщения, а ще трябва Доган да ги прави с неговите философски познания. Философията наистина е всестранна наука, но тук се искат специални познания. Тук не можеш да минеш само с общата си философска подготовка. Той е бил просто подмамен от голямата тлъста сума, така аз си го обяснявам, иначе не мога да си го обясня. Струва ми се, че това дело може би ще има развитие и то поначало трябваше да се развива в друга посока. То трябваше да си бъде наказателно дело. Да се обследват какви са тези пари. Тези пари не са чисти пари, защото когато един бизнесмен или една частна фирма влага два милиона лева, тя най-малкото във финансовите си отчети трябва да ги отчете. Но тя трябва да разчита, че те ще се върнат. А за да разчита, че те ще се върнат, отбележете това е много важно, тя ще трябва да бъде сигурна, че тези проекти ще се реализират. Кой може да даде такава гаранция? Само човек с много голямо политическо влияние. А господин Доган действително имаше и все още има влияние върху формирането на нашата енергийна политика. Той имаше министри. Той имаше министър на екологията, околната среда и водите. Аз много добре познавам проектите, които нашата страна започна и много голяма част реализира , но някои от тях са отложени, но цялата документация се намира там. Така че той едва ли може да направи обобщения, но може да дърпа юздите на тези, които правят такива обобщения. Само един факт. Според мен не е случайно, че през 2009 г. проблемът със строителството на язовир на река Тунджа беше включен в един вариант, който изобщо не е изгоден за България, в един пакет с други висящи въпроси, като например тракийските имоти и река Резовска. Това бе направено от миналото правителство, но точно там г-н Доган имаше влияние. Този язовир България 30 години подред съвсем обосновано е отхвърляла и той не може да бъде смятан за висящ въпрос. Не е въпрос изобщо, по който турската страна трябва да ни казва на нас дали да го строим или не. Целият водносилов потенциал на тази река е наш, но не сме решавали да го строим. Водата, освен своя хидроенергиен потенциал си има и други ползи - напояване. Какво ще напояваме, ако го построим на границата, освен да изнасяме водата без пари за Турция. Мисля, че само неспециалист или човек със задни мисли може да защитава един такъв вариант. Нямам преки доказателства, че именно Доган е включил този язовир, но в крайна сметка тази политика се водеше от негови хора. Националните интереси трябва много стриктно да се познават. Те само тогава са интереси, когато се познават, иначе са някакви потребности, които витаят във въздуха. Доган или много добре ги познава, но ги пренебрегва, или изобщо не ги познава.
БГНЕС: Смятате ли, че г-н Доган чрез тези проекти е искал да повлияе в определена посока в полза на други държави? Какво е мястото на хидроенергетиката в отношенията ни със съседна Турция? Какви са проблемите и перспективите за развитие?
Еньо Димитров: не мога да кажа, че той съзнателно, но волю или неволю Доган с тези разработки насочва нещата в посока България да бъде ощетена и с Резовска, и с Горна Арда. Ние сме водили и то по моя инициатива разговори с Турция за прехвърляне на излишни, трудно усвоим на българска територия локален излишък от води и те са давали своето съгласие. Но забележете още веднъж - срещу заплащане. И какво ще стане, ако ние започнем да строим такива язовири, без да се договорим с турците относно цената. Ще стане така, че ние ще трябва да я даваме без пари, защото водата няма къде да отиде. Затова повтарям волю или неволю неговите проекти ощетяват държавата. Най-малкото я поставят в положение да прави това, което не й е изгодно. А това е сериозен въпрос. Вие знаете климатичните промени, докъде водят. Затова първо трябва да се направи баланс и то за дългосрочните нужди от вода на наша територия. Не само водносиловият потенциал да се изчислява, а на цялата страна какви количества са необходими, а и да се видят екологичните последствия. Не е така лесно да отклониш водите, да ги събираш в продължение на една година и след това да ги пускаш и да не знаеш, къде те ще отиват. Това не е по силите на г-н Доган и затова той е допуснал една огромна грешка, която ще му тежи, ако той не се освободи и не се откаже от цялата тази работа. Нас ни наблюдават и в Европа. В крайна сметка ние не сме се присъединили към Европейския съюз, за да изпеем колективно само Одата на радостта, а да работим по европейски. Не можеш да подписваш такива договори, да взимаш такива тлъсти хонорари, без да се съобразяваш с обществено мнение и дали си в правото си да ги вземеш. Той не е в правото да ги вземе.
БГНЕС: Има ли друг подобен случай в историята политик да консултира подобен тип проекти?
Еньо Димитров: Има и то много големи и много красноречиви. Ще ви кажа само два примера. По време на Голямата депресия през 1929-1933 г. САЩ я преодоляха благодарение на това, че един от най-известните президент Франклин Делано Рузвелт по съвет на своите експерти реализира един огромен проект - 12 язовира на реките Тенеси и Колорадо. Самото им строителство просто изтегли икономиката на страната и САЩ излязоха от криза. Същият случай и то много красноречив е това, което президентът Сюлейман Демирел направи в Турция. Между другото той е авторът на проекта GAP /Great Anatolia Project/. Той генерира тази идея, ръководи я блестящо. Той между другото е не само голям политик, но и голям хидроинженер. Но нито Рузвелт, нито Сюлейман Демирел са вземали пари като консултанти. Големият Анадолски проект, за който става въпрос, се състои от 17 язовира и 22 електроцентрали, ще напоява територия от 114 хиляди квадратни километра. Изобщо няма такъв случай един политик, който управлява дадена страна да взема пари за някакви проекти, които са негова като политик задача да ги прави. Така че Доган изпада в жалко положение.

 


 
 
 
Още от рубриката
 
 
Коментирай
 
Име:

E-mail:

Текст:

Код за
сигурност:

Напишете символите в полето:




 
БЮЛЕТИН НА EconomyNews.bg